/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Morten Spiegelhauer.
Fra : prio
Vist : 1021 gange
200 point
Dato : 28-11-11 20:54

Jeg eeelsker Morten Spiegelhauer og hans fantastiske program Operation X.

Det undrer mig bare, at kommunerne ikke har folk ansat med samme næse for svindel og humbug, som han har.

Der kunnes spares millarder.

I stedet må der skæres ned alle steder til smertegrænsen, så der er råd at aflønne plattenslagerne.

Hvorfor har kommunerne ikke forlængst opdaget og reageret på de utallige eksempler, som Spiegelhauer graver frem?

Er deres personale forkert uddannet?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 21:31

Citat
Jeg eeelsker Morten Spiegelhauer og hans fantastiske program Operation X

Så er vi 2

Men når den gode Morten får snuset sig frem til disse gode historier, så er det fordi, almindelige folk anmelder disse sager til ham, så han kan undersøge nærmere. Det er jo ikke ham selv, der finder frem til de gode historier.

Og hvis en sådan person som Morten var ansat i kommunen, så var det ikke sikkert, at der var nogen, der ville anmelde sagerne alligevel.

Vi må bare nyde at se ham i TV og glæde os, når han igen har en spændende sag på skærmen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-11-11 21:32

Jeg kan ikke tåle synet af Morten Spigelhauer og endnu mindre at høre ham, så jeg ser ikke programmerne. En skam at de ikke kan finde en brugbar vært til programmet, for det virker til at de tager nogle seriøse emner op, selv om de har det med at stramme skruen lidt mere end den kan holde til.

Jeg tror at det er ret nyt for kommunerne at have med området at gøre, og derfor har de ikke haft nok fokus på at kontrollere det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-11 22:50

Sagerne ses kun fra en synsvinkel, kommunerne har tavshedspligt.

Jeg kan huske en gammel sag, jeg var den gang ansat i børneværnet. En sag der kom i aviserne, på forsiden om en grim kommune som tvangsfjernede 5 børn. Stor skandale. Alle var forarget.

Vi vidste at de børn gik for lud og koldt vand, at forældrene drak heftigt og lod børnene passe dem selv. De var fra 7-1 år. Den syvårige tiggede hos naboerne så de små kunne få mad. De gik i bare ben en vinter. Da var det at en nabo anmeldte det. Og vi SKULLE reagere, det sagde loven.

Men det hører man ikke. Kun sensationen når en journalist afdækker en kommune/offentlig kontor.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-11-11 22:53

,... ja set er sgu herligt at følge,
også udsendelser som Basta, Kontant og hvad de ellers hedder alle sammen,

men mon kommuner og de andre ansvarlige også er så 'uviddende' som der gives udtryk for, ?
'den ene hånd hjælper / vasker den anden',. siger et gl ordsprog,
mon ikke mange byrådspolitikere får lidt ekstra for deres 'uviddenhed',...

det er i hvert fald påfaldende at de selvsamme personer sidder i højtuddannede stillinger
til høje lønninger,

jeg tænker især på udsendelsen om busser/rutebiler der skifter partikelfilter lige før
og efter syn og miljø-godkendelse,
bestyreren eller direktøren blev noget stram i masken da han så optagelserne med skjult kamera,
det mente han ikke beviste noget som helst,....
gad vide om han stadig er ansat,...

eller muremesteren,.. ansat af kommunen,.. der fik 5 gange højere priser for sit arbejde,
nææ der foregår sikkert meget der ikke tåler dagens lys,

noget af det groveste var dog at se en handikappet,.. godt hjulpet af sin familie,..
tømme statskannen for mange millioner, og med luksusbiler som Lamborghini
til at representere firmaet,...

mon ikke en idé-kasse opsat i samtlige offentlige/kommunale kontorer bygninger
kunne finde en stor del af 'problemerne'
forudsat idéerne bliver læst af de overordnede,..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-11 22:57

Mange kommuner har oprustet kraftigt med enheder til at opklare socialt bedrageri.

Men for en kommune er det ikke nok at så en mistanke, de skal bevise at der er tale om svindel, det stiller, ligesom domstolene, meget større krav til bevisførelse osv.

