/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hvor stor pension
Fra : Josph
Vist : 2834 gange
100 point
Dato : 13-11-11 09:11

Hvad er gennemsnit en alm. dansker har sparet op på til sin pension, jeg får et indtryk fra indslaget at det var ikke ualmindigt at man måske havde 2 millioner godt og vel !

Er der nogle statistikke hvor man kan se det ?

Når jeg går på pension som 66½, tror jeg har 1,5mil hvis jeg har mit arbejde, svare det til en normal opsparing ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 09:18

Det er en pæn opsparing og sikkert over gennemsnittet?

Men afhængig af hvor og hvordan du bor og lever, giver det dig ikke vild luxus ret mange år...

Desværre foringes de sociale ydelser når man har lidt formue.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-11-11 09:38

Hvordan kan man regne gennemsnit ud på det, det er jo umuligt, mange tror alle har en pensionsopsparring, det er jo langt fra tilfældet.
Mange har jo arbejdet i firmaer der ikke vil betale pensions ordninger, det tror nok mange ikke, men så dårlig er vores arbejdsmarked jo i DK på trods af mange ikke ved det. Der er stort set ikke lovgivning over for arbejdsgiverne, det eneste de er bange for er ferielovgivningen, det tør ingen snyde med. Her har fagforeningerne jo stærke muligheder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 10:34

Ja, jeg husker da svigermor ville have social hjælp...

"De må da sælge sommerhuset først", og det er netop problemet,
synlige værdier reducerer dine muligheder for sociale ydelser,
nogle er bedre til at skjule dem end andre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-11 11:45

Citat
Mange har jo arbejdet i firmaer der ikke vil betale pensions ordninger, det tror nok mange ikke, men så dårlig er vores arbejdsmarked jo i DK på trods af mange ikke ved det.

Ikke arbejdsmarkedet, nærmere folks egen vilje.

Der er jo mange, f.eks jeg, der har sparet op selv, fordelen er så at man selv er herre over det og ikke hænger på en dårlig aftale som x fagforening har lavet med xx pensionsselskab.
Skattemæssigt er det næsten det samme, og når arbejdsgiver betaler en del af pensionen er det jo i sidste ende også et fradrag i lønnen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 11:59

Jeg har været i et firma, hvor man skulle indbetale et vist beløb til pension,
og mine ældre kollegaer brokkede sig...

Da ordningen blev ophævet som tvungen, indbetalte de mere end de før skulle,
for at slippe for top skat...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-11-11 12:23

Citat
Jeg har været i et firma, hvor man skulle indbetale et vist beløb til pension,
og mine ældre kollegaer brokkede sig...

Det var også tilfældet da min arbejdsplads blev solgt til en stor koncern der havde overenskomst med pension indbygget.
De fleste af os var over 50, og vi vidste at vi ville få silkesnoren indenfor 1-2 år, hvilket kun ville give et symbolsk beløb udbetalt i sidste ende da vi også betalte til en sundhedsforsikring og noget rod med gruppelivsforsikring som bortfaldt når vi var fyret.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-11 12:25

Det kommer også an på hvordan dit pensionsselskab placerer pengene og hvor mange penge de tjener.

Men det betyder at du ikke helt kan beregne din pension ud fra dine indbetalinger. Måske er der lidt mere til den tid og måske lidt mindre.

