/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Stor brug for hjælp !
Fra : Paulsen01
Vist : 1225 gange
20 point
Dato : 27-02-12 09:33

Nu er det sådan vi skal til norge på Lørdag ... men vi kommet i tvivl !

Skal du have pas med til Norge eller kan du nøjes med rejse på dit gule sygesikring kort ?

Snakkede med color line i torsdags og de sagde de krævede ikke pas eller andet , men
hun vidste ikke hvad de forlangte hvis man blev stoppet i tolden i norge ???

Hjææælp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-12 09:55

Citat
Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island)
Det er ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas, hvis du rejser til andre lande i Norden. Du skal dog stadig kunne identificere dig og skal derfor medbringe anden form for legitimation. Du kan bl.a. blive afkrævet et bevis for, hvem du er, ved overnatning på hoteller og lignende.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 27-02-12 09:59

Citat
Norge har undertegnet Schengen-aftalen, og statsborgere fra nationer indenfor Schengen-området behøver derfor ikke at fremvise pas når de ankommer Norge. Dog skal man fremvise offentlig dokumentation som tilfredsstillende bekræfter din identitet og nationalitet. Vi anbefaler derfor at man medbringer sit pas.

http://www.visitnorway.com/dk/Om-Norge/Rejsefakta/Inden-du-tager-af-sted/Regler-for-pas-og-visum/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-12 09:59

Og det gule sygesikringskort er ikke billedelegitimation - altså ikke nok.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-12 10:14

Men dit kørekort er tilstrækkeligt.

Skynd dig at slette dit andet spørgsmål om det samme...

Kommentar
Fra : Paulsen01

Dato : 27-02-12 10:21

ikke noget gøre ved så må jeg have svigermor ned lave et midderlig tide i pas :D

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-12 16:41

Hvis du skal flyve til Norge, så er et pas, en god hjælp, så du kommer hurtigere igennem tolden, for der er sikkert mange andre nationaliteter med, så blot ved visning af sit danske pas, slipper man hurtigt igennem.
Er de i bil, så behøver du ikke pas, men er en god legitimation at have i baghånden.
Rejser uden for Danmark bør være ledsaget af det blå sygesikringskort.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-12 17:10

Er svigermor ikke dansk statsborger? Det er jo ikke nødvendigt med et pas, men bare en god sikkerhed.

severino

De skal sejle med Color Line, det står i spørgsmålet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-12 17:47

BINGO ANS!!!!!
Men man kan jo også have sin bil med Color Line!

Tilfældet med fly, var noget jeg fik at vide, da jeg for nogle år siden fløj frem og tilbage til Stockholm, og skulle gennem tolden hver gang, hver vej.
Det kunne jo være, at der er andre som kunne drage nytte af disse informationer!

Godkendelse af svar
Fra : Paulsen01

Dato : 15-04-12 19:52

Tak for svaret ans.