/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Afrensning af forkullet fedt på panden
Fra : steenfibiger
Vist : 3546 gange
400 point
Dato : 08-11-11 10:17

På en støbejernspande uden teflonbelægning er der gennem årene brændt sig fedtrester og madrester fast, som ikke kan renses af. Jeg har også prøvet med en kraftig base, natriumhydroksyd (afløbsrens) men det hyavde ingen virkning. Stærk syre vil jo ætse selve panden. Sandblæsning vil sikkert kunne hjælpe, men det er vel svært lige at få det gjort.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 410 point
Dato : 08-11-11 10:24

Prøv først med fast brun sæbe og lad det stå der i en uge. Brun sæbe opløser alt f.eks maling. Det faste kul, som sæben ikke tager kan løsnes og brændes af ved høj varme. Og endelig stålbørste eller andet skrabeværktøj.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-11 10:27

Lad hele panden ligge i blød et par dage i afløbsrensen fortyndet. Brug en plastbalje og lad det være indendørs ve ca 20°, gerne varmere. Derefter burde det kunne skrabes af med en stiv børste. Gerne en stålbørste.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-11 10:33

Selv stiller jeg panden i vasken, hælder lidt opvaskemiddel på og lader den stå et par timer med varmt vand, så skylder jeg grundigt, og næste gang jeg bruger den, ofrer jeg lidt fedtstof,
varmer panden og tørrer grundigt af før brug, ingen bakterier kan overleve dette...

Min kone kommer den i opvaskemaskinen.
Har du prøvet en opløsning med de små opvaske maskine terninger, de er effektive...

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 08-11-11 10:33

Hej

Brug fast brun sæbe. Smør panden ind i rigeligt sæbe. Ned i en plastpose og lad det virke i ca. 1 døgn. Så skulle den blive ren.
Torben

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-11-11 10:34

Har selv et par gamle pander, og lige meget hvad jeg har brugt
så bliver skidtet siddende, tror - som der bliver nævnt, at du skal have fat
i en stor gas brænder, for at tage det, eller lægge den på et åbent bål

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-11-11 10:38

Ellre prøve Redex, men det virker sikkert ikke.
Til den slags kul aflejringer

http://www.bylow.dk/wss/bylow.asp?page=3898

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-11-11 11:12

Citat
Brug fast brun sæbe. Smør panden ind i rigeligt sæbe. Ned i en plastpose og lad det virke i ca. 1 døgn. Så skulle den blive ren.

Nemlig så. MEN du skal altså lige komme en sjat salmiakspiritus i også.
Så er det med garanti til at få af et døgn efter. Men ud i det fri med det.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-11-11 11:16

Citat
Så er det med garanti til at få af et døgn efter. Men ud i det fri med det.

Det har jeg prøvet - gennem en uge, ikke en grat var til at fjerne.

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 08-11-11 11:48

det med brun sæber er super godt og ned i en pose.

Du kan også prøve at tage en opvaske tabs altså sådan en til opvaskemaskine

- du smuller opvaske tabsen ned i panden.
- derefter kommer du noget vand i panden.
- sætter den på kogepladen
- lad det koge op et stykke tid.
- prøv så at skrabe det sidste væk
- smør panden godt ind i madolie bagefter med et stykke køkkenrulle og lad det tørre ind for, at det ikke med det sammen brænde på igen.

håber du kan bruge nogen af de gode råd de andre er kommet med samt det sidste råd

kærlig hilsen liva

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-11-11 11:51

Hmm, blandingen af krystalsæbe og salmiakspiritus plejer at være altædende, man skulle tro at fedtet var gået i kemisk forbindelse med jernet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-11-11 12:05

og når du så har brugt en halv million på diverse mirakelkure, er der sikkert ikke så mange penge tilbage, at du kan få råd til at købe en ny pande til nogle få hundrede kroner og dermed være dit problem kvit.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-11 12:16

En ny pande er jo ikke det samme som den gode gamle støbejerns...

Det minder mig lidt om min barndoms øllebrøds gryde, den blev jo varmet op hver dag,
og vi overlevede, men den blev sjældent vasket, slet ikke i bund...

