/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
"Zeooeliner" mobildækning
Fra : lham
Vist : 1214 gange
200 point
Dato : 03-02-12 19:58

Der er pt debat om manglende mobildæknink visse steder i DK.

Hvis man nu "hængte" et luftskib op over danmark og så sendte fra jord derop og forstærkere deroppe og så sendte i en kegle ned over danmark , så ville problemet vel være løst.
Men.
Den skal jo ikke for højt op ( som sattelitter) så tidsforsinkelser bliver generende.
Hvor højt skal den faktisk op ?
Har rodet med nogle skitser , men kan ikke finde ud af det med beregninger af cirkelbuer/tangenter /korder.
Fakta ca
Buelængde af danmark ( Gedser til Skagen ) 400 km buevinkel 3,2 grader
Jordens omkreds 40.0000 km ( radius 6369 km )

Nogen der har et bud og helst formel

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-12 20:12
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-02-12 20:24

Jeg tror, uden at have en stand forskid på det, at begrænsningen ligger i mobiltelefonens signalstyrke= hvor langt den kan sende et signal, der kan opfanges af dit luftskib. Ballonen kunne jo sagtens sende et kraftigere signal, men mobilerne kan nok ikke, hvis abtteriet skal holde over 10 min.

Afstanden mellem mobilmaster, der skal have en god dækning, skal ikke overstige 8-10 km, Zeppelineren ville være mindst 10 gange så langt væk fra de fjerneste brugere=mindst 100 gange svagere signal, der mindskes med afstand^2.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-12 22:30

GSM-systemet, som bruges her i landet og en del nabolande, fungerer kun inden for en en bestemt afstand fra en basisstation. Jeg tror det er i nabolaget af 18 kilometer, og det er bestemt af hvor lang tid det tager mellem en forespørgsel fra basisstation og et svar tilbage fra en mobiltelefon. Den tid er bestemt af lysets og radiosignalers hastighed på knapt 300 000 km/sekund. Du kan altså ikke klare problemerne ved at hænge et luftskib op. Der behøves groft set et luftskib for hver lokalitet, der savner dækning. Man kan altså ikke tage til søs og installere verdens bedste antenne på sin mobilos og så så regne med, det hele funker midt i Vesterhavet. 10 sømil ude er det det slut!
vh
pbp

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-02-12 08:18

Det er jo en afstand og helst formel jeg søger !

Luffe: oplysende link-kan se på det og andre links at det nok er ca 21 km oppe man vil hænge Zeppeliner inc" shuttlefly, altså må mobil jo kunne række mindst 21 km op hvis de vil have kunder

Rækkevidden på jorden er jo begrænset af at mobilen kan "se" en modtageantenne samt mobilens effekt.
Det med de ca 18 km gælder både på land ( højdekurve 0 mtr) og over hav , det er kimningsafstanden dvs afstanden til horisonten . Jo højere mast/mobil befinder sig jo længere er kimningsafstanden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-12 12:51

De 18 kilometer er begrænset af kommunikationssystemets software og kan ikke, gentager IKKE! omgås med nok så finurlige antennesystemer eller astronomiske antennehøjder.

Ideen er et dødfødt barn, der er løbet ud i sandet.

vh
pbp

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-02-12 08:04
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-12 12:22

Det ser meget nydeligt ud, men de skal hænge meget tæt. Det bliver vist døden for almindelig trafikflyvning.
Jeg gentager: Smarte luftskibe kan ikke overvinde den begrænsning, der ligger i, at basisstationen skal have svar fra mobiltelefonen (eller den mobile router) inden for en snæver tidsramme på nogen mikrosekunder - ellers bliver der ikke etableret forbindelse.
Så bliver du nødt til at opfinde et nyt mobiltelefonsystem eller genoplive det gode gamle NMT450/NMT900 (Nordisk Mobil Telefon), hvor rækkevidden kunne gøres vilkårligt stor, hvis man brugte en god antenne og fandt et højt bjerg at stille sig på.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-12 12:28

Du kan sagtens regne videre på det som en opgave i geometri, men det har intet at gøre med den form for mobiltelefoni, vi bruger har - og den form, der bruges i USA. Sendestyrken har selvfølgelig noget med det at gøre, men præcise retningsantenner hjælper rigtig meget. Radioamatører får under ideelle forhold forbindelse herfra til Australien og retur med under 10 Watt udsendt effekt, og der er jo heller ikke flere kiloWatt sendeeffekt på de sonder, som NASA sender afsted til Jupiter og omegn.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-02-12 13:24

Den manglende dækning er et udtryk for politikernes svaghed overfor udbyderne som jo kun vil sætte antenner op hvis der er et "kundegrundlag".

