/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
akku skruemaskine
Fra : illwill
Vist : 4557 gange
100 point
Dato : 30-12-11 10:04

Hej folkens.
Jeg er ret meget i tvivl om hvilken af disse skruemaskiner jeg skal købe. Hvad siger i?
Bosch psr 18 li 2 med to bat. På 1.5 ah. Let og med lys. Ingen slag. 1000 kr.
Aeg bsb eller bhb (kan ikk huske) 18 volt, to bat. 1.5 ah. Slag men intet lys. 1000 kr Harald nyborg
Makita 18 volt men kun 1.3 amp. Slag og lys men tung dvs. 1.7 kg. 1500 hos Harald Nyborg.
Slagfunktionen er ikke et krav for mig, men jeg ønsker mig go kvalitet..

Mvh. Troels

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-12-11 11:04

Jeg kunne godt bruge AEGèn, -det er rart lige at have slaget med ved ´visse opgaver.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-12-11 11:13

1,5 Ah er for lidt. 2,5 er det mindste

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-12-11 11:40

du skal købe makitaen. den fåes også med 3,0 ah batteri. det er en rigtig god maskine som er meget brugt af håndværkere.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 30-12-11 11:42

Ja men med 3 ah er den også dyrere. 1500 kr er maks. Kan også få en milwaukee 14 volt med to gange 3 ah. Måske det var et bedre bud. 1500 kr

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 30-12-11 11:53

Milwaukee´en vejer så 2.1 kg. Bliver det mon for meget? Bosch´en vejer 700 g mindre

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-12-11 12:04

Hej

Jeg købte en makita her:

http://www.prishammeren.dk/shop/makita-59c1.html?gclid=CLmLke_Rqa0CFQG-zAodsx_Mng

18 volt

3.0 Ah Li-Ion batterier

Den er jeg meget glad for.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-12-11 12:17

Jeg har arbejdet som reparatør af el-værktøj. 80% af det var skrue/bore-maskiner. Er selv udlært elektriker. Når jeg skal vælge en skruemaskine. så er det vigtigt for mig at vide bare såen nogenlunde hvad jeg skal bruge den til. Hvis jeg feks skal skrue et køkken sammen. så synes jeg at 18v er for kraftigt. (i hvert fald dem jeg har prøvet). Derimod synes jeg 12v passer bedre til den opgave. Hvis det er blandede opgaver. bore og skrue ting i murstens vægge eller lign. så er 18v klart at foretrække... med slag..
Du nævner vægten som en faktor mht. makitaen, men har ikke slag som krav. og så får jeg mistanke om at du ikke er helt sikker på hvad den skal bruges til.

pt. foretrækker jeg en lidt ældre Dewalt 12v maskine til langt de fleste opgaver jeg har. Bruger en lidt større 18V Dewalt til de eventuelle bore opgaver der skulle komme. Og en helt lille 3.6v skruemaskine til de helt simple skrue opgaver.
Jeg undgår så vidt muligt en tung (som regel 18v) maskine til opgaver hvor jeg feks skal stå meget på en stige.. man får hurtigt ondt i armen af og slæbe rundt på et tungt monster...

Derfor synes jeg at du skal gøre op med dig selv, hvad dit behov er. og hvad den skal bruges til. :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-11 13:21

Slag bruges til at bore i hårde, men skøre materialer. Jeg kan ikke se hvilken nytte man kan have af slag på en skruemaskine.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-12-11 13:30

@transor
Slag er særdeles nyttig når man skal bore i f.eks murstensvæg. Nogle mursten er nærmest umulig at bore i uden slag. Men man skal nok ikke forvente at en batterimaskine kan bore i beton.. så snakker vi ihvertfald en lidt højere pris ;)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-11 14:20

Milwakee`n kommer fra samme fabrik som AEG, det er blot en anden farve.

