/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Alu og induktion
Fra : refi
Vist : 2049 gange
100 point
Dato : 25-02-12 13:07

Foranlediget af at Aldi har nogle "gryder" på tilbud....

Ifølge annoncen er de af HELSTØBT ALUMINIUM (og noget nonslip belægning) - samtidig står der at de egner sig til induktion....

http://www.aldi.dk/aldi_fra_onsdag_den_29022012_48_114_1219_5.html

Hvordan hænger det sammen ?????

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-02-12 13:18

for at de kan virke på induktionsplader, kræves der et indhold af jern.
men det er da muligt der er indstøbt en jernplade i bunden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 13:23

Citat
det er da muligt der er indstøbt en jernplade i bunden

Det kan selvfølgelig være - men hvorfor så skrive alustøbt

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-12 13:29

Det er sikkert fordi alt andet end bunden er alustøbt.

Et eksempel på et helt andet mærke

Citat
Raadvad Royal+ induktion er en elegant gryde- og pandeserie lavet af højtryksformet aluminium, der har en effektiv induktionsbund, som derfor gør den særlig velegnet til induktionskomfurer.

http://raadvad.com/Produkter/Duft/Royal_alu_til_induktion/Royal_Induktion_stegepande_24_cm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 13:32

Se det lyder mere troværdigt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 13:33

Det var måske lidt overdrevet at skrive HELSTØBT - det står der faktisk IKKE i annoncen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-12 13:41

Helstøbt er jo ikke absolut fuldstøbt men kan da godt være en jernplade der er indstøbt.

Ps. kirkeklokker er jo også helstøbt med indbygget lydresonans.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 13:50

men de er ikke nemme at stoppe i opvaskeren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 13:52

PS...

Jeg opdagede forresten lige noget "nyt" på Kandu.....

Nu kan man flytte sit spørgsmål fra en kategori til en anden - blot det ikke er lukket......

Hvor længe har det eksisteret ????

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-12 13:59

Til det sidste, aner det ikke, men det er godt at vide, det er jo kikset at skulle annullere et spm stillet det forkerte sted.

Men til sagen, det er en rigtig god ide at have en magnet med når man køber induktionsgrej, får en gryde KAN måske godt bruges på induktion hvis der er tre små jernstumper i, men det betyder ikke den er GOD. Jeg købte et billigt sæt hos Fakta for nogle år siden, jaa de virkede, men det tog næsten tre gange så lang tid at koge en l. vand i den gryde end i min gamle tefalgryde.

Så nu checker jeg altid med en magnet, om der kun er lidt jern rundt omkring i bunden, eller om det er jævnt fordelt over hele bunden, den jævne varmefordeling mindsker også risikoen for at det brænder på

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-12 14:05

http://www.kandu.dk/Spg159307.aspx

Citat
Flyt sine spørgsmål til anden gruppe, så længe spørgsmålet ikke er lukket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 14:11

Takker Ans.....

Det passer så også med hvornår jeg sidst har stillet et spørgsmål....

Citat
Men til sagen, det er en rigtig god ide at have en magnet med når man køber induktionsgrej

Jo - den kendte jeg - vi medbringer altid en køleskabsmagnet og ser hvor kraftigt den "suger" sig fast Gælder iøvrigt også ved køb af "mistænkelige" biler

Nå - det kunne være jeg skulle benytte mig af muligheden og flytte spørgsmålet til "smalltalk"

Snak bare videre - også om induktion

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-02-12 15:51

De er ikke støbt men blot lagt sammen og har fået en varmebehandling så de har fået bedre vedhæftning.
Lidt dyrere rustfri gryder er faktisk en sandwich helt op til kanten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-12 23:44

der findes et par andre ferromagnetiske materialer med høj permeabilitet end jern.

så der er ogå andre som bl.a. nikkel , der virker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-12 10:57

refi

Hvis du vil se bunden på gryden, så kig på dit eget link

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-12 11:01

Du kan jo ikke, på et billede, se hvilket materiale det er....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-02-12 12:20

Citat
3-lags DURIT SELECT belægning. Låg i hærdet glas.

Jeg har erfaret at et glaslåg ikke kan tåle at ligge på en plade der ikke er slukket for

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-12 12:35

LuffeA, det ville ikke være et problem hvis du havde induktion, det ville slet ikke varme dit glaslåg, endsige knækket det!

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 05-03-12 21:08

Tak for svaret ans.

Der er vist ikke mere "sul" på den "gris"