Jeg har aldrig set Operation X, men mit gæt er at de, ligesom andre medier, mener en mistanke er ligeså godt som et bevis. Der har været SÅ mange "sager" i medierne, som efterfølgende har vist sig ikke at kunne holde vand, at jeg ikke ser de udsendelser.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-11-11 00:15

Som jeg ser det bliver der gjort alt for lidt for opklaring af mange mange sager, ikke kun socialt svindel, men hele vores gennemsyrede samfund.
Mange steder er der nok for mange der kender hinanden osv. der kan være mage årsager, for få der kan og vil afsløre, det er nemmere at lade være osv. osv.
Men der kunne spares rigtig mange skatte kroner sammen.
Det er også som om man er konflikt sky, måske har man ikke økonomi til at gøre mere.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-11-11 06:48

Kommunerne er helt sikkert ikke uviden om hvad der foregår disse steder, det er det samme mange af de steder hvor man trapper narkomaner ned så det er virkligt mange penge det handler om.
alan57

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-11-11 11:02

Hvis en "virksomhed" har kvalificerede medarbejdere, der passede deres arbejde, ville det ikke ske! Hvordan kan DSB have problemer med kontrakt og IC4 tog, med alle de "kvalificerede" medarbejdere der har været involveret? Advokater, politikere osv. De var bare ikke dygtige nok!!!
Hvordan kan kommuner betale "det hvide ud af øjenene" - manglende tilsyn - manglende klvalificerede medarbejdere.

Det sidste om de sociale bedragere, her kunne SKAT måske også tjene penge: En arkumuleret formue på 33 mil. og privat helikopter - mon ikke der kan "stryges" nogle fradrag her?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 29-11-11 11:15

Mange kommuner svindler også selv, så de ser det nok ikke som noget der er så slemt.

Jeg tror mere det har noget med, morale, etik, og menneskelighed at gøre.
Hvordan kan disse "Socialeplattenslagere" få sig selv til at behandle, handicappede, udviklingshæmmede, forældreløse børn osv osv.
Så dårligt.

Får de ikke dårlig samvittighed. Hvis man ikke har forstand på pædagogik, skal man måske finde en anden branche at arbejde i.

F.eks Jern & Metal. Så går det i det mindste kun udover materiale hvis man begår fejl, men i deres nuværende erhverv går alle deres fejl udover andre mennesker.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-11 15:13

Kommunerne har de sidste 10 år mistet mange medarbejdere, så hvem har i dag tid til at undersøge sager om svindel, hvilken sagsbehandler har tid til at kontrollere igen og igen om nogle oplysninger holder vand. Man må stole på klienterne. Så måske bliver kommunerne snydt, men det er ikke sjovt. De fortæller mere om de mennesker end det gør om kommunen.

Ja folk kan blive sure fordi de ikke kan få det med kommunen som de vil have det. Og så får man en journalist til at lave en TV udsendelse om det. Og så har journalisten lige pludselig ret, bare fordi det har været i TV.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-11-11 16:13

Citat
Og så får man en journalist til at lave en TV udsendelse om det. Og så har journalisten lige pludselig ret, bare fordi det har været i TV.

granner01, mønten har to sider, i mange tilfælde har du ret, men det er nu "pudsigt", så ofte en sag der virker helt urimelig pludselig bliver set på med andre øjne af myndighederne, når der kommer medier på, og det gælder sociale sager, udlændingesager osv!

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-12-11 14:05

Problemet med programmet og specielt Mortens væremåde, er at man får ondt af ofrene, dem han jagter. Når han siger: "Men hun vil tilsyneladende ikke snakke med os." Så forstår man hende godt, og har ondt af hende.

Der er også en meget stor del forventelig forargelse over det. Man finder et emne, som alle og enhver kan se det forfærdelige i, borer rundt i det og puster det op. Så alle hjemme i stuerne kan sidde og sige: "Det er da godt nok utroligt hvad folk kan få sig til. Jeg er heldigvis meget bedre, mit småfilflen er intet imod de andres." Men som sagt, Morten mestrer den sjældne kunst at tabe en oplagt sag på gulvet, så man får ondt af skurkene.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 03-12-11 17:35

Citat
Jeg har aldrig set Operation X, men mit gæt er at de, ligesom andre medier, mener en mistanke er ligeså godt som et bevis.

Vagn,
det er utroligt at du kan/vil udtale dig så negativ om noget du ikke aner hvordan er produceret,

det er ikke tale om en enlig journalist der kommer med tvivlsomme påstande,
det er gennemarbejdede og veldokumenterede sager der virkelig er 'kød på'

det drejer sig fx om hørelægen, der for at få del i det offentlige tilskud,
gør raske mennesker hel eller halv-døve, (på papiret) og får dem overbevist om at de trænger til høreapparat,.. som det senere viser sig de ikke kan holde ud at bruge,

det undersøger Morten Spiegelhauer, ved at sende en rask person, først til kontrol på et uvildig sygehus/høreafd. .. derefter til den 'smarte' hørelæge,
det hele følges op med en samtale for åben kamera hvor fidus/fup-magerne får lov at kommenterer deres 'ugerninger',

du kan jo prøve at læse lidt om sagerne så du ved bedre næste gang du stiller dig kritisk
http://tvtid.tv2.dk/nytomtv/article.php/id-29500244.html

sjovt nok, er en stor del, efter afsløringerne, enten stoppet 'virksomheden' eller startet op i andet navn,... det gør man normalt ikke hvis man har 'rent mel i posen'

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-12-11 20:45

Jeg skriver klart, at jeg ikke har set programmet, og at en mistanke ikke er det samme som et bevis, begge dele står jeg ved.

