/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
2x110v lyskæder=1x220v?
Fra : eldritch
Vist : 1234 gange
20 point
Dato : 15-12-11 21:31

Hej

jeg har været i USA og købt 2 lyskæder på 110v. Kan man ikke serie/parrelel forbinde dem så de kan sættes til 220v?

Hilsen
Allan

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-11 21:52

serie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-12-11 22:27

Du kan sætte dem i serie, forudsat at de er ens.
De er dog ikke godkendte til 230 V drift, men sikkert godkendt til 110 V.

MVH

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 15-12-11 22:47

jeg ville under ingen omstændigheder tilslutte det :) vi snakker om lyskæder der garanteret ikke koster mere end en hotter fra den lokale... HVIS der skulle gå noget galt. pære der springer og sætter ild til et eller andet.. så tvivler jeg på forsikringer vil dække når man har været så (lad os sige modig) at tilkoble lyskæder på den omtalte måde.... men hey.. det er bare MIN holdning.. om man kan, ja. det vil jeg tro,, men "dont do it" ;)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-12-11 10:09

Hvis de er fuldstendig ens, sker der ikke noget ved at sætte den i serie.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-12-11 11:22

Går ud fra der ikke er adaptor til hver kæde ,altså ikke lysdioder ( LED ) . Husk hvis en pære srpinger i en serieforbindelse går hele skidtet i nul lys. Vil ikke anbefale dig at bruge dem udendørs-det er noget skidt med den type ledninger og både 110 v og endnu værre 220 v

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-12-11 17:08

I værste tilfæde kan du brænde begge af samtidig. Så længe man ikke kan se hvilken strømforsyningstype de anvender, kan man ikke svare korrekt på spørgsmålet.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-12-11 17:17

Hvis det er induktiv belastning/trafo vil strømforbruget blive større, det kan
resultere i ophedning og til sidst kortslutning i trafo.
Nogle elektronik apparater er mærkede med 50/60 Hz i så fall er det ok at brugen den i DK,
ved 110 V.
Du kan ev. skaffe en trafo 230/110V

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-12-11 17:17

Skrive/tastaturfejl undskyld.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-12-11 19:35

Teil
mærkning med 50/60 hz gør sørme ikke at du ukritisk kan bruge dem i DK . Sætter du 230 v til et 110 volts apperat sker der der ting og brandfarlige sager selvom det er mærket 50/60 HZ

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-12-11 20:06

det påstår jeg heller ikke

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-12-11 21:22

Hvis det er to ens lyskæder til 110 v uden trafo, skal de bare sættes i serie, og derer ingen fare for noget.
Hvis der er med en trafo 110 v ind og eks. 12 v 4 Amp ud, så kan de ikke sættes i serie, så skal du finde/købe en trafo, der har 230 v ind og 12v 4 Amp ud til en lyskæde, hvis du vil have lys i begge lyskæder fra samme trafo skal den være på 12 v 8 Amp ud og de to lyskæder sættes i parrelel.

Kommentar
Fra : eldritch

Dato : 21-12-11 12:29

Det er uden trafo/strømforsyning.. Hvis en pære slukker virker resten stadig.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-12-11 22:30

Citat
Det er uden trafo/strømforsyning.. Hvis en pære slukker virker resten stadig

Det er ganske almindelige gammeldags lyskæder, og da du har to stk til 110 volt sætter du dem i serie og giver dem 230 volt og alt lyser, at der stadig er lys i kæden når en pære springer, skyldes at der er indbygget en modstand i pæren så der stadig væk er gennemgang, og lys i de andre pære.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-12-11 09:17

Hejdu
det der med "extra" bypass modstand i pæren stiller jeg mig tvivlende overfor-hvor har du det fra ( gerne med angivelse af modstandens størrelse).

Faktisk kan de amerikanske kæder jo være "parralelkæder" altså alle lamper får 110 volt i så tilfælde kan du hverken serie eller parralleforbinde dem til 220 v-kun hvis du anskaffer en 220 til 110 v transformator -så kan du parrallelkoble kæderne.

Kommentar
Fra : eldritch

Dato : 22-12-11 21:51

Nå jeg prøvede at sætte dem i serie og de lyste i ca.1 time. Så døde de.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-11 08:26

smid lortet ud

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-12-11 12:17

Citat
[Hejdu
det der med "extra" bypass modstand i pæren stiller jeg mig tvivlende overfor-hvor har du det fra ( gerne med angivelse af modstandens størrelse)./CITAT]
Så har du aldrig ejet en gammelgags juletræskade til 220 v, dem med 16 stk 14 v 3W pære, det er speciale juletræs-pære der skal bruges, der er indbygget en strømbro i pæren, så der stadig er forbindelse igennem og alle de andre pære lyser, hvis der ikke var en strømbro i pæren vil alle pære gå ud når en pære springer, og du vil ikke vide hvilken pære du skal skifte. løsner der en pære går alle lys ud.

[CITAT]Faktisk kan de amerikanske kæder jo være "parralelkæder" altså alle lamper får 110 volt i så tilfælde kan du hverken serie eller parralleforbinde dem til 220 v-kun hvis du anskaffer en 220 til 110 v transformator -så kan du parrallelkoble kæderne.

Hvis det var 110 v pære vil de også kunne sættes i serie til 220 v.

Citat
Nå jeg prøvede at sætte dem i serie og de lyste i ca.1 time. Så døde de.

Var der lys i alle pærene da du tændte? eller var der en der ikke var lys i, fordi den var sprunget.
[CITAT][Det er uden trafo/strømforsyning.. Hvis en pære slukker virker resten stadig/CITAT]

Hvis der i en juletræskæde med de rigtige pære i, springer en pære lyser de andre, hvis der løsnes en pære er der ikke lys i nogle af pærene, da serieforbindelsen er blevet afbrudt, så hvis der ikke er lys i dine to kæder der er i serie, er der en afbrydelse et sted!
Men problemet med de rigtige juletræspære er at når en pære springer får de andre pære en lidt højre spænding, og levetiden på de andre pære forringes, så der for skal en pære der er sprunget skiftes så hurtil som muligt.
Men det der er problemet i dag er at 16 stk 14 volt pære i serie er lig med en spænding på 224 volt, og de får ca. 230 volt så de får lidt for høj spænding fra starten af, og når der så springer en pære får de andre pære endnu højre spænding, og derved jetter til at springe, så der for skal en sprunget pære skiftes så hurtig som muligt.