Og dengang havde man ikke opvaske tabs; det jeg kaldte små opvaske maskine terninger.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-11-11 12:19

Citat
man skulle tro at fedtet var gået i kemisk forbindelse med jernet

Noget den stil er det - hos mig.
Jeg kan ikke rense det af med en boremaskine med stålbørste,
jeg kan med nød og nøje banke en lille flage (1x1mm) af med et stempeljern.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-11-11 12:41

Citat
En ny pande er jo ikke det samme som den gode gamle støbejerns

Nemlig ikke, jeg har selv en lille Copco stegegryde og en do. pande som jeg snuppede fra min mors bo, det laves jo ikke mere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-11 13:08

Se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cast-iron_cookware

Hvorfor har ingen nævnt kaustisk soda, det må være sagen...

Men vær forsigtig og rens grundigt bagefter; tough stuff!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-11 13:30

Jeg troerde umiddelbart, at "kosher salt" var "kaustisk soda", men det vidst ikke det samme?

Så brug ikke "kaustisk soda", men "kosher salt"...

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-11-11 13:41

Kaustik soda, afløbsrens og natriumhydroksid er det samme. Jeg prøver lige den brune sæbe. Tak for de mange svar!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-11-11 14:57

- godt jeg ikke skal spise noget fra den pande, afløbsrens??? Prøv at tage et hygiejnekursus Steen...

Velbekommen!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-11-11 15:10

jeg så et tv program for mange år siden og da sagde de at man skulle helde ca en cm. salt i panden og sette på fuld varme. da brender lortet ind i saltet. Smør med madolje bagefter. Du kan læse om det her:

Rengjøring av jerngryte (jernpanne)
Mange har en mening om hvordan støpjernsgryter og panner skal vedlikeholdes. "Aldri såpe" er en vanlig oppfatning. "Jern ruster når det kommer i kontakt med salt" er en annen. Men det er faktisk tilfeller hvor såpe er nødvendig, og salt er faktisk et glimrende middel for å rengjøre støpjern.

*Daglig vedlikehold
Steker du koteletter, speilegg, eggerøre, pannekaker, svinestek, gryteretter uten hvitløk og andre sterke krydder, og unngår å svi maten trengs ikke annet vedlikehold enn rengjøring med varmt vann, og skrubbing med en gryteskrubb. (Plastskrubber i "netting" er glimrende til dette). Det er viktig at gryta er skikkelig tørr før den settes bort, det gjøres enklest ved å sette gryta på en varm plate etpar minutter. Gni gryta inn med litt matolje etter behov, når du ser at den begynner å miste "glansen" av fettet som skal beskytte jernet, bruk tørkepapir og smaksnøytral olje, f.eks. solsikke. Er du raus med fettet i den dagelig matlaging trenger du kanskje ikke gjøre dette i det hele tatt. Vanligvis bør det gjøres ca hver femte gang du bruker gryta.

*Lukt i gryta
F.eks. fet fisk, vanlig løk, hvitløk og andre krydder etterlater seg ofte en smak som man ikke får vekk med bare vann, og pannekaker med smak av stekt sild er ikke noe særlig. En skånsom metode er å fylle gryta med vann, kok opp, og la det stå etpar minutter, tøm ut vannet. Er du heldig, har lukten forsvunnet med vannet.
Lukter det fremdeles av gryten rengjør du den som du ville rengjort en vanlig gryte d.v.s. bruk Zalo og skrubb den ren. Det er ekstremt viktig å få fjernet alle rester av såpe etter en slik behandling. Skyll den grundig, eller bruk metoden som beskrevet over, d.v.s. fyll den med vann og kok opp. Etter den behandlingen må gryten settes inn med fett. Se nederst på siden.

