/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Aldi - ekstern 1000 GB HD til back-up?
Fra : ingelein
Vist : 1250 gange
100 point
Dato : 11-11-11 18:58

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at tage back-up jævnligt. I øjeblikket har jeg kun overført de vigtigste filer og billeder til CD eller USB -Stik - eller ekstern 160 GB Harddisk.

Aldi har 1000 GB ekstern harddisk til 645 kr.

Hvordan tager man bedst back-up? Tidligere havde jeg Back-up hos TDC, men det var kun 5 GB og det var irriterende at bruge, fordi det gik automatisk for de filer, jeg havde valgt at tage back-up på.

Hvordan gør I - Er der et specielt Program, som automatisk overfører filer og sørger for at ændringer osv. overføres til back-up?

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-11-11 19:16

Som alm. PC bruger er der ikke den luksus at man kan køre back-up automatisk, med mindre man benytter en online service der koster penge. Du bliver nød til og flytte filerne over på det drev du vil gemme dem.
Der er visse funktioner i fx. windows du kan bruge til og gemme filer og ændring af filer så du kan "gå" tilbage, men det er igen ikke noget der flytter filerne over i en anden mappe eller drev.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-11 19:29

Hej
webnoob - tak for svaret. Jeg skal lige se, hvad jeg kan få hos one.com, som jeg har som vært i forvejen.
Hilsen
Ingeborg

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-11-11 19:33

Jeg laver backup ved ganske enkelt at kopiere filerne manuelt over på et andet drev. Ofte kopiere jeg blot hele mappen, eller markere en serie filer ad gangen op kopiere dem. Men der findes faktisk flere programmer som man kan installere på sin PC, men det er mange år siden at jeg har prøvet nogle af dem. Jeg ved at der også følger et eller andet i den retning med nogle eksterne harddiske, men jeg ved ikke hvordan de er.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-11 20:54

Jeg har netop købt en sådan backup ekstern i Aldi, Medion. Jeg er glad for den, da den sidder i en dock, en slæde og skal bare skubbes ud, når jeg vil beskytte dataene. Men den passer også til alle andre maskiner, idet der følger usbstik og strømforsyning med.
Man kan få ganske gode fuldautomatiske backupprogrammer til en rimelig penge. Jeg har et gratis, som fungerer til min tilfredshed. Det kan f.eks indstilles til backup hver dag, det kører automatisk og det overskriver kun nye data, der er kommet til. Det er gratis: http://www.karenware.com/cd.asp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-11 21:08

Hej Thyregod8
Det er jeg glad for at høre, for jeg har ikke pakket HD'en ud endnu, fordi jeg ikke var sikker på om det var det rigtige køb - men var bange for at de hurtigt havde udsolgt.
Jeg kigger på det medsendte link vedr. back-up program
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-11-11 21:14

Kan godt se der er et program, Replicator, som flytter filer man vil backe up. Men jeg kan ikke at der er gratis.
Citat
Note: The CD is now available to non-US addresses! [B]The price is still the same (USD 29.95)[/B], which includes shipping via International Airmail Letter-Post.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-11 21:20

Jeg smider også bare filerne i mapper og lægger mapperne på et andet drev på samme harddisk og på en ekstern harddisk - vigtige filer lægges også på fotokort.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-11-11 21:23

Sorry, my bad. Programmet kan downloades her gratis http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp
Man fatter så ikke hun vil have penge for en CD, når alle programmer kan hentes gratis fra hendes site.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-11 21:23

Hej Webnoob
Programmet ligger under free Programmes og jeg kan ingen steder se at der forlanges cash for programmet.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-11-11 22:22

Nu kan det jo godt være at jeg er mærkelig, men jeg bruger nu bare det der allerede er indbygget i windows

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/backup-and-restore

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-11-11 22:26

Nåe ja, du kan da også lige få den til xp http://support.microsoft.com/kb/320820
Der er jo stadig rigtig mange der bruger xp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-11-11 22:31

