/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Vielser ?? hmm
Fra : Cimbombom
Vist : 739 gange
100 point
Dato : 29-11-11 11:33

Trossamfund vil ikke vie homoseksuelleKirkeminister
Manu Sareen vil også give andre trossamfund end Folkekirken ret til at vie homoseksuelle, men hverken muslimer, jøder eller katolikker skal regne med at kunne blive viet til en fra samme køn i deres trossamfund

Er stat og religion adskilt i Danmark...

Hvis det er det, hvorfor prøver politikerne så at lovgive inden for religion...

kilde http://www.information.dk/286138

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-11-11 12:02

det gør de fordi at det er deres opgave Cimbombom, og det må de også, hvad de ikke må er at blande sig i hvad der står i biblen og det nye testamente, men rammerne er deres område derfor har vi en kirkeminister.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-11 12:03

Udnævenelsen af en ikke-kristen kirkeminister vil give flere rynkede pander end godt er, men han ryger nok af sammen med resten af regeringen om ½-1 år.

Det må være op til de enkelte trossamfund.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-11-11 12:13

For mig virker det også underligt. Men baggrunden er at stat og Den evangeliske Kirke ikke er adskilt. F.eks. er der lovgivet i grundloven, at dronningen skal lægge sin tro i Den evangeliske Kirke. Denne kirkeinstitution er lovfæstet og er derved Danmarks kirke. Jeg forstår det sådan at inden for kirken kan man så vælge den trosholdning man synes der passer personligt til en selv. Præsterne bliver jo ikke påtvunget at vie homoseksuelle.
Vielsen i kirken er jo ikke et sakramente, dvs den ikke er en del af troen, men noget man har indført under kirken og ophøjet det til noget religiøst. Der er jo f.eks. ingen modstrid i bibelen at udelukke vielsen fra kirken - alt skal så foregå på rådhuset. Så kan kirkerne, de forskellige trossamfund så vælge om de synes homoseksuelles vielser skal velsignes i deres kirke.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-11-11 12:34

Citat
alt skal så foregå på rådhuset

Jeg kender da nogen som blev viet hjeme i deres have.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 29-11-11 12:36

Dette er faktuelt forkert LuffeA

Citat
Udnævnelsen af en ikke-kristen kirkeminister vil give flere rynkede pander end godt er, men han ryger nok af sammen med resten af regeringen om ½-1 år.

Kirkeministeren er medlem af Den Danske Folkekirke http://www.folkekirken.dk/

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-11-11 20:08

Citat
Er stat og religion adskilt i Danmark...

Nej desværre, folkekirken er underlagt staten, de andre kirker og religioner får også deres forhold reguleret af staten.

Sådan bør det naturligvis ikke være, religionerne bør stilles frit, til selv at kunne bestemme hvem de vil vie og hvordan. Samfundet skal selvfølgelig vie alle par, uanset om det er to af samme køn eller to eller to af forskellige køn. Resultatet af vielsen bør hedde et ægteskab og bør i et og alt være det samme for heteroseksuelle og homoseksuelle.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-11 20:25

Det faktum at Den Luthersk Evangeliske Kirke er underlagt staten, indeholdt i grundloven, kommer fra den tid 1849, hvor grundloven blev dannet og vedtaget første gang. På den tid fandtes der stort set kun kristne kirker i Danmark. Dannelsen af grundloven centrerede omkring frikirker, altså kristne trosretninger f.eks baptister. Man tænkte ikke på fremmede religioner, der ikke relaterede til kristendom på det tidspunkt. Ud af det blev trosfrihed i grundloven dannet.
Derfor blev det vedtaget, at man kunne vælge den trosretning man ønskede. Den kirke med de fleste tilhængere blev så erklæret for statens kirke. Gennem tiderne har kirken været et redskab for magthaverne til at kontrollere befolkningen med. Man kunne overveje om der er brug for denne kontrol gennem kirken i dag???

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 29-11-11 22:31

Tak for svaret Thyregod8.