Skal Du have en rigtig maskine kan der kun blive tale om Hilti, jeg brugte i flere år et sted 2 stk små på hver 2,4 A.
Den har Du for livet, dog har Hilti skåret deres "selvødelæggergaranti" ned til 1 år.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 30-12-11 15:32

Tja den er mest til hobbybrug. Den skal nok være med til at sætte hus istand om et par år, og det kan da ikke udelukkes at jeg kommer til at bore i noget murværk. Dog har jeg en med ledning med slag som jo godt kunne tage over. Den skal dog også bruges til at bore skruer med ødelagt kærv ud engang imellem, da jeg roder en del med gamle motorcykler og lidt biler..
Jeg hælder faktisk mest til Boschen eller AEGen.. Mest pga. prisen. AEGen har dog ikk lys.. Bliver det ikke surt mon? Milwaukee´en er desværre udsolgt til den pris så den er nok udelukket.
Jeg ville gerne have en Makita men de 1.3 ah bliver næsten for lidt kan jeg høre - selvom jeg jo ikke har behov for at bruge den konstant en hel dag igennem som håndværkere. Dog med en opladningstid på 15 min skulle det jo nok kunne lade sig gøre. Jeg synes valget er svært. I må meget gerne komme med andre gode bud, men jeg vil helst nøjes med at slippe 1000 kr og MAX 1500 kr. - Så bud derover er ikke interessante for mig.
Mine forslag:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2518&Grp=&n=10
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4333&n=10
http://www.davidsenshop.dk/pi/BOSCH_BORE_SKRUEMASKINE_PSR_18_LI_2_2X1_5AH_6826_2345.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-11 15:48

To batterier er altid en fordel.

Men det er heller ikke forbudt at bruge gammeldags metoder, som f.eks at forbore i træ når der skal skrues mange store skruer i hvad der sparer en masse i strøm.
Husk også på at bruge momentet, og 1. gear når der skal sejtrækkes.

Lys i maskinen betragter jeg som en gimmick

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-12-11 20:21

Hvis den har en ladetid på 15mins. så skal du være usandsynligt meget afhængig af den for ikke at kunne vente de få mins.. Det er kun en kop kaffe, lidt brød eller et stykke tobak.

mht til lyset foran.. så er det noget du kun vil savne hvis du har haft det før, ellers vænner du dig til det....... Dog er det klart en fordel hvis du skulle... bore... i mørket...... kan da godt ske man skal lave noget i bunden af et skab. eller lign.

Personligt. ville jeg aldrig vælge en Bosch, uanset hvad... Jeg synes slet ikke det er af den kvalitet som mange gør det til. Det lever meget af navnet. ikke af kvaliteten. Jeg har heller ikke mødt ret mange håndværkere med en bosch skruemaskine.

Udfra hvad du siger, ville jeg nok pege på en lidt større maskine, så du er bare lidt fremtidssikret. helst med slag. helst med 1-3 gear. og nok de 18v.

og husk at kun bruge bore-momentet når du borer.. hvis maskinen går i stykker ved at du skruer store skruer i under bore momentet.. så er garantien afvist i langt de fleste tilfælde. så hellere sætte den i momentet lige under bore.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 30-12-11 20:51

Brommi - synes du så jeg skal vælge aeg 18 volt 1.5 ah til tusind?
Der er også en blå bosch på 14 volt og 1.5 ah til 1300
Fordelen ved den grønne 18 v bosch er jo også at man kan bruge batteriet på en masse andre værktøjer.
Hvad synes du jeg skal vælge under 1500? .. Aeg? Noget helt andet? Vente til januartilbud?
Tak for det gode råd iøvrigt..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-11 21:03

Citat
Personligt. ville jeg aldrig vælge en Bosch, uanset hvad... Jeg synes slet ikke det er af den kvalitet som mange gør det til. Det lever meget af navnet. ikke af kvaliteten. Jeg har heller ikke mødt ret mange håndværkere med en bosch skruemaskine.