Godt nok havde TDC i gamle dage et udskældt monopol, men de havde til gengæld også en lovfæstet pligt til at sørge for at alle der ønskede det kunne få telefon, hvor de enkelte abonnenter ude på heden kun betalte en tusse for telefonkablet til huset, samme pris for en oprettelse inde i storbyen hvor der var telefonstik klar i boligerne.

Er det ikke forpligtelser der mangler før udbyderne overhovedet kan få lov til at dyrke forretning i landet ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-12 17:32

Der er indgået en aftale om bedre mobildækning med 4G fra 2014, det skulle gerne dække (næsten) alle med bredbånd i 10 mbit. Det glæder jeg mig til, i sommerhuset kan jeg få 1 mbit (hvis jeg er heldig) med kobber, det klapper ikke røv!

http://www.business.dk/ipad.business.dk/tech-mobil/yderomraader-skal-paa-nettet-i-2014

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-02-12 18:54

pbt-et

21 km lige op i luften tager ca 70 micro sec til Zeppelineren.
Det må der softwaremæssigt kunne "skrues på" så det er acceptabelt
Du skriver noget om præsise retningsantenner retningsantenner og langvejs kommunikation ( udover kimningen ) her må det handle om mere end 70 microsekunder ??????

Jeg tvivler på de HAPS firmaer ofrer millioner på projekterne hvis begrænsningen ligge i " få microsekunder" for acept af afsender !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-12 23:00

Tvivl du alt hvad du lyster. Jeg beskriver virkeligheden ved vores mobiltelefonsystem.
Forøvrigt har jeg cirka 48 års erfaring i kommunikationssystemer og skriver på baggrund af det. Tanken om luftskibe til at bære basisstationer er smuk men pt urealisabel og ret upraktisk i blæsevejr. 100års-orkanerne ser ud til at blive mere hyppige i dise global opvarmningstider, så der kunne blive ret lange pauser i telefontrafikken.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-12 07:43

pbb-et
Har du henvisniger til litteratur der omhandler det tilladte "micro sekund vindue " for det nuværende mobiltelfsystem ?

Ved 21 km højde har dækningsområdet en diameter på ca 1000 km ,sml. DK 360 km så lidt slinger i positionen vil ikke betyde noget.

Forøvrigt vil alm overfladestormvejr ikke påvirke i 21 kms højde, men selvfølgelig skal der GPS servosystemer til at holde "ballonen " på nogenlunde plads-selv om vi er i stratosfæren er der nogen luftbevægelse-jetstrømme ligger ca 10 km under Zeppelineren.

Jeg repeterer -det var en formel jeg oprindelig var ude efter !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-12 08:49

Dine geometriopgaver må du selv ligge og rode med, og litteraturhenvisninger kan du kigge i vejviseren efter - under GSM - Global System for Mobile communication.
Det er længe siden det var mit job at give folk det, de selv burde finde frem.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-12 10:23

fra wikipidia
..... " Denne mekaniske gør at der (som udgangspunkt) er en teoretisk øvre grænse for hvor langt en telefon kan være fra masten - det modsvares nemlig af en grænse for hvor meget de nærmeste telefoner kan forsinke deres signaler - og den maksimumsdistance ligger på omkring 35 km"

så det går nok med 21 km

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-02-12 11:17

Her er en formel, nemlig a^2+b^2=c^2, Pythagoras om retvinklet trekant, formlen giver også en afstand!