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-11 15:11

I DR TV's Penge magasin sagde Dorte Fals sidste onsdag, at 2,5 mio. danskere har en pensionsformue på 3000 mia. kr., og at der indbetales 100 mia. kr. om året. Det giver en gennemsnitlig pensionsformue på 1.2 mio. kr. og en årlig indbetaling på 40.000 kr. Førstnævnte synes jeg lyder højt, men sidstnævnte lyder lidt lavt. Men du kan ikke bruge disse gennemsnitstal til ret meget. Først fordi 2.6 mio. danskere ikke har nogen pensionsopsparing overhovedet. Dernæst fordi alle danskere ikke har en alder og en økonomisk levefod som dig. Og du har ikke nødvendigvis en gennemsnitlig forventet levetid. Og endelig er der skatteforholdene - er din formue beskattet eller ubeskattet? - der er pokker til forskel. Men siger "normalt", at man skal spare op, så man kan påregne en "pensionsindkomst" på minimum 50% af ens "arbejdsindkomst" eller måske snarere ens seneste "forbrugsindkomst" - sidstnævnte er mit eget udtryk og dækker over, hvor mange penge du og din evt. kone typisk lever for. De færreste er opmærksomme på, at man i din alder har en restlevetid på 20, måske 30 år, dvs. et ret lang periode - og med et stærkt varierende forbrug - først en aktiv periode, dernæst en mere rolig periode og til slut en ret dyr plejekrævende periode.

Sluttelig skal jeg - lidt drillende - ikke undlade at nævne, at for dit (og mit) vedkommende er det for sent at interessere sig for pensionsopsparing, men at du helt klart bør interessere dig for pensionsnedsparing.

Mvh

Claus

Claus W. Silfverberg
DAF-direktør 1995-2007 og professionel investeringsrådgiver i et par år

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 23-11-11 07:04

Hej

Tak for Jeres input og jeg ved at spørgsmålet giver flere spørgsmål end det giver svar, men det var bare at få en lille fornemmelse af dansker og deres opsparing.

Claus du skriver om pensionsnedsparing, hvad er det lige for en størrelses ?
Findes der hjælpeværktøjer ?

Mvh Jan Larsen

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 23-11-11 08:50

Pensionsopsparing løber typisk over 30 år, og pensionsnedsparing løber typisk over 20-25 år, og for begge gælder specielle regler og offentlige fradrag- og tilskudsmuligheder. Ja, der findes naturligvis en række principper for nedsparingen. Et par stykker af dem lyder som følger:

- gør dig nogle forestillinger om din og din evt. ægtefælles pensionstilværelse - hvor længe, hvor aktiv, hvor plejekrævende - som munder ud i en økonomisk ramme - evt. opdelt i 2-3 perioder. Og så er der dine/jeres børn og deres behov.

- brug først dine frie/beskattede midler og kapitalpensionen - hvis din skattepligtige indkomst (fra ratepensioner) er begrænset, så får du mere i folkepension.

- sørg for ikke at bringe dig i en situation, hvor du bliver nødsaget til at sælge dine aktier i en periode med uvejr på aktiemarkedet - dvs. du skal hele tiden vide, hvorfra de næste 3-4 års forbrug skal komme.

- bankerne vil gerne tilbyde dig nedsparing i din evt. faste ejendom - det er dog en meget dyr løsning - så hvis ejendommen udgør en stor del af formuen, så overvej hellere et salg og en flytning til en mindre og nemmere og evt. beskyttet bolig. Også her er det vigtigt at bevare din handlefrihed.

- ratepensionerne kan udbetales over mere end 10 år.

Alle banker og investeringsrådgivere har softwareværktøjer til optimering af nedsparingen.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 23-11-11 09:09

Lige en sidste bemærkning:

Det er i dag svært/umuligt at få et afkast fra sikre realkredit- og statsobligationer, som overstiger inflationen - men det er alligvel vigtigt, at du ikke har hele din pensionsopsparing stående på en kontantkonto til 0,5% i rente. Det er der rigtigt mange danskere, som har - og de er gået glip af de store kursstigninger på obligationer. Det er dog svært at se, at renterne i dag kan komme længere ned, så regn ikke med kursstigninger herfra.

Banken vil måske foreslå dig udenlandske statsobligationer og virksomhedsobligationer, men de kan være mere risikable end aktier generelt.

Evt. aktieinvesteringer kan kun anbefales i selskaber:
- som er meget velkonsoliderede - høj egenkapitalandel
- som er lønsomme
- som er markedsledende
Det er disse selskaber, som efter min ringe mening vil profitere af den aktuelle krise.

Mvh

Claus

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 18-12-11 07:14

Tak for svaret DAF_direktoer.