/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Anskaffelse af bil
Fra : weblife
Vist : 1048 gange
100 point
Dato : 09-12-11 21:38

Hej

Jeg er på udkig efter en bil (første gang køb) der skal køre ca 110 km om dagen, hvilken mærke årgang km-antal vil I anbefale op til 60000 kr og vil det være en fordel at få en på papegøje plader ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-11 21:54

Hvis jeg havde 60000 kr. på lommen, så ville jeg vælge en helt ny. En der køre langt på literen.
Men nu ved jeg så ikke hvad dit behov er, til antal siddepladser og bagage. Ej hellere om du er til fart og glæde, burn-out eller andre udskejelser.

Kommentar
Fra : sannedot

Dato : 10-12-11 00:42

jeg ville købe en brugt Polo. Den skal ikke være alt for gammel, derfor Polo og ikke Golf. Jeg har altid kørt i VW og kan varmt anbefale det. De kan måske ikke alt muligt fancy, men de kan køre... altid :)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-12-11 01:57

Jeg ville satse på en Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, det er den samme bil, i forskellige indpakninger. Man kan let få en til 60.000,- De er ikke ret store, men de kører glimrende og stabilt.

Hvis du kører 110 km pr dag, bliver det til ca. 25.000 pr år + det løse. Du skal nok ikke regne med at de kan køre ret meget mere end 250.000, så kan du selv regne ud hvor meget den må have kørt, hvis du vil have den i et givet antal år.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 10-12-11 07:36

Helt klart - køb en Opel Corsa... Eller lyt til "sannedot" dog ikke hvis "sannedot" kommer med råd om parkering....

Du kunne jo også købe en helt ny, som "Severino" foreslår, det ville jeg gøre. Skal du køre 110 km om dagen.. Er det vel også væsentligt med sikkerhed, siddekomfort og støjforhold...

Der er Golfen jo uovertruffen...

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : weblife

Dato : 10-12-11 08:29

Jeg har kigget på nogen mærker, audi a2 a3, ford focus, peugeot 307, seat ibiza, er de nogen mærker I kan anbefale ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-11 09:24

Citroen praler pt af en mindre dieselhakker til 110.000 der kan køre 32 km/l, mon ikke den merpris tjener sig ind ?

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-12-11 10:35

spændende spg :)

Der vil ALTID være mindst én der ikke kan lide et mærke eller type bil. og ligeså mindst én der taller godt for samme bil.
for 60000 kan du få en rigtig dejlig bil. jeg vil enda ligefrem sige luksusbil, taget i betragtning af det er din første :) muligvis enda en ny bil.

Jeg vil anbefale dig at være 100% sikker mht til forsikringer af bilen inden du tager næste trin. Har du råd til at forsikre den. og skal den ha kasko på.
Har du råd til at smadre den hvis der ikke er kasko på?

Jeg plejer altid at sige "få dig en lille bil som ikke fylder ret meget i trafikken som du har råd til at lave buler i" det kunne evt være en fin lille polo. men så igen.. det er optil dig.. og måske din bank ;)

diesel vs. benzin.. i gamle dage kunne det svare sig at køre diesel selv når du kørte få km. men efter min mening, ikke mere. En lille benziner kan godt komme op på 15-20km/l, besparelsen ved disesel pr.km er for lille i den sammenhæng.. men det er igen min mening. der er sikkert andre der ikke er enig :)

min første bil var en mazda 323LX 1.3 fra 85. men det er efterhånden mange år siden :)

Held og lykke med købet :)

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 10-12-11 11:06

Jeg ville gøre som severino og BertelBrander. Nemlig købe en ny Toyota Aygo, Peugeot 107 eller Citroen C1.
Det er ikke luksusbiler eller mandfolkebiler vi her taler om og disse små biler kan ikke fås med trækrog (Deres motor er simpelthen for lille), men jeg har selv en ny 107'er og den kører 80 km alle hverdage, 22 km/l og med en grøn ejerafgift på 260 kr/halvår.
Fint lille transportmiddel, med plads til 4 bæreposer i bagagerummet. De fås både som 3 og 5-dørs.

