/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Dansk minister & medlem af folkekirken
Fra : finosen
Vist : 621 gange
20 point
Dato : 30-01-12 21:17

Danmarks regering tæller i dag hele syv ministre, som ikke er medlem af folkekirken.

- For mig er det en personlig beslutning. Jeg tror ikke på Gud. Og jeg mener ikke, man bør være medlem af folkekirken, når man ikke tror på Gud, siger forsvarsminister Nick Hækkerup (S), som er en af ministrene, der står uden for folkekirken.

Antallet af ministre, der har vendt kirken ryggen, ligner en slags Danmarks-rekord.
Til sammenligning havde landets seneste borgerlige regering ikke én eneste minister, som havde valgt at melde sig ud af folkekirken.

Læs artiklen her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/01/30/081843.htm

***
Mener, i øvrigt, hverken Stauning, Hedtoft, H.C Hansen, Kragh, Anker Jørgensen var/er medlem af Folkekirken. Men det er jo i andre regeringer.
***
Spørgsmål:
Er det vigtigt, eller ej for Danmark, at Danmarks Folketingsministre ministre er medlemmer af Folkekirken?

Hvorfor er det vigtigt?

Jeg mener det må være en privatsag.
Men hvad mener du?

Mvh Finosen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-01-12 21:22

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-01-12 21:28

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-12 21:33

Jeg meldte mig ud på min 18-års fødselsdag, jeg tror på mennesker, ikke gamle guder, mener ikke der er forskel på "tro" og overtro.

Jeg tror ikke jeg er blevet hverken mere eller mindre dansk af den grund, jeg har endda læst biblen et par gange (og en del af koranen), man skal jo vide hvorfor man ikke tror på flere tusinde år gamle myter.

Sjovt nok stammer en del af myterne i det gamle testamente (mere eller mindre jødedom), den kristene bibel og koranen, fra Gilgamesh-eposet, som endnu ældre civilisationer i mellemøsten skrev, og de senere religioner huggede fra, Babelstårnet, syndfloden mv.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 30-01-12 21:55

Det er ikke vigtigt om ministre er medlemmer af folkekirken.
Det er sjovt at Søren Espersen tordner imod ministre der er ikke er medlemmer af folkekirken, samtidig med at han tordner imod af folk i Egypten stemmer på islamiske partier.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-01-12 22:04

RUDOLF

Kommentar
Fra : finosen

Dato : 30-01-12 22:14

Ja, DF er jo dybt forargede., læser vi.

Du personer, som jeg kender til, der stemmer på DF er nu ellers ikke særligt religiøse, for at sige det midt. Men toppen er vel - Det kan vel bedst svare sig ?

Er det ikke bare et af oppositionens sædvanlige stormløb på den "nye" regering ?

Eller er det en alvorlig sag, som man bør gå op i ?

Ja, jeg gør ikke. Men "Maren i kæret" ?

"Om ministre alle bør være medlem af folkekirken" ?

Og hvis de ikke er - så er der noget suspekt over dem ?, mon ...

Mvh

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 30-01-12 22:35

? er kan ikke medlemmer af folkekirken blande sig i folkekirkens liv og styring?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-01-12 22:40

Desværre er stat og kirke ikke adskilt i Danmark, det betyder at folketinget er nødt til at "blande" sig i folkekirken, uanset om medlemmerne af folketinget er medlemmer af folkekirken eller ikke.
På lidt længere sigt er vi nødt til at få adskilt kirke og stat.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-12 23:03

BB, jeg er ganske enig, men nu har vi efterhånden ventet i over 160 år på at opfylde 1849-grundlovens løfte (gentaget i de senere grundlove) om at ordne kirkens anliggender.
I den nuværende 1953-grundlov bl.a. "§ 4 Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten. og
"§ 66 "Folkekirkens forfatning ordnes ved lov."

Gad vide hvor længe endnu "lidt længere sigt" mon skal vare??

Måske er det en fordel i den henseende, hvis samtlige folketingsmedlemmer og ministre IKKE er folkekirkemedlemmer, det kunne da gøre det nemmere at få skilt stat og kirke!

I øvrigt er Søren Espersen gift med en jøde og har børnebørn i Israel, det er da underligt han med sine stærke følelser for folkekirken ikke har fået dem alle konverteret til statskirken, det er, efter hvad han siger offentligt, åbenbart, og helt bogstaveligt, det eneste saliggørende

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 30-01-12 23:52

Det burde ikke være særligt svært eftersom der i bibelen det ny testamente står "Giv Kejseren hvad Kejserens er og Gud hvad Guds er"

Kommentar
Fra : finosen

Dato : 31-01-12 09:46

TK for de gode svar ...

Godkendelse af svar
Fra : finosen

Dato : 31-01-12 09:46

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-01-12 19:52

I dag er det så biskopperne der er ude med riven:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1700326.ece

Jeg ved ikke om de forestiller sig at folketinget sender dem der ikke er medlem af folkekirken uden for døren, når der stemmes om noget der vedrører kirken. Og dem der ikke er terrorister må så gå uden for døren når der stemmes om noget der vedrører terrorisme...