/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Tilslut et netdrev med windows 7
Fra : stone47
Vist : 858 gange
500 point
Dato : 02-02-12 21:23

Kandu spørgsmål::

Hej Kanduer.

Jeg har vendt lidt rundt på mit net i huset og mine PCer.
Jeg her købt mig en ny Medion PC.
Her kaldet MEDION-NY. Den gamle hedder MEDION-OLD.
Den er nu blevet til server med Ubuntu 11.10 med en samba server der kører i WORKGROUP Med 3 USB diske som er delte.

Hvis jeg vil tilslutte et af disse drev til MEDION-NY ser jeg fint 2 PCer, men får en logon fejl til nettet og bliver bedt om User og Password.
Dette har jeg ikke, og admin user har ikke noget password, og intet kan logge på. MEDION-NY er også i WORKGROUP.
Hvilket billedet netværks deling også viser. Nettet er sat til hjemmenetværk, og i Avancerede delingsindstillinger er netregistrering slået til,
fil og printerdeling slået til. adgangskodebeskyttet deling slået fra.
Her er altså kun tale om gammeldags "XP" filedeling.
Ikke ny winsows 7 hjemmegruppe deling.
Ubuntu maskinen ser fint de delte mapper i den nye.

Hvad f..... er der galt. Hvordan kommer jeg forbi dette.
Stiller lige spørgsmålet her også. Det er også under windows
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-02-12 21:34

Hvorfor laver du 2 spørgsmål om det samme?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-12 23:38

Et af trickene for at få net med windows arbejdsgrupper til at virke , er på alle computere at lave logon med brugernavn og password. Brug samme bruger og password på alle computerne. Så går logon til de andre i netværket uden forespørgsel om navn og password. Opskriften har jeg fra en ms hjemmeside.

Ellers kan man blive bedt om navn og pw , som ikke eksisterer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-12 02:47

Er du ejer af drevene på de tilsluttede usb diske?
Hvilken fil format er diskene formateret i?
Det kan drille hvis diskene er formateret i ext. filformatet, mine diske er formateret i FAT32 og der kommer ikke nogen krav om en adgangskode som ikke eksiterer, det gør der hvis jeg vælger at dele et ext. drev
Citat
Ubuntu maskinen ser fint de delte mapper i den nye.
kan du også tilføje og fjerne/flytte filer på de delte drev? Eller kun se og åbne filerne fra de andre comutere

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 03-02-12 02:59

Har du den grafiske Samba - system-config-samba? Den findes i softwarecenter og det er meget nemt at sætte deling med det værktøj, find drevet du vil dele og sæt deling og tillad adgang for alle, så er der ingen problemer, altså på FAT og NTFS drev ext. drev kan drille.

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 05-02-12 09:12

Tak for svaret o.v.n..
Ja man laver jo ikke disse øvelser ustraffet. Nu får jeg heller ikke mails om jeres indlæg lige nu.
Men jeg kan da finde dem.
Jeg havde ikke styr på logon rettigheder til Ubuntoen.
Jeg havde heller ikke styr på rettighederne til drevene i samba.
det er lavet og virker nu.
Diskene er taget lige fra en windows maskine og fortsætter nede i kælderen, men der er jo længe siden, der funkede fint på den gamle server.
Jeg bruger webmin til at administrere det med, men jeg så godt nok det modul til xsamba, det må jeg prøve.
jeg havde jo mange ting på den gamle server og der går jo lang til inden det hele virker igen.
Jeg fik lavet en webmail med noget roundcube. Min SmS sender virker også noget Gmokii smsd.
Mail serveren er jo også her i den samme maskine.
men tak for jeres deltagelse
hilsen Steen