/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvad fryser først: Koldt eller varmt van
Fra : Yeswecan
Vist : 850 gange
20 point
Dato : 18-02-12 17:53

I gamle dage var det almindeligt kendt at hvis der frøs meget skulle hestene ikke af den grund have varmt vand da det hurtigere frøs til is.

Men er det virkeligt rigtigt at vand der er nykogt og har en temperatur på 70 - 90 grader fryser hurtigere end vand der er 18 grader varmet???

Nogen der har et rigt godt svar på det????

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-02-12 18:05

Det er rigtig nok at varmt vand kan fryse hurtigere end koldt vand.
Du kan læse lidt her.

http://undervisning.videnskab.dk/kan-varmt-vand-fryse-hurtigere-end-koldt

hawaii7

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-02-12 18:09

Nemlig så...vi var på den for 14 dage siden.
Det lyder sindsygt men det passer.

Kommentar
Fra : Yeswecan

Dato : 18-02-12 18:12

@piaskov:

Lavede i forsøg med det eller hvad??
Det lyder meget spændende

Kommentar
Fra : Yeswecan

Dato : 18-02-12 18:14

@hawaii7:

Takker

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-12 21:26

NEJ, men vand, der har været kogt, og er ved samme temperatur som vand der ikke har været kogt, fryser hurtigere (dvs ved en højere temperatur), fordi det ikke indeholder så meget luft og kalk mv.

http://ing.dk/artikel/71750-vand-fryser-hurtigere-hvis-det-har-vaeret-varmt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-02-12 23:39

Hvis du bruger lukkede beholdere eller vandrør og i øvrigt har identiske situationer, vil jeg vædde en flaske rimelig rødvin på, at det kolde vand fryser først. Hvis mine bilruder er iset til og jeg tør dem op ved at hælde vand på, kan jeg nå ind og starte viskerne ved brug af varmt vand. Det er ikke altid tilfældet ved brug af koldt vand.
vh
pbp

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 24-02-12 22:49

så har du tabt en flaske rødvin
Her i vinter hvor det frøs mest var varmtsvand røret frosset på afgangen fra vore varmtsvandsbeholder
Det kolde og varme løber ved siden af hinanden og her på en gammel går hvor vi har fyrrum
var døren ikke lukket ordentlig og i løbet af 5 timer var den varme/afgangen fruset til men ikke den kolde tilgang
men som der står et link til tidligere e det ren logik når det varmes op er monokylerne forandret

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-12 00:39

Situationerne er ikke identiske. Der bruges koldt vand til det ene og det andet, og en WC-cisterne, der slipper en deciliter igennem i timen holder koldtvandsrøret frostfrit

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-12 00:40

Er rørene lige tykke?

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 25-02-12 06:52

Ja rør er 22 mm pex begge
og forøvrigt når man i industri/storkøkkener mm skal afkøle mad/nedfryse gøres det mens maden e helt varm
fordi det går hurtiger og når ikke at opbygge bakterier

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 25-02-12 07:04

hvis du er i tvivel må du prøve næstegang det er frostvejr at stille 2 lukked beholder med vand 1varm og 1 kold ud så er du overbevist
Det er også der for at smedene for 14 dage siden havde travelt med at tø central varme rør op som ligger i skunke
(varmt vand fryser først) og den er ikke til diskution