/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor dør Ana Catrine Louise Pedersdatter
Fra : 2601
Vist : 819 gange
400 point
Dato : 12-01-12 20:36

Jeg har søgt efter Ana Catrine Louise Pedersdatter hvor hun er død.
Det jeg ved om hende er følgende:
Født abt 1795 i Magleby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt.
Jeg har ikke fundet hendes dåb.
Hun bliver gift 2 gang med Rasmus Frederiksen den 28 okt 1831 i Tjæreby Kirke, Tjæreby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt.
Note:
Enkemand Rasmus Frederiksen Stisnæs 29 Aar, havtgård på Østerhoved.
Enken efter Gårdmand Hans Jensen ? Ana Catrine Louise PedersDatter.
Hvem Forloverne er:
Niels Larsen Gårdmand i Lundby
Christen Frederiksen, holdende Gaarden
for Frederik Rasmus Enke Maglebye.
Fredagen d. 28 Octob 1831
I Kirken
Indskr I
Har forevist Skudsm.
og Skifteseddel
Tjæreby Kirkebog side nr. 6. Opslag 199, 1815-1835.

De får et barn Kirsten Rasmusdatter født 22 august 1832 i Lundby, Tjæreby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt.
Rasmus Frederiksen dør 1 oct. 1868 i Lundby, Tjæreby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt og begraves 6 oct 1868 på Tjæreby Kirkegård, Tjæreby sogn i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt.

Derefter har jeg ikke mere på hende.
Jeg har en FT 1834:
Folketælling - 1834.
Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Lundby, en Gaard, 44,
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Frederiksen 32 Gift Gaardmand
Karen Pedersdatter 41 Gift Hans Kone
Jens Hansen 13 Ugift deres Barn
Inger Hansdatter 10 Ugift deres Barn
Anne Marie Rasmusdatter 6 Ugift deres Barn
Kirsten Rasmusdatter 2 Ugift deres Barn
Peder Mortensen 29 Ugift Karl
Kirsten Larsdatter 15 Ugift Tienestepige
Nogle der kender hende?
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 21:07

Hvis de bliver gift sent i 1831, hun føder sent i 1832, og han har ny kone i 1834,
så er hun nok død ca i 1833?

Rasmus Frederiksen
Birth: Magleby, Soro, Denmark
Christening: 22 APR 1802 <Magleby, Soro, Denmark>
Death: 01 OCT 1868
Parents:
Father: Frederik Rasmussen Family
Mother: Johanne Madsen
Marriages:
Spouse: Ane Catrine Pedersen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-01-12 21:08

Så har du lidt mere på hende

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Tjæreby sogn, Lundby, en Gaard, nr. 6, 1, FT-1880, D3138
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristian Henriksen 55 Gift Husfader, Gaardforpagter Rønnebæk Sogn, Præstø Amt
Kirsten Rasmussen 47 Gift hans Hustru Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Marie Susanne Henriksen 22 Ugift deres Børn Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Sophie Henriksen 17 Ugift deres Børn Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Juliane Henriksen 14 Ugift deres Børn Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Anna Frederikke Henriksen 11 Ugift deres Børn Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Louise Henriksen 6 Ugift deres Børn Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Ane Kathrine Pedersen 85 Enke Husfaderens Svigermoder der af ham forsørges Tjæreby Sogn, Sorø AmtJørgen Jørgensen 25 Ugift Tjenestekarl Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Søren Kristian Nielsen 16 Ugift Tjenestedreng Harlev Sogn, Jylland

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 21:36

Ikke forstået?

i 1834:
Rasmus Frederiksen 32 Gift Gaardmand
Karen Pedersdatter 41 Gift Hans Kone
.
Kirsten Rasmusdatter 2 Ugift deres Barn

Barn af hans første kone Ana Catrine Louise Pedersdatter, som jo må være død??
Man blev da ikke skildt dengang???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-01-12 21:48

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Lundstorp, , 92, FT-1801, C1190
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Jensen 50 Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer
Maren Christensdatter 46 Gift Hans kone
Jens Pedersen 26 Ugift Deres børn
Birthe Pedersdatter 20 Ugift Deres børn
Lisbeth Pedersdatter 13 Ugift Deres børn
Ane Catrine Pedersdatter 7 Ugift Deres børn
Peder Hansen Ugift Tjenestedreng
......................................................................................................................

