/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Førtidspension
Fra : sdam
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 17-02-12 18:42

Jeg står for at skal have førtidspension, grundet lammelse i højre side m.v. grundet hjerneblødning, men jeg kan ikke rigtig se nogen steder hvad bundgrænsen er - altså spurgt på en anden måde, hvad er det mindste man kan modtage her?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-02-12 18:50

efter loven 2003 får alle på førtidspension det samme beløb. men beløbet nedsættes efter egen eller ægtefælles indtægt . neden stående kan du finde konkret tal.
https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/pension/folkepension-foertidspension-mm/foertidspension/Sider/foertidspension-ny-ordning.aspx?#RichHtmlField2Bookmark1

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-12 19:16

Citat
Førtidspension er 204.900 kr. om året (2012), hvis du er enlig. Er du gift eller har en samlever, er grundsatsen 174.168 kr. om året (2012).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-02-12 01:02

Din samlever må ikke tjene mere ind du får i pension ellers bliver du modregnet

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 18-02-12 09:01

Jow - alt det ovenstående er jeg slet ikke i tvivl om, men jeg kan så også spørge på en anden måde:
Hvor meget må jeg selv have i indtægt, sammen med ægtefælles indkomst, før du når nedre grænse på 0,00 kr. ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-12 09:30

Det står i det link skytten49 har givet dig.....

Det kan ikke gøres/siges mere præcist...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-02-12 09:55

og så husk lige at på det fyldte 65 år går du på ganske alm. folkepension,
mener det er omkring 5500 kr pr. måned + evt. tillæg, hvis du er berettiget til den slags.

sagt på en anden måde,.. når IP,er bliver 65, fejler de pludselig ikke noget,
de er i hvert fald ikke berettiget til mere en andre alm. borgere,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-12 10:01

Hvorfor nu blande Invalidepension ind i billedet

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-12 21:01

Her kan du læse om beregning af førtidspension: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=132869

Det er kap. 4a / fra §32a , der omhandler dette.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-02-12 21:43

Citat
Hvorfor nu blande Invalidepension ind i billedet

for at gøre manden opmærksom på reglerne,,, selvfølgelig,..
dels fordi manden nævner sit sygdomsforløb, som i mange tilfælde betyder IP
og,... fordi der gælder samme regler for IP og førtidspension,
nemlig at man går ned på alm folkepension, (iflg. de skriftkloge)

Citat
Hvis man er tilkendt førtidspension, vil den automatisk blive ændret til folkepension måneden efter man er fyldt 65 år.

Har førtidspensionisten modtaget handicapkompenserende ydelser (merudgiftsydelser) efter serviceloven, bortfalder retten til disse ydelser, når førtidspensionisten opnår ret til folkepension.

http://www.aeldresagen.dk/MEDLEMMER/RAADGIVNING/VAERDATVIDE/SOCIAL_PENSION/FOLKEPENSION/TIL_FOLKEPENSION_FRA_F%C3%98RTIDSPENSION/Sider/Default.aspx

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-02-12 21:54

det er mange år siden der var noget der hed invalidepension. I dag hedder det førtidspension.

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 25-02-12 11:57

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-02-12 17:09

Velbekomme.