Da jeg solgte Bosch i 70`rne var det hovedsalig til hobbyfolk der ville have noget lidt bedre end Black & Decker samt Skil, uden at de skulle låne i banken.
Bosch havde også rigtigt godt forsatstilbehør der var let at montere.......men hækkeklipperforsatsen ødelagde hurtigt lejerne i boremaskinen

Dog var Bosch 9" vinkelsliber samt deres borehamre højt i kurs hos håndværkere der ikke ville bruge penge på AEG eller Metabo, Black & Decker havde også gode håndværkermaskiner, men deres service og reparationer var elendige og tog for lang tid, hvilket gjorde at de aldrig fik den markedsandel tilbage i DK som de havde haft i mange år.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 30-12-11 21:53

Har lige set stark har et tilbud på dewalt dcd730c2 med 14 volt og 1.5 ah x2 til 1000 kr.. Er den mon et godt bud?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-11 00:18

Hvis maskinen skal bruges til at bore i murværk, så er det ikke en skruemaskine du skal have, men en boremaskine. Nogen boremaskiner kan også bruges til store skrue store skruer med.

Mursten er skøre så her er slag en udpræget fordel, især til de hårdt brændte.

Men regne ikke med at maskinen til at bore i mursten med også duer til at skrue computere sammen med.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-12-11 00:49

jeg ville tage et kig på den fra stark som illwill nævner, det lyder billigt.

http://www.e-pages.dk/stark/510/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-11 05:23

Citat
Men regne ikke med at maskinen til at bore i mursten med også duer til at skrue computere sammen med.

Næh....
Jeg tror ikke at harddisken reagerer positivt hvis den bliver udsat for kraftige vibrationer mens den kører

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 31-12-11 09:26

Alle de maskiner jeg tidligere har købt er lige til lossepladsen da jeg fik en
makita 18v 3 ah ikke billig men pængene værd (lys + god balance når du lægger maskinen fra dig
det er så dumt at den vælter og ryger ned i gulvet fra et par meter + lav vægt + kvaliteten
den holder til det hele
købt på til bud til 2500 kr med 2 batt lynlader der virker
(Dårligt værktøj giver dårligt arbejde)

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 31-12-11 09:43

Ja dewalt ser interessant ud, men min det er en dårlig model ala jemogfix's dewalt?
Den har kun moment på 32 nm imod aeg på 47. Kan ikk finde noget om den på nettet.
Og ja røskva, ville gerne have sådan en maskine men budgettet er ikke dertil

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-12 14:11

Citat
Har lige set stark har et tilbud på dewalt dcd730c2 med 14 volt og 1.5 ah x2 til 1000 kr.. Er den mon et godt bud?

Det er en udemærket let maskine, men ikke hvis du vil bruge den til store opgaver.

Jeg reparerer el-værktøj til dagligt, er klar fortaler for DeWalt's accu værktøj.
Hvis du kan finde en DC722L2 eller DC722C2, så vil jeg mene det er en fin maskine til dig.
Begge 2 gear, 18V Li-Ion batterier, uden slag, men med lys. Li-Ion batterier er altså en god ting idag :)
Til "fritids" brug betyder det ikke det helt store at du "nøjes" med 1,3Ah eller 1,5Ah batterier.

Slag i accu bore/skrue maskiner er ikke meget bevendt, hvis du spørger mig. Hvis man endelig har brug for slaget er en borehammer langt bedre, også selvom det er en billig maskine. Så slag er ikke et must.

Og undskyld, ikke for at kritisere andre mærker... Men Aeg, Milwaukee, Hilti og de grønne Bosch maskiner, dem vil jeg ikke vælge... Hellere Hitachi, Makita eller blå Bosch maskiner.

