/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
timer styring
Fra : Brommi
Vist : 1096 gange
150 point
Dato : 05-12-11 14:51

Hej allesammen

Jeg har dette dejlige akvarie som jeg er glad for. Det skal passes og plejes engang imellem. Det skal bla. ha gødning tilsat én gang i døgnet. Ca 15ml pr døgn.

Jeg vil gerne ha gødningsprocessen automatiseret så jeg ikke skal stå med morgenkaffen og forvirret kigge efter gødningen..

Jeg har anskaffet mig en 12V pumpe til at flytte gødningen (flydende, tynd som vand). Jeg mangler "bare" en timer eller lign der kan indstilles til at køre i ganske få sekunder i døgnet hver dag... feks. fra kl 05:00:00 til 05:00:05.

Jeg har spurgt i flere byggemarkeder efter et tændsluk ur dertil.. men dem de har, har en mindste tilkoblingstid på 1 eller 15min.. jeg søger noget i stil med 1sec..
Snakkede med en elektriker her i byen, og han foreslog mig en PLC styring.. men jeg synes nu det er lidt dyrt.. (dem jeg har set ihvertfald)
Til det helt rigtige svar giver jeg gerne mange flere points!

håber der er en der kan hjælpe mig med mit projekt! :)

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 05-12-11 16:12

Jeg ville bruge følgende komponenter, og bygge det ind i en lille boks.

http://www.greenline.dk/Produkt/7071/Staenktaet-tavle-4-modul

http://www.greenline.dk/Produkt/8097/Digitalt-Ugeur-16-A

http://www.greenline.dk/Produkt/9623000016/Multitimer---Carlo-Gavazzi

Dertil lidt ledning, forskruninger og en stikprop med jord.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-12-11 16:28

Uha-uha
15 mL i døgnet er godt nok ikke ret meget. Det bliver noget af en specialpumpe, hvis det skal være nøjagtig, men bevares de findes da. Der findes kemikaliepumper til feks kedelanlæg, der kan klare det, og de findes med indbygget timer !!!!
Så det er da bare sådan en du skal have fat på.
Hvis du syntes at en PLC er dyr, vil du slet ikke vide hvad disse pumper koster.

Såå

Hvis du kan finde en billig pumpe, der kan give 15 mL hvis den kører i feks. 5 sek. er det nok meget billigere. Jeg vil foreslå, at du så anskaffer 2 elektroniske timere. Den ene skal være tændt i feks. et kvarter i døgnet, og den anden skal så sættes til feks. 5 sek. Så kobler du du dem sammen som en dekade timer. dvs. at den ene tænder den anden.
Jeg vil tro at det er den nemmeste og billigste måde at få så kort en tid, en gang i døgnet. Du kan nok få 1 timer, der klare det, men den er ikke billig.

MVH

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 150 point
Dato : 05-12-11 16:55

Elektronisk kontaktur.
Har ikke set dem til under 1 min , men kunne de så ikke faste et par dage ?
.
Nedenstående er lidt dyr , købte selv et par elektroniske i rema for ½ år side til 70/stk

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=37-544-94&toc=19625

Silvan 99 kr men hvad mindste indkoblingstid er ved jeg ikke

Hvis du er elektronikminded ved lidt om stærkstrøm og kan bruge en loddekolbe er et byggesæt en god mulighed

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=13122http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=220+v+timer+10+sec

I gamle dage kunne man hos fotohandleren købe en eksponeringstimer til selvfremstilling af billeder-de kunne køres rigtig langt ned i tid, men det kræver du har et billigt kontaktur ”foran” men prøv at spørge .

Electromatic lavede i forne tider nogle timer moduler.
Kunne du få fat i en : Electromatic -System SB 105 220 og sætte den i udgangen på en billig døgnkontaktur ( fra 25 kr ) kan du indstille 220 v udgangsontiden mellem 0,8 til 18 sec ( har desværre kun en tilbage som jeg bruger )

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-12-11 17:00

@liteon114
Det var et rigtig godt forslag, og det vil blive super pænt. ved du om man kan finde den multitimer billigere andet steds? jeg synes nemlig det løber ret hurtigt op :s kasse og tændsluk ur har jeg allerede.

@viskinge
om den smider 12 eller 17 afsted gør heller ikke så meget. bare ikke aaaalt for meget... ellers vokser der sikkert palmer ud af fiskene ;)

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-12-11 17:05

@lham
Det byggesæt ser interessant ud det vil jeg lige studere lidt mere. men håbede på en færdig løsning :)

Godkendelse af svar
Fra : Brommi

Dato : 07-12-11 01:02

Tak for svaret lham.

Jeg tager det byggesæt og modificerer lidt og smider det i enden af et billigt døgnur fra jemogfix :)

også en tak til jer andre der kom med gode forslag. Det er rart at have kandu i baghånden når tingene driller :)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-12-11 09:29

Hej igen

Kom lige til at se et gammelt tip jeg har skrevet her inde. PC overvågning af akvarium, der så vidt jeg lige kan læse, også styre forskellige pumper.

http://www.kandu.dk/Tip10237.aspx

Godt nytår

MVH

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 06-07-13 18:20

Ganske vist et gammelt spm., men fik du bygget noget brugbart, og har du et billede ? Tak, W.