ANNA CATHERINE LOUISE PEDERSDATTER
Birth: 08 MAR 1794
Christening: 26 MAR 1794 Tjaereby Sogn, Soro, Denmark
Father: PEDER JENSEN
Mother: MAREN CHRISTENSDATTER

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 21:53

Ja, det skal nok passe, men hvor er hun ved folketællingen i 1834,
da Rasmus har ny kone må hun være død???

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 400 point
Dato : 12-01-12 21:55

Nu får du det hele serveret på et sølvfad

Du finder hende død i kirkebogen
Sorø, Vesterflakkebjerg, Tjæreby 1846-1891 (opslag 152 død 22/1 1883)
Præste kalder kende Ane Petrine, men det er hende, læs hvem hun er enke efter!!!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 22:04

Jamen kan du da ikke bare forklare hvordan hun overlever fra 1832 til 1883...

hun kan da ikke være enke, når Rasmus er gift? igen??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-01-12 22:18

Det kan jeg ikke!
Jeg har været i Ft 1834 originalen,
der kan hun hedde hvad som helst,helt ulæselig
Pedersdatter er god nok, men fornavnet kan være hvad som helst måske står der Louise!!!!
Og så er det måske hende,
en løsning på problemet ville nok være at finde Kirsten Rasmussen konfirmeret
Men jeg "gider" ikke mere i dag
God Nat Herfra
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-01-12 22:21

Til Modersvillje.
Må jeg sige dig tak for FT 1880 den har jeg ikke, nu ved jeg da at hun først er død efter 1880 og nok i tjæreborg.
Med venlig hilsen

2601.
PS. Godt Nytår lidt forsinket

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-01-12 22:30

Til svendgiversen.
Det er fordi du mener at Ana Catrine Louise Pedersdatter er Rasmus Frederiksens 1 hustru - MEN hun er hans 2 hustru.

Også dig vil jeg sige tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 12-01-12 22:33

Tak for svaret modersvilje.
Nej vil sige dig mange tak for din store hjælp.

Ja det er svært at holde rede på personer når de hele tiden skifter navn eller staves forskellige.

Med venlig hilsen
og endnu en gang tak for din store hjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-12 22:38

Ja, også Godnat, men gåden er jo ikke løst?

hvem er Karen Pedersdatter 41 Gift Hans Kone??

og hvem afløser hvem???

Jeg nægter at tro stakkels Rasmus havde flere koner på samme tid,
det der også undrer mig er at den senere kone Karen er meget ældre end Rasmus
og hans eftersøgte kone Ana Catrine/Kathrine/Petrine????

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-01-12 10:41

Til svendgiversen.
Rasmus Frederiksen blev gift første gang 13 jun 1828 med Karen Nielsdatter der dør i barselsseng den 12 maj 1831 fra to små børn og den 28 okt 1831 gifter han sig med rnken efter Gårdmand Hans Jensen, Ana Catrine Louise PedersDatter.

Ja der går ikke lang tid når man har to små børn der skal have mad. Tiden var en anden.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-01-12 11:05

Hej Svend & 2601
Som jeg skrev i et tidligere indlæg er FT 1834 ulæselig,
så dette fremmer vist forståelsen:

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Lundbye, En Gaard, 44, FT-1840, C0946
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Frederiksen 38 Gift Gaardmand
Thrine Pedersdatter 46 Gift Hans kone (sikkert Cathrine)
Jens Hansen 19 Ugift Deres børn
Inger Hansdatter 16 Ugift Deres børn
Anne Marie Rasmusdatter 12 Ugift Deres børn
Kirstine Rasmusdatter 8 Ugift Deres børn

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-01-12 11:16

og sådan kunne jeg blive ved

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Lundby, 1 Gård, 47, FT-1850, C9215
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Frederiksen 48 Gift Gårdmand, husfader Magleby, Sorø Amt
Thrine Pedersen 57 Gift Hans Hustru Her i Sognet
Kirsten Rasmussen 18 Ugift Deres datter Her i Sognet
Carl Edvardsen 17 Ugift Tjenestedreng København
Christen Pedersen 26 Gift Deres svigersøn, daglejer Her i Sognet
Inger Hansen 25 Gift Hans Hustru Her i Sognet
Kirsten Christensen 3 Ugift Deres barn Her i Sognet
MVH
Modersvilje