Min vil - hvis alt går efter mit hoved - blive skiftet ud til en ny 107/Aygo/C1 inden den når at runde 100000 km.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-11 11:38

Når du er førstegangskøber, så kan dit bilvalg blive afhængigt af den alder, postnr. og som nystartet m.h.s til forsikring. Det kan være du er nødt til at kikke after forhnadler, som samtidig giver et godt og billigt tilbud på forsikring.
Hvis du får en god brugt bil til 60.000 kr., men du i æøbet af fx tre år har betalt det samme i forsikring, så er det bedre - og billigere tjent med en "lill ny"!
I dag som tidligere - diesel er til lange ture og benzin til korte ture - for vedliogehold af motoren!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-12-11 12:40

Hvis det er din første bil vil det være klogt, at forhøre dig hos forsikringsselskaberne først.
Jeg kender en ung dame der købte en ældre polo. Hun fik sit livs chok, da opkrævningen kom:
22.000 kr i forsikring første år ( Hun havde givet det halve for bilen ).
Næste skridt er en grundig overvejelse af behov: komfort, plads, motoreffekt osv. og når du så har indkredset hvad du synes om, kan du tage rundt hos forhandlere og kigge / prøvekøre.
Jeg kunne sagtens nævne småbiler som Opel Corsa, Ford Fiesta / Focus etc. men ingen af os herinde kan tage valget for dig. Det kan kun du selv.
Held og lykke til....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-12-11 16:57

Problemet med Audi er at de koster absurd meget, i forhold til hvad man får.

Ford Focus og Peugeot 307 er en fine bile, men de er store, hvilket betyder at dem du kan købe er gamle og/eller har kørt mange km. Det betyder at du snart skal skifte og/eller skal bruge mange penge på vedligehold. De bruger også mere benzin og koster mere i afgift.

Så du skal nok lige overveje hvor længe bilen skal holde og hvor meget hver km må koste.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-12-11 20:18

Citat
Cortina01
Hvis det er din første bil vil det være klogt, at forhøre dig hos forsikringsselskaberne først.
Jeg kender en ung dame der købte en ældre polo. Hun fik sit livs chok, da opkrævningen kom:
22.000 kr i forsikring første år ( Hun havde givet det halve for bilen ).
Næste skridt er en grundig overvejelse af behov: komfort, plads, motoreffekt osv. og når du så har indkredset hvad du synes om, kan du tage rundt hos forhandlere og kigge / prøvekøre.
Jeg kunne sagtens nævne småbiler som Opel Corsa, Ford Fiesta / Focus etc. men ingen af os herinde kan tage valget for dig. Det kan kun du selv.
Held og lykke til....

er helt enig. perfekt formuleret

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-12-11 20:46

Citat
Jeg har altid kørt i VW og kan varmt anbefale det. De kan måske ikke alt muligt fancy, men de kan køre... altid :)

............... unægtelig noget af en påstand, når man ikke har prøvet andet,

jeg kender en hel familie, som alle kører Opel,.. de aner dårligt nok der findes andre biler,
for dem er Opel 'Gud'...

køb en Suzuki Swift, det er en god bil der aldrig går i stykker, det ved jeg af erfaring...
sådan kunne man nævne samtlige bilmærker, alle biler har fordele og ulemper, ellers kunne de ikke sælges,

du nævner intet om hvad de løbende udgifter max. må være,
måske årsagen til at alle her går ud fra at det skal være en lille øko-bil,
og du derfor kun får anbefalet små biler

nogle kan simpelthen ikke holde ud at køre i små biler,
de betaler gerne mereprisen for en større og mere behagelig bil,

sådan er vi mennesker heldigvis forskellige,... ellers kørte der kun én type bil i én og samme farve,

en bil på 'papegøjeplader' er naturligvis billigere ,
og hvis du som 95% af danske bilister kører alene i bilen, har det ingen betydning.

