/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Modregning
Fra : sdam
Vist : 786 gange
100 point
Dato : 25-02-12 12:15

Jeg får pt. det der kaldes "ledighedsydelse i visitationsperioden"- alm. dagpengesats (jeg er sygemeldt i en fleksjobordning) og samtidig modtager jeg et beløb hver måned fra en privat tegnet "invalidepensionsforsikring" (hvilket jeg egentlig vil gøre til mit. 65. år).

Jeg går og venter på at få min førtidspension, hvor sagen nu kører sin skæve gang

Spørgsmålet går på, om det beløb jeg hver måned modtager fra mit forsikringsselskab, skal modreges i min ydelse fra det offentlige som det ser ud nu??
Jeg er med på, at den dag jeg bliver min førtidspension bevilliget, bliver min forsikringsudbetaling modregnet efter reglerne omkring førtidspension..

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-12 12:25

Der må ikke længere modregnes...

Se her:

http://teleoest.dk/nyheder/2011/2011-01-26/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-02-12 12:26

så længe du ikke er tilkendt førtidspension, sker der ingen modregning. det ville jo i så fald være fuldstændig værdiløst med en tillægsforsikring.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-02-12 10:42

Den dag du får tilkendt dei førstidpensin - i det år vil der ske noget. Eksemåpel:

Du får 10.000 kr. om måneden fra din egen forsikring = 120.000 kr. om året.
Den 1. december - eller en hvilken som helst anden måned fx den 1. januar, får du tilkendt førtidspensionen.
Herefter sker der det, at kommunen KAN men ikke SKAL, men de gør det ALTID: de må modregne din privattegnet udbetalte "invalidepensionsforsikring". Det sker på følgende måde:

(Udbetalt pension = 10.000 pr. mdr x 12 = 120.000 kr. hvorefter du har en årlig skattepligtig indtægt det år på 120.000 kr. som modregnes i dit første års førtidspension).

Måden det virker på er, at hvis du fx får din førtidspension den 1. december så har du i månederne forinden modtaget fra din egen forsikring. Dvs. du fået 110.000 kr. Så siger kommunen 110.000 kr. : 11 = 10.000 kr. x 12 = 120.000 kr.

Eller hvis du får tilkendt pensionen den 1. februar, så har du fået 10.000 kr. for januar, så siger kommunen: du har fået 10.000 kr. : 1 = 10.000 kr. x 12 = 120.000 kr.

Det sidst år du får pension kan de gentage beregningen.

Da min kone blev udsat for dette, klagede vi til kommunen, vi ankede efterfølgende til (dengang) amtet, vi klagede til ombudmanden, men fik ikke medholde i det uretfærdige, da loven var udformet som at kommunen kunne, men ikke skulle!

Til slut skrev vi til daværende socialminister (S) Karen Jespersen, om ikke det var en forkert udformning af loven og om ikke den borde laves om? Nogen tid efter fik vi et "Go daw man økseksaft svar!

Da min kone ikke var blevet beskattet af disse penge - hvor kommunen iøvrigt blot modregnede det ved et brev om, at hun ikke fik udbetalt pension de næste to måneder, uden oplysning om afdragsmuligheder - henvendte jeg mig til - den gang - Told&Skat om forholdet.

Her kunne de ikke forstå at kommunen modregnede en indtægt hun ikke havde haft. Hun blev ikke beskattet af kommunen for dere fiktive indtægt af kommunen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-12 11:00

Hvad der sker EFTER førtidspension er godkend, er jo ikke det der spørges om.....

Det er tiden INDTIL førtidspensionen (dagpengeydelse) - og der må IKKE modregnes....

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 26-02-12 13:41

Tak for svaret refi.