/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan kan jeg formatere min harddisk?
Fra : lukas2502
Vist : 906 gange
300 point
Dato : 16-12-11 11:12

Hvordan kan jeg formatere min harddisk, på cden for jeg det svar at starte fra cden, men hvordan går det videre?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-12-11 11:24

Hvis det er en XP CD du har, så start fra CD du vil blive spurgt om du vil installere eller reparere en installation, vælg installer og så hvid jeg husker bliver du spurgt om dul vil formatere, så sig ja.
Men sikre dig lige at har har alle drive til bundkort, chipset, lydkort, netkort, skærmkort med mere, for det får du brug for efter formatering og installation af XP

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 16-12-11 11:26

Du sætter cd i med dit styresystem og booter så vil den læse cd og derefter kan du følge vejen til at oprette ny instalation,

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-12-11 11:31

Du starter fra CD-en og i selve installationen - kan du formatere disken der.
ellers brug http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-12-11 12:42

Citat
Hvis det er en XP CD du har, så start fra CD du vil blive spurgt om du vil installere eller reparere en installation,

Det er XP-Pro. 3. Når jeg vil installere, siger den bare at jeg har en nyere version end den der er installeret.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-12-11 12:45

Citat
Du sætter cd i med dit styresystem og booter

Problemet er ikke at komme ind i BOOT menu, men jeg ser ingen steder til at formatere!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 12:48

Du skal sætte CD i og genstarte pc, altså BOOTE(starte) fra CD'en,
så kulle du få muligheden for at reparerer eller lave en ny installation
hvor du kan formatere HD

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 12:49

Nå det har du prøvet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 12:50
Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-12-11 13:29

Problemet ligger i at du lader Windows starte på normal vis.

Du sætter CDen i drevet, genstarter, og når du ser meddelelsen Tryk på en taste for at starte fra CD, skal du gøre det.

Nu går en alm installation i gang. På et tidspunkt får du en liste over dine partitioner og kan vælge hvor du vil installere. Jeg plejer at vælge den samme det gamle XP ligger på - for at undgå at ende med to.
Jeg vælger Slet partition - Opret partition samme sted - og resten går af sig selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-11 13:45

Jeanettesmor skriver det du skal gøre
Citat
Du sætter CDen i drevet, genstarter, og når du ser meddelelsen Tryk på en taste for at starte fra CD
og hvis du ikke ser den mulighed. så skal computeren indstilles til at starte fra CD, genstart computeren og i få sekunder inden Windows starter så får du mulighed for at gå til BIOS, der står på skærmen i få sekunder hvilken tast du skal trykke på for at komme i BIOS, måske står der Press Esc to enter setup det kan være en af F tasterne du skal trykke på måske F2 tasten og du skal gøre det inden Windows starter, hvis det mislykkes så prøv igen, når du er i BIOS så manøvrerer du med piltaster og Enter og Esc tasterne, med piltaster bladrer du hen til Advanced Setup og sætter CD ROM til First Boot Device, gen med F10 tasten og bekræft med Y tasten at du vil gemme, så genstarter computeren og denne gang starter den fra CD drevet og muligheden for at trykke på en tast kommer, tryk på en vilkårlig tast og installer Windows XP igen, på skærmen står hvad du skal gøre, du skal trykke på en bogstav tast for at formatere, så vidt jeg husker er det tasten F men læs på skærmen det står der, og se så denne video den viser lidt om hvad du skal (på engelsk) : http://youtu.be/roz6uNhxVYQ

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 16-12-11 13:49

Se figur 4 i vejledning fra http://www.helgec.dk/xp-install.html

marker den partition du vil slette og tast L

og så følger du ellers vejledningen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-11 13:49

Du kan også benytte en partions værktøj til at formatere, men det er ganske unødvendig Windows XP skiven gør det udmærket og når du vælger at formatere den partion som Windows ligger på, så får du ikke beskeden om at der en nyere version.
Husk sikkerheds kopi af billeder, musik og dokumenter, alt slettes når du formaterer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-11 13:52

Fin vejledning Klaudi al min skriveri er unødvendig hvis jeg havde læst dit link først

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-12-11 14:12

o.v.n

Det er ikke nødvendigt at sætte BOOT til CD - når XPskiven ligger i drevet ved start, får man automatisk en sort skærm med beskeden Tryk på en tast for at starte fra CD.
Trykker man ikke starter indlæsningen fra HDen.

Sådan foregår det i hvertfald her hos mig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 14:16

Citat
får man automatisk en sort skærm med beskeden Tryk på en tast for at starte fra CD.

