/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Nedfræsning i bordplade
Fra : hojriiskim
Vist : 2121 gange
35 point
Dato : 10-01-12 09:37

Jeg har en bordplade, hvori jeg gerne vil have fræset en firkant ud i ca 5mm dybde, så der kan lægges fliser i, således pladen kan bruges som bordskåner. Jeg vil gøre dette ved hjælp af en overfræser. Men hvordan? Jeg tænker på at der vel bliver lidt problemer med at køre overfræseren rundt på bordpladens overflade, efterhånden som den forsvinder? Hvordan fræser man lettest 5 mm ned i et areal på 600x600mm?

Andre gode råd vedrørende projektet/fliselægningen i bordpladen modtages også gerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-12 09:49

Husk at modfræse.
Du kan lægge en 5mm finerplade og køre på den.
Der er jo hele tiden anlæg at hvile på i den ene side.
Overfræseren skal styres i den ene side af en retskinne eller lige liste der spændes fast med 2 skruetvinger.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-01-12 09:57

Du kan fræse konturen(kanten) og så stemme resten ud(med stemmejern)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-12 11:40

eller du kan fræse det meste væk, bare lade nogen 10 mm brede kanter stå tilbage. så overfræseren hele tiden har noget at stå på. Til sidst kan du tage kanterne med stemmejern.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-12 13:56

Citat
Du kan fræse konturen(kanten) og så stemme resten ud(med stemmejern)

Om ikke andet giver det da træning i at bruge et stemmejern

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 10-01-12 15:47

Tak for svar. Eyvind, hvad vil det sige at modfræse? Det skal lige siges at jeg er ny i overfræser-faget og at det er første lidt større opgave med overfræseren. :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-12 15:52

modfræsning: I den side, hvor fræsejernet tager i, skal du skubbe overfræseren imod den retning, den prøver at trække dine hænder.

Accepteret svar
Fra : Evasion

Modtaget 35 point
Dato : 10-01-12 23:22

Du fræser blot en bane og kører retur langs denne bane. Sådan fortsætter du, til hullet har den ønskede størrelse. Du vil hele tiden have understøtning til mindst halvdelen af fræseren.
God ide at sættte lister eller andet fast, til at styre fræseren, så hullet ikke bliver for stort og så kanterne bliver lige.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-12 23:57

Vent med at cutte kanten til Du er helt færdig men start et par cm inde fra denne, det ville være ærgeligt at hugge ind i den når Du cutter alle banerne

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 28-01-12 17:01

Tak for svaret Evasion.