har du gjort dig klart hvad det koster i løbende udgifter pr/mdr. at have bil, især en gl. brugt til 60.000 kr. ?

bliv ikke forbavset over at det let koster 1.500 - 3.000 rep. vask. div vedligeholdelse, + brændstof + forsikring... en evt garage kommer oveni......... en lille ny bil til ca. 80.000 kr
kan vise sig at være et fund til pengene i sammenligning,

nå,... men nu kender vi jo ikke din økonomi, det kan jo være det ikke er noget problem,
det bliver i hvert fald ikke nævnt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-12-11 02:00

Som Brommi siger:
Citat
Jeg vil anbefale dig at være 100% sikker mht til forsikringer af bilen inden du tager næste trin. Har du råd til at forsikre den. og skal den ha kasko på.
Har du råd til at smadre den hvis der ikke er kasko på?

Nyere VW ruster som ind i h......, det ved jeg af erfaring. Men ja, de kører rimeligt problemfrit.
Reparations mæssigt ville jeg aldrig anbefale Citroen C1, Peugeot 107 eller Toyota Aygo, med de km du kommer til at køre. Ikke så kendt for at ruste, men det hjælper ikke så meget hvis den holder på værksted

Citat
køb en Suzuki Swift, det er en god bil der aldrig går i stykker, det ved jeg af erfaring...

Hvis sådan en bil fandtes, så...
Men ja, egentlig en god bil

Audi, rigtig gode biler. Men de koster også derefter
God komfort men sjældent god brændstof økonomi, derfor også højere ejer afgift.

Hvad du skal give for forsikring og afgift bør tælle mindst lige så meget som afgiften på bilen.

Personligt kører jeg i en Golf 2 diesel på gule plader fra 1989, kan man selv lave lidt reparationer er de gamle kasser stadig ufattelig økonomiske. Den har rundet 400.000km, starter altid. Og det er de kendt for. Det er en bil jeg vil anbefale de fleste første gangs købere, men får nok modvind fordi de fleste er bange for biler over 10 år
Men i din pris klasse kan du jo selvfølgelig fint finde en luksusbil, set i forhold til en lidt ældre VW'er

Men det er et "farligt" spørgsmål du har stillet, for der er nok ca. lige så mange holdninger om biler som der er brugere på Kandu

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-12-11 14:26

@taunusanden
det ser minsanten ud til der noget vi kan blive enige om,...

det 'farlige' når vi taler biler, er at uhyggelig mange bilejere ikke vil indrømme
at de har gjort en fejl,
uanset hvor meget 'deres valg' af bil,.. ruster, går i stykker, taber i værdi,.. osv
evner de kun at se / huske de gode minder, og 'glemme' alle problemerne, fejlene, og minusserne,.. har de først 'bidt sig fast' i et bestemt bilmærke, er det umuligt at påvirke deres mening,... og fred være med deres beslutning,.... den kommer der ikke noget godt ud af at blande sig i,

det 'farlige' består i at disse påvirkede individer, (ganske vist i god tro) absolut vil trække deres mening ned over hovedet på andre,
især nye uvidende, eller 'førstegangs-købere'

omtrent som mødre og deres afkom,... hvilken mor forguder ikke sit barn, ....
det er det bedste barn i verden, intet overgår deres barn,...
uanset hvor mange 'skarnsstreger' barnet laver,. er det stadig det bedste barn i verden,

jeg vil mene at kun dygtige uafhængige fagfolk som fx FDM der har et dybt og indgående kendskab til de fleste bilmærker,..og til dels de forskellige synshaller,.. som ikke er 'farvet' af useriøs påvirkning,.. er istand til at give en nogenlunde vejledning, om de forskellige bilmærkers fordele og ulemper,
det kræver naturligvis at spørgeren ved hvad der er vigtig for ham / hende,

