/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
for meget overarbejde
Fra : lillegubbi
Vist : 1016 gange
100 point
Dato : 21-10-11 10:09

Jeg arbejder som asfaltarbejder. Men nu er jeg begyndt at blive træt af det hele. Vi har rigtig meget overarbejde, mellem 10 og 15 timer om ugen. Det er hårdt både for mig og min familie. Jeg har ca 2 timers transport hver dag ud over arbejdstiden. Er der nogen der ved om der er regler for hvor meget overarbejde man må have. ud over 11 timers reglen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-11 10:35

Sålænge du får løn for det du laver kan jeg ikke se problemet

Du kan sikkert sagtens nægte overarbejde (se din ansættelseskontrakt) men du kan så også være sikker på at du er den første der ryger i arbejdsløshed.....

Så vær du glad så længe det varer - det er jo ikke et 9-16 job du har valgt.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-11 11:00

Citat
§ 5 Overarbejde
1 Overarbejde kan forlanges udført i den udstrækning, som hensynet til
arbejdets tarv kræver.
2 Virksomhederne kan etablere overarbejde på indtil 8 timer pr. uge,
forudsat at der lokalt er enighed herom. Herudover har virksomhederne i
henhold til stk. 1 og arbejdsretlig praksis mulighed for at anvende
overarbejde på normal måde.
3 Overarbejde regnes fra normal arbejdstids ophør indbefattet ½ times
spisepause straks efter dagarbejdstidens ophør. Spisetiden bortfalder,
hvor overarbejdets varighed kun omfatter 1 time.
4 Natarbejde regnes fra og med 4. time efter den normale arbejdstids
ophør og til den normale arbejdstids begyndelse med ½ times spisetid
hver 4. time.

http://forsiden.3f.dk/assets/pdf/SD1907119114.PDF

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 21-10-11 13:07

Så find dig dog et andet arbejde.
Der er ingen der holder fast i dig.
Lad dog være med at vrøvle fordi du har et arbejde.

vic200

Kommentar
Fra : Nysgerrig_2011

Dato : 21-10-11 14:07

Som asfaltarbejder er du sikkert medlem af 3F. Du bør derfor forhøre dig hos dem, inden du gør noget yderligt - f.eks at opsige dit arbejde.

11 timers reglen er så vidt jeg ved noget at gøre med transport og kørsel, der er ikke nogen fast regel om overarbejde på arbejdsmarkedet - med mindre! at du betjener maskiner som kræver din fulde opmærksomhed.

Jeg vil foreslå dig at sige nej til de mange timers arbejde, igen vil kontakten til fagforeningen være guld værd.

Når du har fået din fagforening med ind over sagen, kan du sagtens fortælle din arbejdsgiver hvad du syntes om de mange overarbejdstimer, hvorfor du gerne vil afslog. De fleste vil naturligvis forstå dette, men dagen i dag handler det om indtjening/penge og at presse folk til det groveste. Det gør de fleste idag og der hersker ingen tvivl om at du sagtens kan erstattes af en som holder sin kæft - så at sige, og passer sit arbejde+overtimer uden "dikkedarer".

Hvis du ikke er medlem af en respektiv fagforening, kan ingen hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Nysgerrig_2011

Dato : 21-10-11 14:13

Det skal bemærkes at i og med jeg skriver følgende: "Der er ingen fast regel om overarbejde" - er det op til den enkelte lønmodtager om hvorvidt vedkommende vil arbejde mere end de i kontrakten skrevet 37 timer (fuldtid).

Man kan sagtens afvise at overarbejde, men i dagens Danmark har man så bare ikke sit arbejde særlig længe, henviser til mit ovenstående indlæg.

Derimod kan du sagtens, som medlem af en respektiv fagforening - fortælle arbejdsgiver at du gerne vil arbejde, men også gerne vil have lidt samvær med familien.

En klog mand sagde til mig engang at arbejde ikke er alt. Det havde han så sandelig ret i, for uden familie og venner er man ingenting - selvom man har arbejde.

Håber du finder ud af det.

Mvh.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-11 14:16

Nysgerrig, har du læst mit link fra 3F??

Godkendelse af svar
Fra : lillegubbi

Dato : 23-10-11 19:02

Tak for svaret Nordsted1.