/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vedr. olieslange fra tank til fyr.
Fra : mbrasmussen01
Vist : 563 gange
40 point
Dato : 06-11-11 23:27

Ved overtagelse af huset havde de tidligere ejere lagt nyt gulv med gulvvarme i kælderen og den forbindelse havde de lavet en rende hvor de trak det kobberrør, men da jeg fik gang i det var det utæt. så er nu med en utæt slange i gulvet. så regner med at blænde den af og trække en ny synlig langs gulvet eller loftet i en kabelbakke. Ville foretrække at trække den langs loftet, men det niveau er over tanken, nok ca 30 cm, så er i tvivl om pumpen kan pumpe det ned til fyret, eller hvordan det fungere?? Nogen som har erfaring på området?? det er nok mellem 7-8 meter rør som skal trækkes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-11 00:26

Det er svært at forstå dit spørgsmål.
Er røret til at forsyne et oliefyr med olie ?

Hvis det er til gulvvarme, kan jeg ikke forstå hvad det har med tank og fyr at gøre.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-11-11 06:52
Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 07-11-11 07:51

Dette har intet med gulvvarmeat gøre. det er slangen fra olie tanken til fyret som er utæt etpat steder. dette rør er støbt i jorden så ikk til at skifte. Jeg skal så have trukket et nyt synligt rør, men vil gerne have det op under loftet, er bar bange for pumpenikkekan pumpe det den vej, da det skal pumpe ca 30 cm højereop ind olietankens udtræk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-11-11 09:59

burde ikke være noget problem. Da jeg for mange år siden havde oliefyr, lå tanken i jorden, og brænderen med pumpen var 2½meter over tankbunden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-11 10:40

det kan sagtens lade sig gøre. olien skal bare trækkes op første gang og så vil du få noget der ligner en hævertvirkning når olie skal nedad igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-11 11:59

Pumper på oliefyr er beregnet til at kunne suge olie op. Der er selvfølgelig grænser for hvor stor sugehøjde de kan klare. Et par meter vil ikke være noget problem, hvis dit fyr er som de fleste.

Ellers må du se i installationsvejledning eller datablad for fyret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-11 13:11

Læg mærke til at olierøret sikkert ikke er helt samme tykkelse som alm. kobbervandrør.

Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 13-11-11 07:27

Det lyder perfekt, jeg får installeret den kobberrør i weekenden mellem fyr og olie tank, så kommer næste mindre problem, det er 10 mm kobberrør, isoleret selvfølelig. Jeg skal have nogle 90 graders buk for skal køres igennem nogle vægge... nogle forslag til hvad man gør så det ikke brækker?? Jeg skal nok trække ca 15 meter, og skal føres i hjørnet, så der skal lige bøjes et par steder.

Nogen som kan hjælpe??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-11 09:09

Først - er du sikker på at det er 10 mm. og ikke 3/8 = 9,6 mm.
Du skal bruge et lille bukke værktøj for ellers klapper røret sammen.
Hvis du holder bløde buer med blødt kobberrør kan du bukke det med hænderne med tommelfingeren som modhold i inderkredsen.

Evt. kan du lave tre skiver med et hulbor.
1 på 40 mm og 9 til 10 mm tyk
2 på 50 mm
sæt dem sammen med den mindste i midten og du har et rimeligt bukkeværktøj