*Fastbrent skitt.
Her kommer saltet inn. Gjør følgende: Dekk hele stekepannen med 1 cm salt. Sett den på full varme og la den fastbrente skitten brenne seg inn i saltet. Bruk en metallgjenstand for å skrape bunnen på panna med jevne mellomrom for å hjelpe til å løse det. Dette tar 2-3 minutter. Det oser ganske kraftig, det er kanskje en ide å fjerne batteriet i røykvarsleren. Fjern saltet og vask panna i varmt vann. Tørk den godt og sett den inn med fett. Se under.

*Rustet eller ekstremt skitne jerngryter
Har du latt gryta stått lenge uten å rengjøre den, har den begynt å ruste, eller har du vært på loppemarked og gjort et kupp? Fyll jerngryta med lunkent såpenvann og la det stå i ti minutter. Bruk en stekespade av metall e.l. og skrap/brekk løs all skitt/rust. Skyll gryten, bruk stållull under rennende lunkent vann, og gni gryta til den føles glatt i bunnen. Fyll den med vann, kok opp, tøm ut vannet, tørk den og sett den inn med fett.

*Sett inn gryta med fett, hvorfor og hvordan.
Det er viktig at jernpanner har en "fettglans" det bekytter jernet mot rust, og hindrer også at maten setter seg fast. Til vanlig vedlikehold er det nok å gni inn gryta med matolje i ny og ned, eller når du ser at gryta mister glansen. Har du rengjort gryta med såpe eller salt, eller kokt den ut i vann, brukes følgende metode.
Sett den rengjorte gryta på komfyren, og ha oppi en god slump matolje (1 cm) bruk en billig type f.eks. solsikke. Skru plata på fullt, vent til oljen begynner å bli lunken, dypp en bit tørkerull i oljen, og gni inn kantene med olje. La deretter gryta stå på den varme plata til det begynner å ryke kraftig, vend litt på den slik at oljen også kommer litt oppover kantene. Skru av plata og la det stå å avkjøles til temperaturen har nådd 40-50 grader. Tøm ut overflødig olje, og bruk et nytt tørkepapir, og gni gryta godt innvendig, slik at olja fordeles.
Hvorfor gjøres dette? Når når gryta og olja blir varme, utvides porene i metallet, og oljen blir tynnere. D.v.s. at olja renner nedi porene og blir der. Når olja blir litt varmere enn rykepunktet, vil det også skje ting med oljens egenskaper, slik at den danner en hard "hinne", som gjør at maten senere slipper lettere.
NB! Hvis du bruker induksjonskomfyr, bør du bruke de vanlige platene til akkurat dette, selve metallet i gryta blir rett og slett ikke varmt nok når det brukes induksjon.

alimak

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-11-11 15:29

når man køber en støbejernspande, så skal man altid starte med at varme panden op med et tykt lag salt og ælte lidt rundt i det. Når saltet er godt beskidt hælder du det ud og tørrer godt af med køkkenrulle og smører panden ind i madolie, lad det stå et døgn. vask af i meget varmt vand uden sæbe. Brug aldrig opvaskemidel til en støbejernspande, kun varmt vand, ellers hænger alt fast i panden. Du kan så et par gange om året give panden salt- og oliebehandling.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-11 15:42

Altså brug salt ikke sæbe, det bedste er groft "kosher salt"...

Når man anbefaler dette, både i Norge og USA, er det nok rigtigt,
også min nabo bruger salt og ellers kun knofedt, hans gamle støbejernspane skinner som ny...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-11-11 15:54

jeg mener rent faktisk det står som vejledning når man køber støbejernspander

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-11-11 18:11

Citat
- godt jeg ikke skal spise noget fra den pande, afløbsrens??? Prøv at tage et hygiejnekursus Steen...

Det skal jo være frisk fra beholderen og ikke noget genbrugt fra et afløb

Iøvrigt kan jeg huske at når min mor kogte karkklude i Valo blev pågældende gryde skinnende ren, det var måske også en løsning.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-11-11 19:16

Citat
når man køber en støbejernspande

Jow Jow___MEN

Troede det var en OLDSAG - med gammelt SKIDT på..
Der skulle gøre´s lidt præsentabel - i hver-dagens nye køkken???