Og et lille tip, lige meget hvilket mærke, ladetiden er altså kun VEJLEDENDE

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 02-01-12 10:27

Godt nytår!
Det har været nogle meget bevendte svar - jeg har dog lige et sidste spgm. inden jeg lukker tråden :)
Jeg har nu bestemt mig for at jeg køber en af følgende

http://www.toolstop.co.uk/makita-bhp452rfwx-bml185-18v-2-speed-combi-drill-1-battery-torch-p39883
Fra England. Makita med Et batteri 18v men 3 ah! Lys og slag. + et nytårstilbud hvor man får en lygte med "gratis". Skulle holde strøm rigtig godt og maks momenet på 50 nm

http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsb18vli-18v-dynamicseries-cordless-combi-drill-in-l-boxx-1-x-3.0ah-battery-p14088
Fra England. Blå Bosch - også kun et batteri 18 v 3 ah, med lys og slag. Maks moment på hele 67!

http://www.e-pages.dk/stark/510/
Dewalt 14 v med 2 x 1.5 ah. Meget lavere moment på 30 nm, men har hørt dewalts moment måles anderledes???? Fordelen her er at den er 500 kr billigere end de andre..

Hvilken en ville I købe af disse? Tror i ikke jeg kan klare mig med et 3 ah batteri - eller vil det være bedre med 2 på 1.3 ah? Makitaen lader på 22 min..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-12 17:01

Du skal lige tænke på at laderen fra en maskine fra England ikke kan benyttes i Danmark.

Og husk lige det med ladetiden, det er VEJLEDENDE, selvom det sikkert ikke er beskrevet i reklamen...

Det vil være KLART bedre med 2 batterier! Det er pisse træls at maskinen går tør for strøm uden at have et batteri at bytte med.

Når du vælger DeWalt, så er det altså en klar fordel at vælge en maskine fra 18 volts serien, der findes et stort udvalg af DeWalt maskiner der er 18 volt, det gør det bare så meget nemmere at det er de samme batterier. DC730C2 er en fin maskine, lækker at bruge

Der findes en rigtig måde at måle maks moment på, 1. gear og maks moment indstilling på maskinen. Det er muligt at andre mærker vælger at måle det i boreindstilling, i stedet for at benytte momentet. Skal ikke kunne sige det, det er DeWalt jeg er ekspert på

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-12 17:04

Nå ja, et par lækre detaljer ved at vælge DeWalt

Du har 30 dages fuld returret, hvis du fortryder købet. Også selvom du har taget maskinen i brug.
Der er 1 års fri vedligeholdelse, dvs. du kan få renset, smurt og efterset m.m. maskinen gratis det første år.
I modsætning til købelovens 6 måneders lovpligtig garanti, gives der 1 års garanti.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 02-01-12 17:37

Med en adapter til 60 kr kan jeg godt, da vi i begge lande jo kører 230V.
Jeg kan ikke finde nogen der forhandler dc730c2 ?? Men tvivler også på jeg kan få den inden for mit budget <1500

Jeg kan ikke finde nogen 18 volts dewalt til mit budget.
Jeg tænker bare at et batteri kunne være nok - jeg er jo ikke håndværker der bruger maskinen hele dagen. Det er jo mest af alt en hobbymaskine jeg leder efter..

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 02-01-12 17:41

......Så skulle det da være Dewalt DCD785L1 ?? 1500 kr med ét 3ah batteri.. 18 V

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 02-01-12 17:43

.. men den har kun et moment på 35nm... Det er da temmelig lavt for en 18 volts maskine?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-12 17:53

Undskyld, skrive fejl..
Jeg mente DCD730C2, den som du linker til ved Stark

DCD785L1 er da en væsentlig stærkere maskine
Men 1 batteri ville jeg blive træt af i længden.