Hej EXTERMINATOR
Hvorfor skulle du være mærkelig fordi du ved noget, jeg ikke vidste?
Kigger på sagen
Hilsen og tak
Ingelein

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 11-11-11 23:24

jeg bruger acronis home et meget godt program og så koster det ikke ret meget

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-11-11 04:32

On the fly - backup - Mapper til mapper
http://www.goodsync.com/how-it-works/free-vs-pro

On the fly - backup - Online 10GB gratis
http://www.4shared.com/login.jsp?sessionUnavailable=1

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-11-11 04:47

NB:
På næsten alle nye externe diske, ligger der et backup program,
Det finder du ud af, når du sætter den til, første gang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 09:08

Citat
jeg bruger acronis home et meget godt program og så koster det ikke ret meget

Det program har jeg også lige ehvervet mig (350kr.), men jeg har ikke afrøvet data backupfunktionen endnu - kun total backup, som bl.a. fungerer fint ud til ekstern HD.
Hov det var lige en sidebemærkning - dog indenfor emnet.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 12-11-11 10:23

Jeg bruger et lille gratis program "Allway sync." med det synkronisere jeg de mapper jeg vil tage kopi af, fungere ganske hurtig,- det kan indstilles i mange faste opgaver.
Bare skrive navnet i google, så kommer det.

Jeg har en til flere backup programmer, de kan være meget problematisk i genkaldelse hvis man ikke lige bruger det program, feks. ved udskiftning af ens pc. med andet styreprogram og evt. ikke kan indstallere dette program igen.

Med Allway har jeg aldtid i kopi uden kompromitering, den fylder måske lidt mere, men i dag har man ofte ram nok til rådighed.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-11 11:51

Rigtig mænd tager ikke backup (de græder) men derfor kan kvinder jo godt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-11 11:54

Jeg har en NAS server det hele ligger på og jeg gør lige som Eyvind, med bare at overføre det jeg vil have gemt. Så kan jeg også hente billeder og andet selv om jeg ikke er hjemme.
Hvis mit system går ned så har jeg et image der ligger. Det er lavet da pcen gik allerbedst, så er jeg sikker på den bliver som ny igen

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 12-11-11 12:37

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

gå nu op og læs hvad det kan

for det kan det hele

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-11 12:37

Du kan læse om Karens Backupprogram her: http://www.altomdata.dk/gratis-backup-program-med-fine-funktioner.
Ellers købe f.eks http://www.computersalg.dk/produkt/998088?varenummer=998088&utm_source=EDBpriser&utm_medium=edbpriserLINK&utm_campaign=EDBpriser
Jeg bruger også Dropbox, hvor du kan bruge op til 5 GB backup gratis. Det afhænger jo om hvor meget der er på computeren. Dropbox har anerkendelse for brugervenlighed og fungerer meget fint online.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-11-11 17:27

siden i nu bliver ved, hvorfor er der så ingen der har nævnt cobianbackup http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 12-11-11 21:45

Microsoft Synctoy men sæt jer ind i forskellene ved de tre modes det kan køre i.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 18-11-11 14:50

Der er en rigtig god mulighed i
www.crashplan.com

Du kan backup'e både til usb-disk, andre computere på
dit lokalnetværk og til "skyen" (Det sidste kræver betaling).

Efter du har sat op hvilke foldere, der skal sikkerhedskopieres,
passer programmet sig selv.
Der er indbygget fil-versionering, så du senere kan genskabe en
given version af en fil.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-11-11 14:52

Citat
Der er indbygget fil-versionering, så du senere kan genskabe en
given version af en fil.

Den funktion findes allerede i Windows 7.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 18-11-11 18:50

Citat
Den funktion findes allerede i Windows 7.

- Ja, men Win 7 kan ikke lave bakcup til eksterne drev,
andre maskiner på netværket og "skyen" samtidigt.
Desuden er Crashplan software'en intelligent, så den ikke
kopierer de samme data 2 gange, og dermed minimerer
den mængde data, der skal kopieres.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-11-11 18:54

Citat
Ja, men Win 7 kan ikke lave bakcup til eksterne drev,
andre maskiner på netværket og "skyen" samtidigt.

