/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kun lokalt på netværket
Fra : henrik59
Vist : 1302 gange
100 point
Dato : 15-10-11 10:37

Jeg har efterhånden opsat mange trådløse netværk, men er nu kørt fast. D-Link routeren stod af forleden, og jeg havde forventet, at opsætning af netværket med den nye (D-Link DIR 600) ville gå som en leg.

Har to pc'er i husstanden, en med Vista, en med Win7.

Har som tidligere valgt wpa kryptering, ingen mac-filtrering etc. Med win7 er der ingen problemer, hul igennem med det samme. Vista-maskinen kommer også på netværket, men kun lokalt, dvs. uden kontakt til internettet. Windows siger i hvert fald, at den er på netværket.

Det skal nævnes, at routeren er tilmeldt always on hos Stofa, og at på win7-maskinen går på nettet uden log-in hos Stofa.

Men hvorfor er Vista-maskinen ikke på nettet? Det fungerede fint med den gamle router.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 11:39

Sikkert fordi STOFA har MAC godkendelse af dit din PC -

MAC nummer kan du klone ind i din router. Så ser Stofa din router som "den godkendte PC". Efter router vil alle PCer så adgang via denne godkendte mac adresse.

Du kan hente MAC adressen via kør > cmd > IPCONFIG
(på den maskine der kan komme på nettet, da den har den fysiske adresse som er godkendt af Stofa)

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-11 11:52

Citat
Sikkert fordi STOFA har MAC godkendelse af dit din PC

Lige præcis

Du kan sagtens have flere "kort" på stofa, men stofa skal kunne kende DEM ALLE (ligefra TV, bokse, PCer til alt der indeholder netkort.

PS...

Tror ikke du behøver at rette dem i routeren - "Always on" har et felt til det samme på "din stofaside"

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 16-10-11 04:29

Jeg har prøvet at klone mac-adressen for den godkendte pc, og så tilmelde denne mac til always on. Men med samme resultat, begge maskiner kan logge på netværket, men kun den ene er på internettet.

Jeg har også prøvet at tilmelde Vista-maskinen til always on (mens routeren var tilmeldt med den klonede mac, og vist også da den var tilmeldt med egen mac), men det gav heller ikke noget...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-10-11 05:43

Prøv i den maskine der ikke vil på, at slette netværkskort i enhedshåntering. Her efter skal du søge hardware ændringer. Det er ikke til at gætte på hvad der er gået galt.
Mvh benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-11 08:21

PS...

Du skal slå Always On FRA - derefter logge på med de enkelte maskiner (kort) så Stofa finder ALLE Mac-adresser (eller du taster dem ind) - derefter kan du slå Always On til igen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-10-11 17:19

Citat
stofa skal kunne kende DEM ALLE

Hvor er logiken når det er de samme PC'er der skal på nettet, men hvor det nye led er en ny router????? Den er der ikke.

Hvis du har "klonet" routerens MAC så skal alle PC'er kunne komme på. Prøv og slet alle netværk på vista maskinen, prøv og gå i CMD og skriv ipconfig /flushdns det tømmer den DNS cache og fornyer informatioen om din DNS fra dit netværk (din router's dns).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-11 17:35

Citat
Hvor er logiken når det er de samme PC'er der skal på nettet

Den er at Always on sikkert har slettet det der var og udskiftet det med router + den ene komputer...

Stofa har altid været lidt for sig

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 18-10-11 16:03

Tak for alle svarene. Prøvede de fleste forslag uden succes.

På en eller anden mærkelig måde var det krypteringen, der forhindrede netadgang. Selv om Windows skrev, at der var forbindelse til netværket (med wpa), passede det ikke. Routerens opsætning kunne fx ikke nås trådløst fra maskinen.

Prøvede alle indstillinger, men det gik ikke. Derimod kom jeg på uden kryptering.

Har byttet med et familiemedlem, som havde en DI-524, hendes pc var nyere (dog også Vista), og havde ingen problemer med DIR-600.

Underligt, at routeren således tilsyneladende ikke er bagud kompatibel...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-11 16:19

Har du fået løst dit problem?

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 14-12-11 21:00

Jeg har efterfølgende opdateret driveren til netkortet i Vista-pc'en (og i en anden Vista-pc). Så nu fungerer det, også på en nyere router, som jeg siden har købt.

Så moralen er åbenbart, at hvis der er problemer, skal man opdatere sine drivere. Hvorfor det var nødvendigt, kan jeg ikke gennemskue, men det løste alle problemer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-12-11 00:10

Skal spørgsmålet så ikke lukkes?

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 15-12-11 10:51

Du har ret, en forglemmelse...

Annuller spørgsmålet
Fra : henrik59

Dato : 15-12-11 10:58

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Men jeg fandt selv ud af følgende:

Jeg har efterfølgende opdateret driveren til netkortet i Vista-pc'en (og i en anden Vista-pc). Så nu fungerer det, også på en nyere router, som jeg siden har købt.

Så moralen er åbenbart, at hvis der er problemer, skal man opdatere sine drivere. Hvorfor det var nødvendigt, kan jeg ikke gennemskue, men det løste alle problemer.