/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
fuglefodring
Fra : karin42
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 04-02-12 09:08

Så' den gal igen :- )

Vi fodrer fuglene hele året, men nu hvor det er blevet så koldt er de næsten holdt op med at spise.
Køber fuglefrø i alle afskygninger og kokosnødder med fedt !!
hvem har en rigtig " herreret " vi kan severe for dem ?

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 110 point
Dato : 04-02-12 09:20

Jeg plejer at bruge alm. vildtfuglefrø og så tilsætte solsikkekerner, nødder og andre fedtholdige frø/nødder!

Så smelter jeg palmin el. billig stegemargarine ved lavt blus, og tilsætter min frøblanding, indtil den har konsistens som en tyk grød!

Puttes i tomme bøtter fra Kærgården, engangskaffekrus eller hvad jeg lige har i gemmerne, og så står det koldt til fedtet er stivnet og man kan tage 'fedtbomberne' ud af formene!

Husk at sætte tråd/snor i, hvis du vil hænge dem op, inden fedtet stivner!!

'Mine' småfugle elsker disse 'fedtbomber', så de forsvinder hurtigt!

Fedtstofferne er vigtige for fuglene, da de giver en masse energi som de virkelig behøver når det er så kold som det er nu!

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 04-02-12 09:50

Tak for svaret dogvillestar.

Takker mange gange - vil straks gå igang ! go' lørdag - søndag.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-02-12 09:57

Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 13:09
Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 13:16
Kommentar
Fra : prio

Dato : 04-02-12 13:50

Fuglene spiser faktisk mindst i de kolde perioder.

Om foråret og sommeren, når fuglene yngler, er energibehovet op til fire gange så stort som om vinteren.

Om vinteren anvender fuglene energien til at holde varmen.

For at kunne opretholde en kropstemperatur på ca. 44 grader (gælder for mange småfugle) har fuglene behov for meget hurtig omsættelig energi, dvs. energi fra kulhydrater - den energi kommer fra korn, frø og frugt.

Behovet for langsom omsættelig energi, dvs. energi fra fedt, er knapt så stort på denne tid af året, for det kræver meget energi for kroppen at omsætte fedt.
Derfor går frø og frøblandinger som varmt brød i den kolde tid.

I meget kolde perioder med hård nattefrost er det en rigtig god idé at mase fugleboldene en smule, inden de hænges op.
Så bliver de lidt løsere i konsistensen, og dermed meget nemmere at spise for havens fugle.
Alting fryser til i frostvejr - også fuglebolde.

Man kan også smide et par fuglebolde på den frosne græsplæne, der nu er dækket af is og sne.
Og også gerne et par æbler skåret i småstykker til solsortene og droslen.

Nu hvor det er rigtig koldt om natten, er det bedst at fylde op på foderpladsen om morgenen eller sent på aftenen.
Fuglene er mest sultne om morgenen, og vil sætte pris på en lækker morgenmadsbuffet med et varieret udvalg af foder, når de står op

Det er bedst at fodre lidt, men ofte.
Man skal ikke lægge mere ud ad gangen, end fuglene kan spise i løbet af en dag eller to.

Vand er vitalt for havens fugle - også i den kolde tid, hvor indtaget af tør kost er meget stort. Så det er en god idé at servere lunkent vand - vand i haven øger antallet af fugle med helt op til 50 %.

Fuglene vil naturligvis spise sne for at overleve, hvis ikke de kan finde rindende vand.

Men det er bedre med vand, da det ikke tager ekstra energi fra fuglen, som sne gør.
Man kan evt. lægge en pose i bunden af sit fuglebad, så er det nemt at vippe en isblok ud og skifte vand.
Hvis man anvender lunkent vand, tager det naturligvis længere tid, inden det fryser til.