/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Lave et billede med tekst
Fra : k_m_s
Vist : 817 gange
200 point
Dato : 12-10-11 10:14

Hej

Jeg skal lave nogle billeder hvor et billede er sammensat af andre billeder og tekst jeg selv skriver.

Syntes ikke paint shop pro virker som det helt rigtige til det (ikke ret mange tekst muligheder) eller er det bare mig der ikke ved hvordan man gør?

I det billede jeg laver skal jeg kunne redigere de forskellige filer jeg sætter ind før jeg gemmer.

Findes der et gratis program der er bedre til det eller må jeg få lidt hjælp til at lave det i paint shop pro?

God dag

Kim

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-10-11 10:20

Det er nemt at gøre det i Photoshop. Kender du ikke nogen, der har Photoshop, som kan hjælpe dig?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-10-11 10:37

Så længe du gemmer som en pspfil kan du bliver ved med at redigerer de forskellige lag. Gemmer du først som JPEG er al redigering af lagene slut. Så start dit arbejde med at gemme i pspfil, så sker der heller ikke noget hvis strømmen går eller andet der slukker din pc.

Hvis teksten skal stå på selve billedet og det ikke er ret meget tekst er psp ok. Hvis teksten skal stå under billedet, ville jeg nok bruge Picasa.... (google)

Kommentar
Fra : lenemd01

Dato : 12-10-11 11:22

Jeg har selv arbejdet en del med Paint Shop Pro, og det er lidt besværligt indtil man kender programmet. F.eks. sætter du billeder "ovenpå hinanden" ved at bruge funktionen: Past as transperant selection osv. - Der er ikke andet at gøre end at lege lidt med programmet. Når man har lært det at kende, er det egentligt ok. Og gem som knk siger som psp fil til at begynde med, så kan du ændre igen.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-10-11 12:45

du redigere billeder i psp direkte på fotoet eller du lægger nyt ovenpå i lag
det samme er det med teksten den laver du i et lag for sig selv eller direkte ovenpå fotoet.
du kan sagtens skrive en hel roman om du vil det kan være at bredden eller højden på dit arbejde skal ændres så det ligger fint på samme ark som billedet det gør du i layer ved at oprette layer til tekst og udvide dit billede i image hvor og hvordan med hensyn til vejvisning af værktøjer der bliver jeg svar skyldig indtil du har oplyst hvilken version psp du arbejder i.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 12-10-11 14:30

Det kan du lave i photoshop.

vic200

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-10-11 15:27

Du kan sagtens lave en masse texteffekter i PSP men det kræver en viden om programmet. Buet text, lodret text ja du kan justerer texten i alle former og ønsker. Men det er ikke et textbehandlingsprogram, derfor forslog jeg Picasa hvis det bare et en text der fortæller om personerne på billedet. Picasa kan uploades på nettet og du kan så selv bestemme hvem der må se billederne.
Med PSP x3 og x4 kan du også uploade til FB og Yahoo.

Kommentar
Fra : gm9

Dato : 12-10-11 16:39

Du kan også sætte en ramme på billedet "add borders" og skrive teksten i rammen

Hilsen
gm9

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 12-10-11 18:29

Tak for mange gode svar.

Det er psp 9 jeg bruger.

Det er nærmest et logo jeg skal lave lige nu, til toppen i en web shop, i hele breden.
En tekst i midten til højre et logo til venstre for teksten og et fotografi til højre.

Tak for den med at gemme som psp fil så jeg kan redigere hvert lag efter jeg har gemt filen. Logisk, men havde ikke lige tænkt på det

Jeg bruger tekstværktøjet til venstre og indsætter tekst, men efter jeg har fjernet markeringen af den indsatte tekst, kan jeg ikke markere den igen og redigere i den.

Kim

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 200 point
Dato : 12-10-11 19:15

Ja det kan du godt, så længe dit layer er et vectorlayer. Kør curseren forsigtigt hen over teksten og de vil kunne se et A med en bue under. klik på teksten når du ser den og du vil kunne skrive videre.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-10-11 19:34

ja det er korrekt nok knh15, i layers kan du åbne layert ved plus tegnet og trykke (dobbelt klik evt) i den nu fremkomne rude der kommer nederst i det layer så vil du også have mulighed for at rette teksten

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-10-11 19:57

Selvfølgelig er det rigtigt, ellers skrev jeg det jo ikke.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-10-11 20:05

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 16-10-11 11:39

Tak for svaret knh15 og også til jer andre.
Nu har jeg lidt jeg kan arbejde videre med og det er blevet lettere efter jeres kommentarer.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-10-11 13:21

Glæder mig at du kunne bruge svarret. Du er altid velkommen til at besøge min HP, der er mange psp Tutorials, skrevet af mig.

www.karinas.eu