At et firma lukker efter dårlig omtale kan skyldes det var et fupfirma, det kan også skyldes at kunderne forsvinder.

For ca 10 år siden købte jeg en dansk bagageholder til bilen, alletiders, bruger den regelmæssigt, men da jeg for nogle år siden ville anbefale den til en ven, fandt jeg ud af firmaet var lukket, der havde været negativ omtale i et bilblad. Godt nok viste det sig tilsidst, at den ikke havde været korrekt monteret, men firmaet var og blev lukket.

Sjovt nok, da jeg lige måtte tjekke Morten ud, viser det sig han har lejet sin lejlighed ud til overpris, blevet dømt til at nedsætte lejen i boligretten, det er svært at være HELT ren. Fornuftigvis skriver han det selv her, 1. juni 2011, det tager da noget af brodden af.

http://blog.tv2.dk/operation.x/

Det jeg siger er ikke, at sådanne programmer ikke kan være nyttige, pege på problemer osv. Men programmerne kan, ligeså lidt som, eller formentlig langt mere, end politi og anklagemyndighed, ikke ramme rigtigt hver gang, og dem, der bliver vist, behøver ikke alle være skyldige!

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-12-11 14:40

Hold da kæft hvor er mennesker dog godtroende BertelBrander, her får du ondt af et "svin" nej det er synd for svinene at samligne et udyr der stjæler vores skattepenge som skulle gå til nogle svage, mennesker der faktisk ligger ned og du får ondt af klovnen, hvis du har så ondt af manden så send ham nogle flere penge, men denne gang skal de komme fra din egen pung.
Det er nemlig problemet idag når der bliver hugget penge fra disse steder så føler vi åbentbart ikke at det er vores penge de tager, det er det samme når politiker bruger vores skattepenge til ting de ikke skulle bruges til, hvor tit har vi ikke hørt at nu har der været en udbydelse om hvem der skal bygge et eller andet stor procekt og de vandt fordi de var de billigste, sikke en gang vrøvl for byggeriet bliver altid meget dyre end de bød det er sku også svindel for politikerne ved det på forhånd og de giver efter hver gang istedetfor skulle de sige at hvis i ikke kan lave dette byggeri til den sum i lovede så må i jo være konkurs og et andet firma ville så få lov til at færdig gøre det.
hvordan det kan lade sig gøre at firmaer underbyder andre hvorefter de så bare ligger en masse oveni senere forstår jeg sku ikke, men det er igen den mentalitet der har bredt sig helt ind i folketinget kommuner og så vidre, endda helt ud i befolkningen og det er endda deres penge, vandvidet bliver åbentbart ved og nu har offerne sku også ondt af dem, det er sku sindsygt.
alan57

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-12-11 14:48

@alan57, jeg har på ingen måde lyst til at få ondt af de "svin", jeg synes egentlig ikke det er synd for dem at de bliver afsløret. Men pga. Mortens måde at lave programmene på og hans måde at være vært på programmerne, ender det med at jeg holder med de forkerte. Derfor ser jeg ikke programmerne, og derfor synes jeg at TV2 skulle finde en ordenlig vært.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-12-11 15:04

Jeg er sku ligeglad hvordan Morten laver sit program så længe det virker, det kan da ikke komme til at handle om man kan lide ham eller ej, men om han får knaldet nogle af disse mennesker uden moral over hovedet.
Det du siger er som de folk der stemmer på en politiker fordi de syntes at han eller hun er sød eller de er altid klædt så pæn på, tak skæbne hvad bliver det næste.
Vores bedsteforælder skulle lige høre hvor langt vi er villig til at gå idag de ville sku roterre i deres grave.
alan57

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-12-11 15:14

Citat
Jeg er sku ligeglad hvordan Morten laver sit program så længe det virker

Problemet er at det ikke virker (for mig), der virker stik mod hensigten. Jeg stemmer selvfølgelig ikke på en politiker blot fordi vedkommende er pæn eller sød. Men jeg vil heller ikke stemme på en politiker der var gennemført usympatisk, uanset om jeg var enig med vedkommende i alt. Jeg ville aldrig stemme på Morten hvis han stillede op til valg, uanset parti.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 05-01-12 16:02

Tak for svaret EA_HS.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 17-10-13 21:55

Endnu et fantastisk program - Operation X - af Morten Spiegelhauer, her til aften.

