/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Murer er du der? HJÆLP
Fra : Mette117
Vist : 949 gange
300 point
Dato : 20-10-11 18:09

Kære murer.

1000 tak for at du læser dette. Vi er igang med at renovere badeværelse, og har netop revet glasvævet ned for at sætte noget nyt op i morgen. Da vi hev vævet ned, kunne vi se en revne mellem to vægge (ydermuren og en gammel ydermur der nu fungerer som væg mod brusekabine).

Bør vi kontakte en murer (det tænker vi selv) eller kan vi selv lave det?

Mange tak Mette

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 20-10-11 18:19

Det kan være svært at vurdere uden billeder.

Alt materiale bevæger sig og især i overgange, mellem 2 vægge. Normalt lægger man en elastisk fuge i hjørner hvor 2 flise væge støder op til hinanden.

Hvad der helt korrekt i dit tilfælde, kan måske afklare hvis du skriver lidt om:
- hvordan revne i mur ser ud?
- hvorlang revne er?
- Er der revne på ydermur også?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 20-10-11 18:36

En plantegning over huset med angivelse af, hvad der er gammelt og hvad der er tilbygning, og hvor revnen er vil være til stor hjælp. Mure, der ikke er i forbandt kan være et problem, hvis de er regnet med i husets stabilitet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-11 18:52

Det lyder lidt mærkeligt med to ydermure, en gammel og en ny?

Hvis der er revner i den nye ydre mur, så må der hurtigt hentes murer kompetance...

Hvis det kun er interne revner, er der flere tætningsmuligheder,
men som allerede nævnt, du må komme flere oplysninger, hvis vi skal kunne hjælpe dig...

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 20-10-11 20:47

Mange tak for jeres svar.

Jeg prøver lige de her billeder:

http://billedeupload.dk/photo/2011-10/fa34694e/IMAG0617.jpg.html

http://billedeupload.dk/photo/2011-10/8f336669/IMAG0619.jpg.html

Håber at de virker :)

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 20-10-11 21:02

@Benjamin.Hansen: Jeg håber, at det hjælper lidt, når du ser billederne (det kunne jeg jo sige mig selv :)). Der er ikke revne i ydermuren, og der er en fin elastisk fuge - det er der hvor tilbygningen, sidder på det orginale hus.

@Klemme2006: Jeg tror som sådan ikke at det går ud over husets stabilitet.

@Svendgiversen: Ja jeg kan god se at det var et meget åbent og bredt spørgsmål - undskyld. Da man har lavet tilbygningen har man ladet en del af den gamle ydremur stå som "væg". Der er ingen revner i den nye ydremur. Det er kun indenfor. Tætningsmuligheder ville være dejligt :)

Nu har min altid kloge far kigget på sagerne og er - heldigvis for os - slet ikke urolig over hvad han så. Han foreslår, at vi lapper med bagstop/fugestop og så en elastisk fuge ovenpå, og derefter sætte ny væv ovenpå. Hvad siger I dejlige kloge hoveder :)

Tak Mette

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 20-10-11 22:26

Det ville jeg også gøre. Vær opmærksom på, at fugen er længe om at tørre. Især hvis du bruger vådrumsfuge. Det kan vare flere dage/uger før den er tør indvendig.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 21-10-11 00:02

@Marc43: Det var dejligt at høre :) Tak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-10-11 01:13

Din far lyder helt fornuftig.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 21-10-11 13:45

Tak for alle jeres svar :) Der er nu lukket og det ser godt ud :)

Jeg giver første svar mine point, men er dybt taknemmelig for alle jeres svar.

Rigtig god weekend
Mette

Godkendelse af svar
Fra : Mette117

Dato : 21-10-11 13:46

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-10-11 06:10

Hej Mette.
I har gjort det eneste rigtige ud fra dine billeder at vurdere.
God week-end
Bennymanden