/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Kort og brik spil Hvorfra
Fra : svendgiversen
Vist : 886 gange
120 point
Dato : 11-12-11 14:53

Affødt at spørgsmålet herunder, hvor stammer egentlig de forskellige spil fra?

Whist er engelsk og det er Bridge jo også, mens Lhombre mere lyder fransk...
Hernede spiller man Skat, det er nok tysk??

Er der en grund til at Whist er mest udbredt i Jylland og Bridge mere på øerne?

Dengang vi indvandrede sydfra stod der oppe nord for Kolding: "Mod København"
vi der ikke kunne læse fortsatte længere op i Jylland...

Og så brik spil: Dam, Mølle og Skak, etc...

Dem forbinder jeg med den arabiske indflydelse, ved ikke hvorfor???
Og de bedste skak spillere er jo russere...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 130 point
Dato : 11-12-11 15:19

Citat
Og så brik spil: Dam, Mølle og Skak, etc...

Dem forbinder jeg med den arabiske indflydelse, ved ikke hvorfor???

Det har du vel læst

Dam

http://www.danskdam.dk/

http://en.wikipedia.org/wiki/Draughts

Citat
A board resembling a draughts board was found in Ur dating from 3000 BC.[5] In the British Museum are specimens of ancient Egyptian checkerboards, found with their pieces in burial chambers, and the game was played by Queen Hatasu.[3][6]

Mølle

http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Underholdning_og_spil/%C3%98vrige_br%C3%A6tspil/br%C3%A6tspil

Citat
brætspil, lang række af forskellige spil, hvoraf flere kendes fra de tidligste tider. Bl.a. i Mellemøsten er der fundet brætter og brikker i grave; Tutankhamon havde fx et backgammonlignende spil med sig til det hinsides. Brætspil er måske opstået til religiøst brug eller som redskab ved spådomskunst, men der er klare vidnesbyrd om, at de hurtigt er blevet brugt til leg og hasard.

Skak

http://da.wikipedia.org/wiki/Skak

Citat
Skak (afledt af det persiske ord 'Shah' - konge)

Citat
Er der en grund til at Whist er mest udbredt i Jylland og Bridge mere på øerne?

Hver landsdel spiller vel det "de" bedst kan finde ud af

Nej , jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-11 15:44

Et fantastisk første svar ans, men det giver anledning til yderligere diskusion...

Når nu shah er konge, hvorfor kan han så kun gå et skridt i hver retning,
mens dronningen kan løbe over det hele?

Det er vist ikke i overensstemmelse med de arabiske udgangs regler,
hvor kvinder ikke må gå i byen alene uden mandlig ledsager.

Springer og Løber, ja det kan de godt have i Arabien dengang, med fine heste og sport...
Men at et tårn kan flytte sig sidelæns??

Og bønder, det er da noget fra vor nordiske historie???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-11 16:03

Citat
Når nu shah er konge, hvorfor kan han så kun gå et skridt i hver retning,
mens dronningen kan løbe over det hele?

Det er vist ikke i overensstemmelse med de arabiske udgangs regler,
hvor kvinder ikke må gå i byen alene uden mandlig ledsager.

Han er lidt tung i r...., mens dronningen flygter/løber. Han skal jo også pleje alle sine andre koner

Citat
eksperterne mener, at det stammer fra Indien omkring 6. årh. efter Kr. Herfra bredte det sig videre mod vest, og har optrådt i alle de store kulturer.

Citat
Du er i selskab med konger og herremænd, generaler, købmænd og bønder, som især i middelalderen og nyere historisk tid har tillagt spillet stor betydning og værdi.

http://www.dsu.dk//index.php?id=125

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-11 16:26

Citat
Springer og Løber, ja det kan de godt have i Arabien dengang, med fine heste og sport...
Men at et tårn kan flytte sig sidelæns??

Man har fundet romerske skakbrikker i England hvor springeren er en elefant.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-12-11 18:37

Jeg tror, at forklaringen på at kongen kun kan bevæge sig et trin er at han sidder i sit slot eller i sit telt, tager lidt ud, men det er resten af "magten" der laver arbejdet. Til gengæld skal han være beskyttet hele tiden og hele hæren, falder hvis han bliver taget til fange. Jeg synes det er udmærket billede på en middelalderkonge, også arabisk eller indisk.
Canasta er et spil jeg ynder meget og kommer fra Mexico, canasta betyder kurv, man samler kort sammen i en kurv efter bestemte regler. Spillet er opfundet i 1930'erne. I 1950'erne var det meget udbredt i USA og ligeledes i Danmark.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 09:59

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-11 10:06

Tak og