/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvordan finder jeg Lars Peder Craener La
Fra : ajohansen
Vist : 1025 gange
200 point
Dato : 24-11-11 15:32

Hej derude
Er der nogen der kan give mig en ide om hvordan jeg finder Lars Peder Craener Larsen nævnt neden for i FT? Eller skal jeg igennem samlige kirkebøger på Amager?

Kan ikke finde ham nævnt i hellested kirkebøger.

Familien har i diverse FT boet i Taastrup, Hellested sogn, men må jo på et tidspunkt være flyttet til Amager da Lars Peder er født der, og så inde FT-1890 være flyttet tilbage igen.

Samtlige personer i husstanden
Præstø, Stevns, Hellested, Taastrup, Hellested sogn, , 276. et hus, FT-1890, C3116
Hans Olsen 54 Gift husfader skovarbejdsmand Her i sognet
Sidse Marie Christensen 54 Gift husmoder Her i sognet
Lars Peder Craener 8 Ugift deres barn Amager, Københavns amt
Rasmus Olsen 26 Ugift logerende malersvend Her i sognet

Mvh Anne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 15:38

Der var et nonne hospital på Amager hvor flere også udefra blev født, vist St. Elisabeth?
Ellers ville jeg begynde med Tårnby sogn, der var en af de største...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 15:45

Hvorfor Larsen, når hans far hedder Olsen?

Og mon ikke Craener er stavet forkert i denne folketælling??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 15:50

Her kan du se at St. Elisabeth er for nyt til at han kan være født der:

http://www.amagerhospital.dk/topmenu/Om+Amager+Hospital/hospitalets_historie.htm

Sorry, men Sundby er også et godt bud på Lars Peder s fødesogn...

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-11 16:00

Svend han hedder Hansen ligesom hans søskende, hvor jeg lige fik Larsen fra ved jeg ikke .

Jeg har ikke før i min søgen mødt navnet Craener før. men familien er i hvert fald flyttet mellem 1880 og 1890 for i 1880 boede de i et hus (Matrnr?) 135, og i 1890 i 276.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 16:06

Der er noget galt, 10 år tidligere hed hans søster Hansen

Præstø, Stevns, Hellested, Taastrup by, Hellested sogn, , 135. et hus, FT-1880, C0427
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Olsen 44 Gift husfader, jordbruger Her i sognet
Sidse Marie Christensen 44 Gift hans hustru Her i sognet
Karen Hansen 10 Ugift deres barn Her i sognet

Og en lidt gammel mor?

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-11 16:13

Han er fundet tror jeg

Han er ikke barn af Hans Olsen. Måske et plejebarn?
Sundby S, Sokkelund H, Københavns A. opslag 65 nr 11.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-11 16:16

Ja men man tog jo faderens formavn og satte sen bagefter tidligere også datter efter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 16:17

Godt Anne,
jeg fandt da ud af han hedder Hansen ikke Larsen...

Fordi han har ældre søskende fra dengang man skiftede efternavn.

Og Sundby er jo et stort sogn på Amager.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 16:57

Og der står da Lars Peter Cramer, søn af slagter Vilhelm Cramer
jeg mente nok Craener var forkert...

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-11 18:12

ja så kan man jo undres over hvad han lavede på stevns som 8 årig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 18:38

>Lars Peder Craener 8 Ugift deres barn Amager, Københavns amt

Han er jo tilsyneladende adobteret, men vel ikke til vildt fremmede?

Mon ikke enten slagter Vilhelm eller hans kone er beslægtede/venner med enten
Hans Olsen eller Sidse Marie Christensen??

Det kan blive vanskeligt at finde denne forbindelse...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-11 18:53

Er det far faderen? Han er jo også slagter...

Kilde: FT-1850 Amt: København Herred: Sokkelund Sogn: Gentofte Stednavn: Ordrup By
Matr.nr/adresse: 1 Huus Husstands-/familienr: - Indtastningsnr: C1722 Løbenr.: 1279

Christian Cramer   33    Gift      Slagter, Inds., Huusfd.   do [h.i.S.]
Ane Resdorff   27    Gift      hans Kone [Christian Cramer]   do [h.i.S.]
Vilhelm Cramer   5    -      Børn [Christian Cramer og Ane Resdorff]
Sophus Cramer   1    -      Børn [Christian Cramer og Ane Resdorff]

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-11 19:41

Det kunne det meget vel være for lars Peders far hedder Vilhelm

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-11 19:45

Men der var en tradition for at man i min farmors familie, som det drejer sig om, havde plejebørn, så det kunne jo være at det hang sådan sammen.

hvordan landede du i Ordrup?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-11 20:16

>hvordan landede du i Ordrup?

Jeg søgte Vilhelm Cramer i hele københavn...

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 16-12-11 11:41

Iflg. kirkebogen for Hellested sogn, 1892-1902, opslag 58 blev Lars Peter Cramer konfirmeret 12. april 1896. Han bor stadig i Taastrup og hans forældre opgives til: Afdøde slagter Vilhelm Cramer i Sundby ved København og hustru Vilhelmine Martine. Født i Sundbyøster, 10. januar 1882, døbt i Sundby kirke 1. februar 1885.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 16-12-11 12:38

Kirkebog for Sundby 1881-1891, døde: Christian Vilhelm Martin Cramer, arbejdsmand, død 3. marts 1885, f. 25/7 1845 i Ordrup, bosat Køhlersvej 55. Søn af skibstømrer P.L. Larsen, 39 år gammel.
Note: Ulykkelig hændelse, druknet i en grøft på Køhlersvej.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 16-12-11 12:56

En rettelse: Den med skibstømrer holder ikke, det hører til den næste afdøde i rækken.
Gentofte kirkebog 1838-1860, opslag 34: Søn af Slagter Christian Ernst Cramer og hustru Ane Dorothea Re(s)torff i Ordrup.

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-12 12:22

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-12 12:27

Selv tak.

Godt nytår og hjælp os med Rumænien...