/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Rejseplan for Wien-Liptovský Mikuláš?
Fra : cristian2
Vist : 772 gange
40 point
Dato : 25-10-11 15:26

Vi skal fra Wien Airport til Liptovský Mikuláš (over Bratislava) til februar. Toget fra Bratislava til Liptovský Mikuláš varer nogle få timer. Men hvis vi skal starte i Wien varer det pludselig 6 timer ekstra selvom Win og Bratislava kun ligger 70 km fra hinanden - i fald man skal med tog (det er i al fald hvad man bilder mig ind hos DB).

1. Findes der ikke er international rejseplan?
2. Der må da gå en bus mellem de to hovedstæder, skulle man tro?
3. Er der en smart måde at undersøge det på?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-11 15:42

For det første er det jo ikke Bratislava I skal til, Liptovský Mikuláš ligger længerevæk,
og for det andet, hvorfor via Wien? Det er nærmere via Tyskland/Polen.

Har selv været i Hohe Tatra, med bil gennem Polen,
et fantastisk område, som Alperne til en brøkdel af prisen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-11 16:00

Her er et parsteder jeg kan anbefale; vi boede på pension ERIKA,

http://www.tanap.sk/starysmokovec.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-11 16:02
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-11 16:28

Her kan du iøvrigt se en tog køreplan for området:

http://www.eurolines.at/uploads/7001_Kosice-CH_01042011.pdf

Liptovský Mikuláš er langt længere væk fra Bratislava end Wien, og du er ikke mere i Vesteuropa!
Hav en god tur...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 25-10-11 18:03

Tak for de fine henvisninger, svendgiversen!

Vi skal på skitur til Jasna (Liptovský Mikuláš). Og på kortet ser det ganske rigtig betydelig kortere ud hvis vi fløj til Krakow i stedet. Men jeg talte med en englænder som påstod at det ikke var en fordel at skulle køre fra Krakow til Liptovský Mikuláš. Jeg ved ikke om vejene er dårlige dér eller der ikke er offentlig transport. Men på kortet er det betydelig kortere end fra Wien. (Krakow-Liptovský Mikuláš: 2 t 40 min, 166 km. Wien-Liptovský Mikuláš: 3 t 53 min, 364 km). Vi kunne evt. leje en bil i Krakow i stedet hvis ikke det ender med bjergkørsel i sne ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-11 18:10

Vi kørte som sagt gennem Polen, men det var om sommeren
og vejen sydpå til Slovakiet var smuk, men smal.

Så det er nok en god ide´at køre vestover, via Bratislava om vinteren,
ikke nødvendigvis helt fra Wien...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 25-10-11 18:35

Beregn lang tid til kørsel, du kan ikke køre mere end ca. 80 i timen, og slet ikke om vinteren, vejene er mildt sagt ikke noget at prale af.

så til bilkørsel regn dobbelt så lang tid som herhjemme, også på motorvej.

Jeg var i bil til Warsawa, og hvad kommer der for fuld skrue på motorvejen. ?

En mand i kørestol med 2 krykker som staver - sådan noget der lignede langrend bare i rullestol, vi var ved at køre galt bare ved synet, så vær forbredt på alt.

God ferie.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 40 point
Dato : 25-10-11 18:55

Jeg skal lige tilføje, at jeg dengang var på Danfoss, lige slået sammen til Sauer Danfoss
og vi havde besøg af kolleger fra netop Hohe Tatra, så de informationer jeg har er bedste lokale...

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 02-11-11 11:24

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-11 16:00

Selv tak og God Tur