Denne gang afsløres det, hvordan de kriminelle i IT-verden får frit spil i de omfattende svindelsager med stjålne kreditkortoplysninger.

Det danske politi tillader sig igen-igen at skønne. at de ikke har nok ressourcer til at behandle de mange anmeldelser fra ramte internetvirksomheder.

Faktisk gør politiet så godt som ingenting, og giver dermed de kriminelle frit spil - selvom det åbenbart ikke kræver den store indsats at få fat i de kriminelle i IT-verden.

Skal der virkelig altid et TV-program eller en avisartikel til, før det danske politi bevæger sig ud af kaffestuen? - et øjeblik?

Hvem tillader dog det danske politi at være så ineffektivt, og lade de danske skatteydere i stikken konstant???

Hvem tillader det danske politi at gøre som det passer dem? - hvorfor gribes der ikke snart fat i de ansvarlige?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-10-13 23:05

Ja der blev jeg godt nok forarget, men også vred. For politiet skal efterforske, men politiet er skåret ned, de må prioritere. Og hver gang en sag skal efterforskes så må politiet afgøre om en voldtægt, et drab, måske har højere prioritet end IT kriminelle, som "kun" drejer sig om penge.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-10-13 23:24

Citat
Endnu et fantastisk program - Operation X

Helt enig,.. super program,... med fed streg under Program,.
- da der,.. af en eller anden årsag,.. ser ud til at være et par stykker,
der ikke kan lide Morten Spiegelhauer

men uanset Program-VÆRTEN,.. er det da til gavn for alle at den slags info
kommer frem i 'lyset' (måske lige undtaget forbryderne)

man kan så undres over at netshops bliver ved at sende vare ud til 'kunder' de ved er falske, !

når Poltiet ikke gør noget, kunne det måske være af årsager vi alm. ikke kender,
umiddelbart ser det ud til at være en god forretning, at sætte flere folk på den slags opgaver,
- gad vide hvad betjente tjener ind, pr. mand, fx. når der afholdes hastighedskontrol mm. !

det kan næsten ikke vær pgra. manglende oplysninger om hvad der foregår,
det er jo langt fra noget nyt,.. som man kunne få indtryk af i aftenens program,

i DR.dk / Kontant, var der for et par år siden, et program med næsten identiske svindelnumre,
- - - DESVÆRRE,.......

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2011/03/08160926.htm

men det skulle du måske åbne en ny tråd om,... tror du har tjek på dét der,...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 28-11-13 19:39

I går aftes afslørede Morten Spiegelhauer korruption og sort arbejde i Spillehaller, hvor det offentlige mister mange penge til gode formål.

Den sorte løn er kr. 25 om natten!!! - for 12 timers arbejde i rap.
Hvor sølle kan det blive???

Se fortsættelsen af gårsdagens program kl. 20 på TV2, hvis afsløring af plattenslagere interesserer dig.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 29-11-13 10:48

http://nyhederne.tv2.dk/2013-11-28-operation-x-minister-g%C3%A5r-ind-i-sag-om-danske-spil

Spillehals-ejere lader som om, at de videregiver millionbeløb af statens penge til ikke-eksisterende foreninger, men stikker i stedet for pengene i egen lomme.

Ingen kontrollerer, hvad der bliver af pengene og ingen kontrollerer, om foreningerne eksisterer, udover på papiret.

Plattenslagerne har således risikofrit kunne bedrage sig til 100 millioner årligt - indtil Morten Spiegelhauer gav sig til at undersøge bedrageriets omfang.

- og tro mig, spillehals-ejerne bliver igen kun mødt af en løftet pegefinger, og ikke straffet for bedrageri - fuldstændigt som for en halv snes år siden, hvor Spiegelhauer sidst gjorde opmærksom på råddenskaben i spillehalsmiljøet.

Man skændes på Christiansborg om 1 milliard mere eller mindre til de ældre, men tillader i årtier, at der årligt forsvinder 100 millioner af statens penge ned i foret på bedragere, indtil en TV-vært råber op.

Hvis det blev taget lidt mere alvorligt, hvad skatteydernes penge blev klattet ud til, var det såmænd ikke så nødvendigt at skære indtil benet på ældreomsorgen.