Det er da noget sludder, det kan man sagtens.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 18-11-11 19:57

Citat
Det er da noget sludder, det kan man sagtens.

Måske - hvordan? Jeg mener, det kræver separate produkter.
Med Crashplan får du det hele samlet i en løsning,
der samtidigt prioriterer den backup, der er tættest på
at være komplet.
Dvs. hvis backuppen på usb-disk er tættest på færdig-
gørelse, er det den der skrives til, hvorefter der fortsættes
med næste destination.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-11-11 21:43

Som du kan se her http://peecee.dk/upload/view/337129 kan man vælge en netværksplacering, bare fordi der står \\server er det ikke ensbetydende med at det skal være en server, det skal bare være en computer der er tændt når man vil lave en sikkerhedskopi. Uanset om det er en server eller en client på et netværk, så skal man bare huske at den bruger der skal ligge en sikkerhedskopi i en mappe på en anden computer skal have rettigheder på mappen. Man kan også gemme det på en eksternharddisk hvis man har sådan en tilsluttet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-11 11:02

Citat
Desuden er Crashplan software'en intelligent, så den ikke
kopierer de samme data 2 ganger

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-11 11:04

Ville skrive til ovensytående citat, at det er en fordel, som jeg ikke er klar over om den indbyggede i Win 7 gør ligeså godt

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-11-11 12:10

Den indbyggede funktion i Windows 7 når du laver sikkerhedskopi, tager ikke hensyn til forskellen på fx. 2 word filer. Når vi snakker recovery, så kan Windows 7 på en specifik give dig muligheder for at vende tilbage til en tidligere version, altså hvor der er blevet ændret i filen.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 19-11-11 13:43

Selvfølgelig kan du i Win 7 tage backup til andre maskiner -
du skal bare igennem opsætning af netværksshares og rettigheder.

Når du bruger Crashplan, installerer du Crashplan på de ønskede
maskiner, og kan starte backup med det samme -
og det er ligegyldigt, om maskinen er på dit lokale LAN, eller
om forbindelsen etableres over internettet. Crashplans server
holder styr på, hvor en given maskine befinder sig - selve data-
udvekslingen sker direkte mellem de to (Eller flere) maskiner.
Tilslutter du en usb-disk starter (eller fortsætter) backup til denne
automatisk.
Fidusen er, at hvis Crashplan først er sat op, behøver du ikke
tænke ret meget mere på backup. Jeg supplerer dog med yderlige
backup til en NAS og til DVD-skiver for visse typer data (F.eks. billeder).

Et sidste argument er, at Crashplan kører på tværs af platforme -
Windows 32/64 bit, Mac OS, Linux og Solaris.
Og så kan du tilgå dine data via en telefon-app også.

...og alt dette (Med undtagelse af backup til "skyen") er gratis!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-11-11 15:19

Programmet clashplan gælder kun i 31 dage. Jeg har ikke haft problemer med at kopiere alt til en anden harddisk selv om jeg bruger win7.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 21-11-11 08:18

Citat
Programmet clashplan gælder kun i 31 dage. Jeg har ikke haft problemer med at kopiere alt til en anden harddisk selv om jeg bruger win7.

Crashplan er gratis og ubegrænset - med mindre du vil tage backup til "skyen".
Backup til usb-disk og andre computere er gratis.

Jeg har heller aldrig haft problemer med at kopiere mine data til en anden harddisk - problemet
er bare at få det gjort - og så står man pludselig og har brug for den backup, man ikke fik taget...
Med et program som Crashplan sker sikkerhedskopiering umærkeligt i baggrunden - lige så
snart, der sker ændringer i dine data - og du får en ekstra sikkerhed ved at tage backup til både
usb-disk og andre computere.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-12 20:08

Tak for svaret Thyregod8.
Hilsen Ingelein