/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
FLASH DROP MENU
Fra : henrik2008
Vist : 872 gange
25 point
Dato : 16-10-11 22:52

Hej, jeg kunne godt tænke mig at lave en drop down menu i flash, meget, meget, meget simpel og med meget lidt action script.
det skal være til flash cs4 eller cs5 - cs5.5

har en del erfaring med flash og kun lidt lidt kendskab til action script (stop(); og play();).

har prøvet at lave nogle drop down menuèr, men det virker ikke.

det jeg gjorde hvar følgende, herunder.

1. opret knap symbol med en rectangel box og tekst oven på.

2 i over tilstand for knappen opretter jeg en lang kasse og omdanner den til movie symbol

3. i movie symbolet med den lange kasse putter jeg evt, nogle tekst links i evt, lag i samme movie symbol til den lange kasse.
hvert tekst bliver ved hjælp af codesnippet (click mouse - geURL), proseduren, men her går det gjaldt, for flash understøtter åbenbart ikke getURL inde i et symbol, det skal åbenbart være på selve scenen der kan tilknyttes en getURL ? (eks, et tekst symbol der oprettes direkte på scene, kan med lethed blive tilknyttet et getURL uden problemr!).

jeg har kigget på youtube og internettet på masser af drop down tutorials til flash, men de indvolvere kompleks actionscript osv, det kan ikke passe, at de skal være så svært?.
jeg har da lavet en masse fede tting i flash, eks en mini synth med klaver og mini rythmebox, go det virker sku, plus nogle flotte flash knapper osv, men drop down menu kan jeg åbenbart ikke rigitig finder ud af!. (har nogle års erfaring med programmerings sprog generalt, men ikke css og actionscript, slet ikke javascript, har ikke fået taget mig sammen til at lære det, en det skal jeg!).

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 25 point
Dato : 17-10-11 08:38

Må Jeg lige læse med?? hilsen Steen

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 17-10-11 09:24

jeg mangler også at få nogle billeder til at blive lidt større, når bruger bevæger musen over selve billedet,. dertil har jeg tænkt mig at bruge en maske (firkant box!, der dækker billedet!) der bliver lagt halvt over billedet, for derefter at animiere masken, så den bevæger sig (sådan at der bliver vist mere af selve billedet!).
det kan gøres med en knap symbol og smide maske movie symbolet ind i knap symbolet i over tilstanden, men her går det også gjaldt, fordi flash understøtter vist nok ikke maske lag i et movie symbol?, men flash brokker sig ikke hvis man bare opretter en maskelag direkte på scenen med et billed som demo, på selve scenen.
den flash er da bare for dum.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 17-10-11 10:06

selvfølgelig.
hej steen.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 25-01-12 15:28

den er fixed.

Godkendelse af svar
Fra : henrik2008

Dato : 27-02-12 11:13

Tak for svaret stone47.

Kommentar
Fra : WebMaster01

Dato : 11-01-14 13:41

Jeg har fundet en undervisningsside jeg synes er rimelig nem at følge.

Det er: http://flashexplained.com/menus-interfaces/actionscript-drop-down-menu/

Jeg har selv brugt den i et projekt jeg selv har lavet, dog med visse mindre ændringer.

Du kan se min side her: http://www.skrivhurtigt.dk/

Jeg har kun flash8 og bruger derfor actionscript 2.0. Hvis du bruger CS5.5 kan du vist selv bestemme om du vil bruge actionscript 2.0 eller 3.0.

Håber det er til nytte.