/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor indføre Tobinskatten?
Fra : PeterTheisen
Vist : 491 gange
10 point
Dato : 11-02-12 10:41

Hvorfor indføre Tobinskatten, som også kaldes Robin Hood-skatten?

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare beskatter kursgevinster i stedet for at beskatte handel med aktier, som der er lagt op til.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 10:47

Tobin, or not Tobin, that is the question

Kursgevinster beskattes i forvejen, prøv at checke tingene FØR du spørger.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 11:03

Ja, men hvorfor ikke nøjes med det? Hvorfor skal vi have dobbeltbeskatning på alt?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 11-02-12 11:13

Citat
Hvorfor skal vi have dobbeltbeskatning på alt?

Ellers havde du jo ikke noget at spørge om

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 11:31

HVORFOR HVORFOR DIT OG HVORFOR HVORFOR DAT?

Homer skabte et begreb, der hed tændernes gærde, det betød man skulle tænke sig om inden man talte.

Jeg savner et nyt begreb, der kunne hedde tasternes gærde!

Når banker, forsikringsselskaber mv piver ved tanken om Tobinskat skyldes det nok mest, at de tjener MANGE penge på at handle værdipapirer mange gange om dagen med kundernes penge.

Det betyder ikke at kunderne normalt får mere ud af deres opsparing/pension, men at formueforvalterne beregner sig store administrationsomkostninger. Det viser sig, at passive investeringer i fx globale aktieindeks normalt giver et bedre afkast for kunden, men mindre fortjeneste for banken.

Endelig er der den "pudsighed", at forvalterne stort set altid har et højere afkast på deres egne investeringer end på kundernes, onde tunger hævder at de flytter rundt på investeringerne i årets løb, men det er sikkert bare venstreorienteret propaganda

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:19

Vil du gerne have, at det ikke skal kunne betale sig at spare op, vagnr? Tobinskatten vil gøre det dyrere at spare op. Omkring 1.000 kr. om måneden.

Jeg troede, at du havde lært af fortidens kriser, som er blevet skabt på baggrund af forbrug og låntagning. Man burde fra politisk side, især venstrefløjen, lære, at et samfund skal bygges op omkring opsparing og produktion. Det har den østrigske skole, som har forudset tidens kriser gang på gang, også pointeret til hudløshed.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 12:37

PT, endnu engang kan du ikke læse hvad der står, dine nye blå briller er vist for farvede.

De fleste kunder vil få mere ud af at deres aktier ikke handles mange gange dagligt af banker, og der er ikke meget produktion i at lade en computer handle frem og tilbage.

Prøv nu, for en gangs skyld, at checke noget, du kunne begynde med at kigge på gennemsnitlige afkast på aktive og passive investeringsforeninger.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:43
Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:47

Tak for svaret refi.