/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Rimer vandhane på hane?
Fra : ivanovic1
Vist : 1255 gange
50 point
Dato : 17-11-11 15:56

Rimer vandhane på hane? Vi diskuterede dette, for sjovt, i går, så tænkte jeg måske var der nogle sprognørder der kunne fortælle om dette teoretisk er to ord der rimer eller ej.

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-11 16:08

Nej det gør de ikke, det er bare slutendelsen der går igen fra vandhane til hane, det er ikke det samme som rim
Havde det været vandhane - bane, havde det været rim

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-11-11 16:35

Sjovt nok så rimer "ane" og "hane" men "vandhane" og "hane" rimer ikke. Det er fordi "hane" er en stavelse, der går igen i de to ord.
På samme måde rimer "vandbane" og "vandhane" ikke, selv om "hane" og "bane" rimer, men det er fordi der ikke er tryk på "hane" og "bane".

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-11-11 16:41

- jo, det rimer fint...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-11-11 16:47

helt enig med fun2

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-11-11 16:52

Nej dette rimer ikke

Citat
På samme måde rimer "vandbane" og "vandhane" ikke

Nej men det gør dette, som jeg startede med at skrive
Citat
Havde det været vandhane - bane, havde det været rim

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 17-11-11 16:59

Kan se folk er lidt splittede. Hvis man spørger en dansk lærer hvad ville hun svare? :)

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-11-11 17:07

Vi er da enige om, at et rimord, ikke er et ord hvor den samme stavelse er en gentagelse

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-11-11 17:37

Citat
Indsæt dit citat her
Kan se folk er lidt splittede. Hvis man spørger en dansk lærer hvad ville hun svare? :)

Hun svare??? kan en mand ikke svare

Jeg er ingen Dansklærer men vil alligevel forsøge.

" jeg tappede vand ,fra min vandhane
mens jeg så på min stolte hane "

Eller

"Jeg tappede vand ,fra min vandhane
for at fugte min tørre gane"

Hvad mener du lyder mest rigtig ??

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-11 20:13

Den med ganen er rigtig - det andet er ikke et rime vers.
Men der mangler en stavelse i anden linie

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 17-11-11 22:42

Hvem er det der banker
Det er Peter Anker!
Hvem er det der lukker op?
Det er Peter Sukkertop
Hvem er det, der kommer ind?
Det er Peter Slikkepind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-11 23:27

Der kommer altid rim på en vandhane hvis den er iskold, men pas på hvis det er is idet der er chance for frostsprængning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-11 16:39

For at ord skal rime, skal ordet først og fremmest bestå af samme antal stavelser.
Og så skal ordet jo ikke være ens som i eksemplet med (vand)hane - hane.

Citat
Hvem er det der banker
Det er Peter Anker!
Hvem er det der lukker op?
Det er Peter Sukkertop
Hvem er det, der kommer ind?
Det er Peter Slikkepind

Hvis der er tale om ordrim, er der kun et i verset her: banker - Anker

Men også "lukker op - sukkertop" er rim og der er samme antal stavelser, som der skal være.

"ind - Slikkepind" er ikke rim

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-12-11 23:18

Tak for svaret Olesen-50.