/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Sønderjylland og Tyskland
Fra : ajohansen
Vist : 1224 gange
100 point
Dato : 21-01-12 08:54

Hejsa
Hvordan hænger det sammen med Sønderjylland og Tyskland?

Har altid troet at Sønderjylland først blev Tysk i 1864, men nu sidder jeg med en kirkebog fra Møgeltønder Sogn Lø Herred Tønder Amt fra 1782 til 1835 som er på Tysk.

jeg er forvirret. Er der en historiekyndig der kan give mig en historielektion?

God Weekend
Anne

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 21-01-12 09:17

Her kan du læse om Sønderjylland

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8nderjylland

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-01-12 11:27

Jeg forstår, at der var danske enklaver i det tyske sønderjylland hvor man talte dansk, fint nok , men hvorfor var der kirkebøger på Tysk?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-12 11:38

Hele den historie er meget kompliceret.
Du må også gøre dig klart at der er forskel på sprog og nationalitet.
I 1700 årene var talesproget og især skriftssproget også tysk visse kredse mange steder i Danmark.

I andre perioder var det fransk. Holberg, var den første , blandt de dannede , som skrev på dansk.
Han døde i 1754

Accepteret svar
Fra : fleng

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-12 12:10

Det er som før skrevet en kompliceret afffære at beskrive dette forhold, idet Schesvig Holstein ikke var en direkte del af Danmark, men et hertugdømme - der havde den danske konge som hertug. I dag, hvis det var tilfældet, ville området have været en del af det danske rigsfællesskab på linje med Færøene og Grønland. I 1867 ophørte hertugdømmet Slesvig med at eksistere som hertugdømme og som statsretlig enhed.

Der kan læses mere om det i nedenstående link.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hertugd%C3%B8mmet_Slesvig
Mvh. Fleng

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 05-06-12 17:15

Tak for svaret fleng.