/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad er forskellen?
Fra : PeterTheisen
Vist : 387 gange
10 point
Dato : 29-12-11 16:19

Hvad er forskellen på nominal GDP per capita og PPP GDP per capita?

Hvis man skal sammenligene landenes BNP per indbygger før skatter og andet, altså den rene løn, hvilken beregningsmetode skal man så bruge?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 29-12-11 16:54

Jeg foretrækker PPP-versionen (Purchasing Power Parity), hvor man kompenserer for prisniveauet i de enkelte lande.

Danmark ser MEGET rigere ud på Nominal ..., men vores prisniveau er 41% over EU gennemsnittet, mens fx Tyskland kun er 4% over gennemsnittet. Skal man sammenligne hvor godt (i denne sammenhæng)= rigt man har det i forskellige lande, så må det være det der kommer tættest på.

Men der er jo andre måder at se verden på, jeg mener det var Bhutan der først lavede et GNH, Gross National Happiness index, hvilket måske siger nok så meget om hvordan vi har det som mennesker

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-12-11 17:02

Du svarede ikke på mit spørgsmål, vagnr:

Hvis man skal sammenligene landenes BNP per indbygger før skatter og andet, altså den rene løn, hvilken beregningsmetode skal man så bruge?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-12-11 20:40

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-12-11 20:51

Selv tak, Petertheisen.

Jeg opfattede dit spm som ét sammenhængende, men PPP er stadig den bedste model, tjenesteydelser mv er jo også typisk dyrere hvis priser og lønninger er!