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-11-11 19:43

nomore, det var en oplysning så man ikke ender med en beskidt pande som steenfibigers. Hvis man behandler støbejernspanden rigtigt fra start af, bliver den ved at være som ny.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 08-11-11 22:09

Prøv at kigge her
www.enhimmelskmundfuld.dk/index.php?option=com
Rensning og istandsættelse af støbejern.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-11-11 06:55
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-11-11 09:33

Nu har jeg i første omgang smurt panden ind i brun krystalsæbe og lader den stå indpakket i plastposer på varmeapparatet i en uge. Tak for de mange tips, som jeg vil afprøve indtil problemet er løst. Selv har jeg også tænkt på ovnrens!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-11-11 09:44

300 gram TNT og en tændsats, så er den garntrisse ren, og velegnet til at bage een stor æbleskive i.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-11 10:09

Man kan komme husholdningsfilm på panden efter man har smurt brun sæbe på i stedet for at lægge den i plastikpose.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 09-11-11 11:55

Troldepige.

Det var rigtigt godt at du rettede linket så det virkede.
Jeg har ikke forstand på at overføre et lint direkte så jeg skrev blot hele den adresse som der stod på et kopi at siden.
Troldepige kan du give mig et tip om hvordan man overfører et link direkte så det fremkommer på kandu.dk

På forhånd mange tak.
kai-d

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 09-11-11 12:19

Kai-d du højreklikker på adressen i browseren, klikker på kopier, går ind på kandu´s kommentarfelt, højreklikker og kliker på sæt ind. så skulle den være der.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 09-11-11 14:30

skytten49
Mange tak.
Kai

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-11-11 17:53

Det hjælper gevaldigt på panden! Jeg har prøvet alle metoderne: Brun sæbe, grillrens og salt. Brun sæbe i en uge tog meget, og nu prøver jeg det igen for at tage det sidste, håber jeg.
Husk at en jernpande uden belægning er langt sundere at stege på end en med belægning, som kan skade dit helbred! Med induktionsvarme skal du bruge en magnetiserbar pande!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 27-11-11 18:31

husk du skal slutte med salt og olie, ellers går det galt igen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-11 19:49

Og når den tages i brug:
Hæld/skrab rester af den.....helst mens den endnu er godt varm uden at man brænder fingrene.....skyl med godt varmt vand og børste og tør den af med køkkenrulle udvendig og indvendig.

Man kan bruge en smule sulfo hvis man ikke vil have fiskesmag i næste ret, men den skal så have lidt olie efter rengøringen.

Passer Du på den kan den skrives ind i testamentet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-11-11 06:53

På det link jeg lagde højere oppe står der hvordan du kan gve panden en finish, så maden ikke hænger i.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 28-11-11 08:28

endelig noget jeg ved noget om. Har tidligere været ansat i en dansk feriekæde, hvor der er ca. 750 feriehuse, fuldt udstyret med køkkengrej bl.a. pander. Gæsterne kunne selv vælge, om de ville gøre rent selv, eller "vi" skulle, det kunne de betale sig fra. Jeg snakker her ved ferieslut. (afrejse)
Når oldfruen synes, at panden var for ulækker lagde hun dem i en plastikbalje, ca. 40 liter, med kaustisk soda blanding, efter en sådan tur var der ikke mere snavs tilbage. Herefter kom de i industriopvaskemaskine.

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-11-11 08:46

Citat
Når oldfruen synes, at panden var for ulækker lagde hun dem i en plastikbalje, ca. 40 liter, med kaustisk soda blanding, efter en sådan tur var der ikke mere snavs tilbage. Herefter kom de i industriopvaskemaskine.

Gamle hakke
Mit Copco-grej skal ikke have den kur da der er træhåndtag på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-11 11:11

Med oldfruen er vi vist tilbage til mit første US link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coarse_salt

De gamle hejrer er nu ikke så dumme...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-11-11 16:01

Jeg sleb min pande af med en vinkelsliber Det virkede.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-11-11 05:08

man kan osse bruge en roterende stålbørste

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-02-12 22:40

Tak for svaret Thyregod8. Det lykkedes til sidst efter gentagne behandlinger!