/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
wan side vs lan side
Fra : return
Vist : 1222 gange
100 point
Dato : 19-12-11 16:38

hej nogen der lige kan forklare mig lidt om hvad forskellen er på wan siden i forhold til lan siden når vi snakker trådløst netværk?

nogen der mon har et bud på hvad forskellen er

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 16:41

WAN=Wireless Area Network, trådløs
LAN=Local Area Network, kabel

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 16:42

WAN=Wide area Network

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 16:44
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 16:48

Hvad betyder LAN og WAN?
Både LAN og WAN betegner et datanetværk. De er principielt opbygget på samme måde, og i en vis udstrækning også med de samme komponenter. Der er dog en væsentlig forskel: LAN er det "lille" net, mens WAN er det "store" net.

http://www.infrateket.dk/2/ap006-1.htm#hv_lan_wan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-11 18:18

LAN er lokalnettet.

Det er det lokale netværk, du har mellem dine computere.
I den forbindelse regnes netvrksprinter, netværksdiske og endda routeren også til "computere" . Det er altså dit eget lokale net, og ikke internettet.

Wan er det store net.
Routeren bruges til at forbinde det store net med dit lokale. Det er routerens egentlige funktion.
Den har derfor en lan side og en Wan side.
Mange små kasser, som folk populært bare kalder routere , har for det meste også flere andre funktioner indbygget.
Det kan være
DSL modem , som danner forbindelse via telfonledning.
trådløst adgangspunkt til WIFI trådløst lan.
Switch , så flere lan, kan kobles sammen.

Det er alt det i samme kasse, som forvirrer folk med hvad en router er

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-12-11 18:49

Lan og wan er det sammen uanset om vi snakker om wireless (trådløs). Wan er hele internettet, du kan betrækte det som by. Alle vejene i byen er forbindelser. Alle de steder i byen hvor vejene rammer hinanden er lan som bidrager med indholdet af internettet.

LAN: http://da.wikipedia.org/wiki/LAN

WAN: http://da.wikipedia.org/wiki/WAN

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-11 18:50

Wan er det store netværk.
Lan er det lille lokale netværk.

Som forklaring:
En vej med en masse computere som skal snakke sammen.

I hvert hus er der flere computere som er koblet sammen i et Lokalt netværk Lan.
Alle husene er koblet sammen til et større netværk Wan
3 computere i et hus kan snakke med en eller flere computere i et af de andre huse.
altså 3 i Lan snakker > via den fælles router Wan > til et andet Lan > med flre Computee

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 19:03

Hvad betyder LAN og WAN?
Både LAN og WAN betegner et datanetværk. De er principielt opbygget på samme måde, og i en vis udstrækning også med de samme komponenter. Der er dog en væsentlig forskel: LAN er det "lille" net, mens WAN er det "store" net.

Se billede på link, det si'r en del!
http://www.infrateket.dk/2/ap006-1.htm#hv_lan_wan

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-12-11 19:05

Citat
Der er dog en væsentlig forskel: LAN er det "lille" net, mens WAN er det "store" net.

Ja og så er der den væsenlige forskel at LAN har reserveret IP-adresser som gør at man ikke kan komme i direkte kontakt med et lan fra wan.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-11 19:11

Hej webnoob

Synes du ikke at det er ret morsomt at læse alle de forkerte forklaringer.

De fleste har ikke fattet hvad routeren er til for.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-11 19:17

Jammen transor - så fortæl da hvad det så er.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-12-11 19:18

transor jeg vil ikkke sige der er nogle forkert forklaringer, de er sådan set alle sammen rigtige det er bare et spørgsmål om hvor vidt spørger forstår forklartingerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-11 19:20

Nemlig - keep it simple...............................

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-12-11 19:23

Keep it simple... det ka' transor ik' det skal helst være så indviklet at han sikkert ik' selv forstår det!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-11 20:55

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-11 22:43

Ja, jeg har også moret mig over de forskellige forklaringer!
Man glemmer bare at medtage WLAN.
WLAN er en LAN forbindelse med trådløs signaltransport.
Forskellen på LAN og WLAN er at en LAN-port kun kan styre en maskine via kabel, hvor WLAN kan styre mange maskiner trådløst. Oftest er systemet bygget til 127 enheder på WLAN, men kan sagtens variere fra mærke til mærke.
Router betyder "at styre/vise vej" ind og ud af det lokale netværk.
Den sørger for at fordele trafikken ud på det store net via WAN porten, og sende de rigtige signaler gennem LAN og WLAN til de rigtige maskiner; alt sammen styret af en global IP-adresse og lokale IP-adresser til de tilsluttede enheder. Det er derfor vigtigt, at alle lokale maskiner har hver sin IP-adresse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-11 22:47

Egentligt kan en LAN port styre lige så mange maskiner, som der kan uddeles lokale IP-adresser, når bare der er tilsluttet en Switch med tilstrækkelig LAN porte. Således kan man flytte fordelingspunktet væk fra Routeren med kun et enkelt netkabel mellem router og extern switch.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 21-12-11 13:51

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-12-11 14:18

selv tak!