Det gør jeg os, og det er fordi BOOT rækkefølgen i BIOS hedder FLOPPY, CD, HD

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-12-11 14:19

Før jeg går i gang med en "hovedrengøring" af Hele harddisken, hvordan er det så med drivere til de forskellige funktioner. Årsagen til at jeg vil rense hele harddisken er, at der sidder "rester" af gamle programmer som forstyrrer forskellige funktioner, blandt andet ved opstart, og ved vigtige opdateringer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-11 14:39

Nu er jeg lidt i tvivl om hvad det er du vil. Er det fordi at du vil installere Windows, eller har du en ekstra harddisk som du skal have formateret for at kunne bruge den på din computer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 14:46

Citat
Nu er jeg lidt i tvivl om hvad det er du vil. Er det fordi at du vil installere Windows,

Hvis man nu læser i tråden så er det en frisk install af win XP pro 3, går ud fra at 3 = SP3

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 14:47

Driver har du måske på en cd/dvd der fulgte med til PC, eller med til MB hvis du selv har samlet!

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-12-11 14:56

klaudi -

Min rækkefølde er HD, CD, Floppy (som jeg ikke længere har)

Det er KUN XP-CDen som giver den sorte skærm.

Bundkortet har vel også betydning - jeg har lagt mærke til at forskellige fabrikater har hver deres måde at gøre det på.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-11 15:13

Undskyld, men jeg synes ikke at det fremgik klart i starten. Men nu har jeg fattet det.

Hvis det er en købt mærkevarepc så vil det være en god ide lige at checke om der skulle være en skjult partition på disken. For er der det så ligger der i denne en komplet installationsimage med samtlige drivere og det hele. Den formaterer disken og sætter den fuldstændigt op som da du købte den.

Lad os lige først høre hvad det er du har.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-11 15:25

Som andre her allerede har nævnt så vil det være en god ide at ændre bootrækkefølgen således at CD står først. Du kan ændre den tilbage igen når hele installationen er gennemført.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-11 15:31

Selve Windowsinstallationen er ens for alle bundkort. Forskellen ligger i de drivere som skal lægges ind bagefter. For nogle bundkort skal man bare starte et program som sørger for det hele automatisk, for andre skal man selv lægge dem ind et for et. Men det er under alle omstændigheder noget som man skal have liggende klar, for det er generelt en dårlig ide at tage maskinen i brug inden alle driverne er lagt ind.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-12-11 15:37

Nu er det en maskine jeg har fået bygget, nu må eg se hvor mange cder jeg har, så vidt jeg husker en masse, så er det bare hvilke jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 15:43

Så har du sikkert en cd med drivere til bundkort og grafik, ellers kan du finde dem på nettet, hent og gem på usb pen eller en cd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-11 21:38

Hvis du har en CD der hedder motherboard / utility / drivere ellr noget i den retnig - så er det der driverne til din computer ligger.

Når du lægger din XP CD i skuffen og starter computeren ..................hvad sker der så.

Så kan vi vejlede ude fra det du fortæller.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 17-12-11 15:49

Indtil videre tak for hjælpen, da jeg kan se at det er noget tidskrævende, må jeg holde en lille pause fra spørgsmålet, og vender tilbage senere.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-12-11 16:32

Og ???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 17:00

Citat
Og ???

Han forsøger vel at finde ud af HVORDAN...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-12-11 17:23

nåe

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 17-12-11 18:01

Citat
Og ???

Giver point, Når jeg har fundet ud af/fundet nok tid til HVORDAN, nåe

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-12-11 18:03

Og ???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 18:14

Hvad skeér der lige her.

Så svært kan det al-så ikke være
Sad bare på baglinien og lurepassede....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 18:35

NB:
Hvis du bare har en langsom pc - så slet dine pc for gammel data og overskriv
din fri disk-plads med 0`r
så bruger maskinen ikke kræfter på at søge i manglende/ bad/ osv
sectore, der muligvis ikke er som de skal være/ eller søg selv på Google
efter BAD cluster tips.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 18:41

Har forøget en extern disk med 5x hastigheden
og det tog 3 minutter, eneste ulempe = det sletter ALT på din disk
Skal disken op MAX ydelse, vil det tage et par dage - for mig 2TB
men den hastighed jeg kom op på, kan jeg leve med
Ellers findes der mange andre og hurtige genveje til en hurtig disk
OGSÅ med et system på,
men det kræver lidt MOD og et godt back-up program.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-11 19:37

lukas2502 ..........................................jeg stillede dig et spørgsmål for at hjælpe dig.
Men det gider du så ikke -

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 17-12-11 20:08

Citat
Hvis du har en CD der hedder motherboard / utility / drivere ellr noget i den retnig - så er det der driverne til din computer ligger.

Jeg beklager at du er "druknet" lidt i mængden, men som sagt jeg vender tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 27-12-11 19:13

Tak for svaret Klaudi. Det tog nogen tid, men nu er det i orden, det vigtigste jeg erfarede var, at det er MEGET vigtigt at have de nødvendige Drivere klar til at installere, det kan spare megen tid.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-12-11 08:17

velbekomme