til eksempel.
ud af alle de biler, af forskellig mærke / fabrikat, jeg persomligt har haft den fornøjelse,
enten at eje / og-eller haft brugsretten over i kortere eller længere tid,
var der på et tidspunkt 2 biler af samme mærke-model, og ca samme km / årg.
den ene var som en 'drøm',.. kørte perfekt, alt virkede som nyt, det var simpelthen bare en fornøjelse at eje og køre,

hvorimod den anden,.... (stadig samme mærke-model, og ca samme km / årg.) var lige modsat,...................

det bare for at understrege at den tidligere ejer,..
er mindst lige så vigtig som valg af bilmærke / model,...
en mindre godt vedligeholdt 'kvalitetsbil', kan være et langt dårligere bekendtskab
end en god og omhyggelig vedligeholdt ikke 'kvalitetsbil'.. !!

er bilen eksempelvis ikke omhyggeligt rustbehandlet ret hurtig efter ny-købet,
bliver den et rigtig 'træls' kedeligt, og dyrt bekendtskab når den kommer lidt op i alderen, !!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-12-11 18:33

Kan kun sige at jeg er fuldstændig enig
Især i det med mødre og børn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-11 00:35

Små biler til små køreture og større biler til lange ture, de små er simpelhen ikke stabile nok på vejen, hvem bryder sig om at hænge i rattet og korrigere for selv den mindste vindpust eller ujævnhed, de lidt større modeller kører næsten sig selv, sådan har det altid været.
Jeg synes du skal dreje blikket mod en dieselbil når du kører så langt, en Peugeot 307 diesel har en førerkomfort som du ellers kun finder i store biler som Audi eller Mercedes, du vil nyde at køre den:
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=1020
der er en til salg i dit prisleje:
http://www.autom.dk/default.asp?id=57&CarAction=SHOWCARBI&CarNumber=671301302&t={A46F867D-A5EF-04CD-A2D7-512B9FDCF556}

Selv kører jeg Suzuki Ignis 4X4 den kører på benzin men jeg har altså også kun 16 km. hver dag til og fra job.
Suzuki er en robust bil og kører når jeg vil ud at køre
der var åbenthus ved forskellige bilhandlere forrrige efterår, jeg prøvede forskellige mærker ikke fordi jeg ville handle men af nysgerrighed Peugeot 307 var simpelhen en drøm at køre, min veninde kører Peugeot 107 og er godt tilfreds, det er en lille potte efter min mening men den kører forbavsende godt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-11 00:48

Citat
Bilpriser.dk har i analysen regnet med alle udgifter ved fire års ejertid og 20.000 kilometer årlig kørsel. Det vil sige estimeret værditab, etablering af lån, renter, grøn ejerafgift, service, reparationer, dæk, brændstof og forsikring.

Den billigste bil at eje under analysens forudsætninger er Peugeot 307 2,0 HDI til 227.160 kroner, der koster 3,02 kroner per kilometer, selvom den kun er 12. billigst på nyprisen alene
citat er et udpluk af en artikkel som du kan læse i sin helhed her:
http://www.bilpriser.dk/press.do?PRESSID=17&PRESSSEQUENCEID=1

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 12-12-11 01:45

hi hi jeg køre i Renault Clio 1,6 årg. 99 stadig ingen rust spinder som en kat du kan købe en med en mindre motor idag meget billig den vil du blive glad for.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 23-12-11 21:15

jeg vil anbefale en større bil end c1.
en 1.9-2.0 tdi'er.
små biler og lange køreture er mange gange dårlige, og mange små biler holder ikke de km/l de skal hvis man kører meget motorvej eller meget bykørsel.
mange benzinbiler går også fornuftigt literen, men efter min mening kan man kun lige røre speederen for meget og så går de ingenting, derfor vil jeg vælge en diesel hvis jeg skulle kører 110 km om dagen.