Hvis din ballon er 21 km oppe skal du max stå 28 km væk fra den (målt i afstand på jordoverfladen) for at have 35 km i luftlinie til ballonen, det er MEGET langt fra de 1000 km i diameter du forestiller dig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-12 11:42

Det vil altså koste 100 - 150 luftskibe at dække DK. Det blir nok billigere og mere driftsikkert at smække de nødvendige 200-600 flere basisstationer op på landjorden

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-12 13:30

vagnr
Det HAPS selskabet satser på er 21 km oppe
Herfra kan man så trække et par tangenter til jorden , men jorden er jo rund så det er bueafstanden på jorden det gælder-det klarer Phytagoras ikke-

pbp-et
prøv nuay læse LuffeA s oprindelige link :
100til 15o Zeppelinere , hvordan i alverden regner du det ud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-02-12 13:41

lham, det forhold at jorden er rund (mere eller mindre) FORØGER afstanden mellem ballon og jordoverfladen, men på de bittesmå distancer vi taler om, er det i praksis ligegyldigt.

Det der ikke er ligegyldigt er, at dækningsområdet i stedet for at være ca 800000 km2 (500^2*pi), er nede på ca 600 km2, men da dækningen skal overlappe, og Dk består af en del øer osv, skal der mange flere til end 43000 km2/600.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-12 14:50

Der skal dækkes cirka 45 tusind kvadratkilometer, og da hvert dækningsområde er rundt, må der nødvendigvis være en del overlapning. Hvis DK var et rektangel (bortset fra jordens krumning) og skulle dækkes af kvadrater med diagonalen 56 km - venligt regnet ud af vagnr - ville hvert kvadrat være knapt 1600 km^2, og der skulle således bare 45 tus/1.6 tus. = 28. Nu er Danmark ikke just kvadratisk, ejheller fuldstændig jævnt befolket. Det første gør, at der skal bruges rundt regnet det dobbelte antal luftskibe, og det andet gør, at der over Storkøbenhavn, over det meste af Nordsjælland, over Odense, Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Randers, Horsens, Vejle og alle de andre større byer skulle være sværme af dem for at behandle trafikmængden eftersom en enkelt basisstation ifølge systemets opbygning kun kan håndtere et begrænset antal forbindelser. Før indførelsen af 3G (tredie generation mobiltrafik) var det på Frederiksberg i dagtimerne svært at få og holde en telefonforbindelse og bare forståelig kvalitet.
Så jeg gentager: Ideen er smuk men med det gældende GSM-system og amerikanernes modsvarende er det et dødfødt barn, der er løbet ud i sandet.
Derudover skulle hvert luftskib have en kabelforbindelse til jorden af tykkelse som et cykelrytterlår for at få forbindelse til det bredbåndsnet, der forbinder befolkningscentre og landsdele. Det kræver ret meget helium at bære sådan en navlestreng oppe (21 kilometer af slagsen).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-12 14:53

Og det der med lige at "justere på antallet af mikrosekunder" vil altså få konsekvenser for de 2 milliarder mennesker, der allerede har GSM-telefon.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-02-12 08:24

Som tidligere skrevet var det en formel jeg var interreseret i !

En bekendt der husker skolegeometrien cos-sinus relationer tangenter/ korde / bue-beregninger bedre end jeg samt digre værker/ internetttet har resulteret i beregningsformler der klarer det stillede spørgsmål.

Det hele løb lidt af sporet med Luffes link :
http://www.swissinfo.ch/eng/Home/Archive/Mobile_phone_airship_to_conquer_stratosphere.html?cid=5302646
som dog var spændende og førte mig til :
http://www.stratxx.com/ mfl artikler på nettet.

Hvis man tager udgangspunkt i Wikipidia : max 35 km brugbar rækkevidde "direkte ret luftlinie" for mobiltelf ( dvs fra dækningskeglens cirkelomkreds på jorden til Zeppelineren og Stratxx ønskede 21 km Zeppelinhøjde vil det give dækningsradius på jorden på 56 km.
Dette er jo langt fra de 1000km Stratxx nævner -så her må der være fejldata eller teknologimisforståelser !

Det ville jo resultre i -gæt 10 Zeppelinere over DK område.

Skulle hele DK( Skagen Gedser ) dækkes af en Zeppeliner skulle den være 180 km oppe, og ifølge Wikepidia er max afstand fra luftskib til mobiltelf 35 km.

Forviring /modstridende oplysninger er stor /store -men jeg fik lært mere trigomometri

Desværre kan jeg ikke finde ud af tegne og skrive de "fine" formler så kan sendes på PC -

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 08-02-12 08:26

Tak for svaret LuffeA.
spændende læsning , men bragte en del forvirring på banen