Når jeg ved at den er væsentlig stærkere, så er det fordi jeg har prøvet dem begge.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 02-01-12 18:14

ok
dcd730c2 har et moment på 32 nm imod 785erens 35 nm... På papiret er det ikke den store forskel?
Jeg forstår bare ikke dewalt ligger så meget under de andre. Makitaen jeg kigger på har 50 nm og boschen har 67 - ca det dobbelte af dewalts..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-12 19:01

Skal Du senere købe et ekstra batteri koster det kassen

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 02-01-12 21:20

Jeg er godt nok i tvivl nu.. Gad vidst om man skulle nøjes med dewalten til 1000 kr på 14 v. Jeg synes det er svært at overskue om jeg har brug for en 18-volts maskine, da jeg ikke præcis ved hvad jeg kommer til at bruge den til. Det er jo formegentlig både at samle et køkken, renovere lidt på et hus og de helt almindelige ting som at hænge ting og sager op på forskellige slags vægge.. og så som sagt at bore hovedet af et par skruer engang imellem.
Det kan være det er totalt overkill at købe en 1500 kroners 18 volts makita, hvis jeg måske er fint tjent med den lille dewalt 14 volts eller måske helt nede i en 12 volts blå bosch

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-12 22:59

Helt enig med Luffe, løse batterier koster faktisk det samme som en hel maskine
2 batterier er altså et must.

Den 12 volts bosch, det er vel ikke med Li-Ion batterier? Det er nemlig også en klar forde, at have Li-Ion batterierl.

Traditionelle batterier, nimh og nicd, dør med tiden når de bare ligger stille. Det problem har de nyere Li-Ion batterier altså ikke.

Jeg ved altså ikke hvordan de andre mærker måler moment, men DeWalt'erne er altså ikke svagere

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 03-01-12 13:21

Jeg havde ikke en speciel 12v bosch i tankerne - men jeg køber ikke en uden lithium. Jeg tror sku næsten det ender i den 14v dewalt.. Den må være stærk nok til.mit forbrug, og hvis ikke har den trods alt kun stået i tusind kroner.. Jeg kører ud til stark og ser på den i hvert fald

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-01-12 16:45

Jeg har ikke set noget 12 volts Li-Ion maskiner.

Li-Ion batteri spændinger er opgivet til: 10,8v, 14,4v, 18v, 28v og 36v.
Det er de eneste jeg kender til ihvertfald

DeWalt har jo altså den fordel, at hvis du ikke er tilfreds med maskinen eller fortryder købet på anden måde, så har du 30 dages fuld returret, også selvom du har taget maskinen i brug
http://service.dewalt.dk/Products/ViewArticle.aspx?ArticleID=WarrantyPolicy

Godkendelse af svar
Fra : illwill

Dato : 04-01-12 09:13

Tak for svaret taunusanden.

Nu er dyret købt og betalt.. Det blev dewalt dcd730c2 på 14 volt.
Det er godt nok en kompakt lille sag!
Også tak til i andre der har givet svar !

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 04-01-12 09:15

tillykke med maskinen. jeg er sikker på du blir glad for den! :) jeg ville ihvertfald savne mine dewalts hvis de skulle løbe hjemmefra

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-01-12 18:06

Tillykke :)
Jep, den er kompakt. Men lækker at bruge, syntes jeg :)
Og syntes egentlig den er pænt stærk, i forhold til sin størrelse.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 05-01-12 09:25

Tak
Tror også jeg blir glad for den..
Men er det normalt at når jeg ved lave omdrejninger ligger den om på højre side, så tikker den lidt? Og når jeg ved helt helt små omdr så den kun lige kører rundt og i moment 1 - så kører borepatronen kun med rundt i hak når jeg vender patroner nedad mod gulvet? Når man så retter den op tager den fint ved igen.. Hmm noget der sidder løst? Ikk et problem når man giver flere omdr..
Nå hva, der er jo garanti på hvis det går i stykker

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-01-12 09:31

prøv at motionere gearet en smule. En helt ny gearbox kan godt være lidt sej det første stykke tid :)

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 05-01-12 10:08

Den har kørt lidt nu Brommi men sys nu det er det samme..
men at den er træg i gearet gør vel ikke at motoren fint kører rundt, men borepatronen ikke gør når den tippes forover??

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-01-12 17:32

Det lyder altså mystisk! Burde ikke være sådan.