/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opbygning af udendørs sauna.
Fra : mi-to
Vist : 4527 gange
50 point
Dato : 16-12-11 04:39

Hej.

Jeg søger en der kan fortælle mig hvordan en udendørs sauna er opbygget. ?

Kunne godt tænke mig og bygge en af de runde som kan ses på Saunaovn.dk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-12-11 09:57

en sauna kan ikke være udendørs. den er nødt til at være i et lukket rum. ellers skal du jo varme hele jordkloden op. du mener sikkert bare en udendørs jacusy eller badekar.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 10:09

Det er jo lige det modsatte af hvad vi har brug for, vi skal spare energi og CO2,
hvorfor udendørs?

I min kælder er et rum forberedt til sauna, men så kom energi krisen og det blev droppet,
hvad med at gå til sport, hvor der er sauna??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-11 10:52

Sauna er altid i en bygning. Det vil kunne lade sig gøre med bare et telt, men så skal det gerne være med solvarme om sommeren for at spare brændsel.

Hvis den skal bruges om vinteren, bliver du nødt til at indrette et lille , godt isoleret hus.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 13:38

Hvis i nu gik ind på siden vil i jo selvfølgelig se hva en udendørs sauna er.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 13:41

Hva´ for en side? Hvor??

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 13:45

Læser i slet ikk indlægget inden i svarer.

Der står
Saunaovn.dk og så en af de runde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 13:54

Måske er det dig der ikke udtrykker dig tydeligt nok?

>hvordan en udendørs sauna er opbygget??

Hvilken ovn, inde eller ude???

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 13:57

Hvis du går ind på den hjemmeside som der står oppe i indlægget og så den runde model hva mangler du så mere ??????

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 13:59

Men hvis du ikk ved hva en udendørs sauna er hvordan sku du så vide hvordan den er opbygget og hvorfor svarer du så på spørgsmålet. ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 14:14
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 14:33

Nå, var det du mente? Udendørs saunatønde??

Det skulle du jo bare havde efterlyst straks...

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 14:54

Der står stadig oppe i indlægget men hva vi er jo ikk lige hurtige allesammen.
Men søger stadig en der ved noget om opbygning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 15:50

>vi er jo ikk lige hurtige allesammen.

Nej og jeg ser ikke så godt uden briller.

Men må jeg lige forklare dig det energi mæssige:

Hvis du laver den udenfor, uanset hvor godt du isolerer, og den skal op på måske 35 grader,
så vil varmen forsvinde ud i haven...

Hvis du laver den indenfor, vil varmen fordele sig til resten af huset.

Kan du se forskellen, med eller uden briller?

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 16:11

Den bliver fyret op med gratis træ men det er slet ikk det jeg spørger om men hvordan man bygger den op

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-11 21:52

Jeg ved ikke så meget om saunaer - men her er lidt at tænke på.

En sauna bygges så den er godt isoleret.
Den bør altid kunne åbnes nemt indefra.
Da saunaen er et mindre lukket rum skal der virkelig tænkes, hvis du placerer ovnens brændekammer indenfor i saunaen.................forbrænding kræver ilt og ilt har du også brug for.
Thermoruder er ikke nødvendigt men dobbeltruder med stor afstand mellem yder og inderglas.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 22:00

Det med ruderne gir det ikk det samme.

Men hva med træ sort indvendigt og hvor meget isolering,dampspærre, ??

Det eneste der gir sauna effekten er bare de varme sten som man hælder vand på ikk??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 22:03

Nå du har også fået brillerne på, Eyvind.

>forbrænding kræver ilt og ilt har du også brug for.

Netop, så man kan ikke bare isolere sin sauna, man skal have luft/ilt både til forbrænding og indånding.

Begge dele kræver udluftning, her indluftning at kold luft, med store varme tab til følge.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 22:07

Men de bliver jo lavt på den måde så det sku ikk være noget problem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 22:24

Nej det er ikke noget problem for os, kun for dig, der skal varme havetønden op til sauna temperatur

Du får sikkert også besøg af mange fugle her i vinter, der vil varme fødderne,
og hvad med et par tropiske blomster rundt om tønden.

Uanset om man har råd og midler, en sådan sauna burde forbydes...

Tænk på køerne der ikke engang må prutte, for ikke at afgive CO2.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 16-12-11 22:44

kan man ikke få sauna ovne der bruger bio-ethanol?

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 16-12-11 22:48

Har gratis træ så ska ikk bruge andet. Men det er bare mærkeligt når man stiller et spørgsmål herinde får man svar på alt muligt andet lort end det man spørger om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-11 09:31

Her er jo det du kunne tænke dig:
http://www.saunaovn.dk/product.asp?product=864
http://www.saunaovn.dk/picview.asp?pid=864&pictype=c

Og det ser da ud til at man fyrer op med fastbrændsel inde i saunaen, med en god skorsten op gennem taget.

Stenene bliver varmet op, og ved at hælde vand på de sten kommer "sauna-efekten" altså damp.
Grunden til, at de sten skal være der, er nok fordi sten kan holde lidt på varmen så der bliver en længere varende damp i rummet.

Det er vigtigt at der tilføres frisk luft til forbrændingen.

Eks. Vi har en almindelig gammeldags brændeovn (ingen sod i skorsten og supersmilley)
Der er åbent køkken og når emhætten kører skal der åbnes et vindue, for ellers trækkes der luft fra brændeovnen og ind i stuen...............det opdages dog hurtigt.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-11 10:18

Citat
Uanset om man har råd og midler, en sådan sauna burde forbydes...
Tænk på køerne der ikke engang må prutte, for ikke at afgive CO2.

Ak ja, det er altid de små enkelt personer der sviner Verden til!!!
Og alle de store gigant (svine) firmaer, der snakker om DET.
Men intet gør ved det.
Prøv at find en Norsk eller Svensk side/ forum
(ved ikke lige om Finsk kan bruges - tænker på sproget)
der ved de helt sikkert hvad du gerne vil vide,
de har trods alt brugt det gennem århundrede,
i modsætning til Danske amatører, der efterligner andre.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 10:24

Citat
Her er jo det du kunne tænke dig:
http://www.saunaovn.dk/product.asp?product=864
http://www.saunaovn.dk/picview.asp?pid=864&pictype=c

Og med det, vil det tage max ½ at varme op til en temp der er
ikke er til at være i.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 17-12-11 19:09

Vil det tage en 1/2 hvad ????

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 20-12-11 14:01

har undersøgt det lidt nærmere og de saunaer er slet ikk isoleret fordi det ikk er nødvendigt..

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 21-01-12 20:16

Tak for svaret nomore.