/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Hvor højt er træet
Fra : jensviggo
Vist : 1077 gange
50 point
Dato : 07-10-11 08:30

Med en pind, øjet og solen, kan man matematisk udregne hvor højt et f.eks. et træ er, men er der nogen der præcis ved hvordan, jeg har googlet det, men det præcise svar har jeg ikke fundet, det er noget med, at man skal ligger sig ned på ryggen lade øjnene flugte med pindens top, træets, nej jeg kan ikke,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-11 08:52
Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-10-11 09:19

den med solen.................ja, men der mangler oplysninger på tegningen om de nævnte bogstaver

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 09:36

Alt for kompliceret,

du går 9 m væk fra træet og stiller en lineal lodret,
så går du yderligere en meter væk og sigter fra jorden til toppen af træet.
der hvor din sigteline rammer tommestokken sætter du et mærke,
og du har træets højde ved at gange denne højde med 10.

Hvis træet er meget højt tag 20 og 2 meter, eller 40 og 4 m...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-11 09:46

Jensviggo, du behøver jo heller ikke bruge bogstaverne, - det er kun hvis du vil have den mat. udgave

Der står følgende i linket

Stil dig foran træet. Husk at holde pinden lodret og i strakt arm foran dig.

Når du står sådan med pinden skal den dække træet - den må hverken være længere eller kortere end træet. Det gør du sådan: Kig hen over toppen af pinden og op på træet. Toppen af pinden skal flugte med toppen af træet og bunden af pinden (lige over hvor du holder din hånd) skal flugte med træets rod (se tegning). Gå frem mod eller væk fra træet til det passer.

Tegning: Eva Wulff
Afstanden fra hvor du står nu er den samme som træets højde. Mål afstanden fra dig og hen til træet, så har du højden på træet.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-10-11 09:53

godt nok nemt, men hvordan kan du sigte fra jordhøjde med øjnene??????????, og hvad mener du med 20 og 2, er 20 meter fra træet og yderligere 2 meter??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-11 10:01

Jensviggo, gå ind i mit link, der er en tegning af en fyr der måler træet med en pind, og brug så ovenstående forklaring

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 10:06

Nej der er jo tale om ligedannede trekanter med længedeforhold 10

så 9 +1 eller 18 +2 eller 36 +4 m...

og læg højre kind på plænen,luk venstre øje og dit højre er næsten i jordhøjde,
hvis det er 2 cm over jorden så træk to centimeter fra på målepinden, hvor svært kan være...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-10-11 10:17

nordstedt1 jo jo, det forstår jeg, jeg venter lige på hr. svendgiversen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 10:22

Når jeg foretrækker at sigte fra jordhøjde...

Svagheden ved pinden med længde som din arm:

Det er ikke afstanden fra dinne fødder hen til træet du skal bruge, altså den vandrette afstand,
det er heller ikke den skrå afstand fra dine øjne, men den ligeledes skrå afstand fra din hånd.
Så husk at fradrage din arms længde i afstanden, og den er sadig lidt skrå...

Dette er så ikke helt rigtigt:
>Mål afstanden fra dig og hen til træet, så har du højden på træet.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 07-10-11 10:35

Glem det med at trække armen fra...

A er den skrå afstand fra dine øjne hen til træets fod, lig med træets højde B.

Og nu kunne jeg godt snakke om usikkerheder, men lad det ligge...

Begge metoder er brugbare, jeg foretrækker stadig at benytte den rigtige vandrette afstand.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 07-10-11 10:39

Tak for svaret svendgiversen. Og go´ weekend, nu må jeg ud og prøve det i praksis, så jeg ikke vælter mit hus med en udgået elm.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-10-11 10:39

Elementært lærdom fra min spejdertid.

Hele "hemmeligheden",er brug af 90 gr.vinkel.

jensviggo,ta`en stok/pind,der måler nøjagtig det samme som din højde til øjnene.
Få en hjælper til at holde stokken lodret,en given afstand fra træet.Læg dig ned,med fødderne imod stokken.Juster/flyt stokken frem/tilbage,indtil du kan flugte enden af stokken med træets top.

Mål afstand fra stokkens placering,og indtil træet.

Ta`en øl ovenpå anstrengelserne. Og få vennen til at børste dig bagpå.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 10:53

Godt at fornuften råder, og ikke for mange løse links overtager kandu...

Tak for det,

men hvis dit træ er meget højt, gå 39 m væk, stil målepinden lodret, og gå yderligere 1 m væk,
læg øjet til jorden, korriger med lidt for øjenhøjde, men så skal du gange med 40...

Jeg kom ikke ind på, om en pind har samme længde som din arm, det er dit øjes lodrette placering
i din vandrette arms niveau, altså langt inde i dit bryst der skal bruges...

Og ud til din hånd, håndled eller fingerspidser eller,
det rigtige er hvor du holder pinden lodret , men hvor er det?

Godt at du valgte min metode,
Ha´ en god weekend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-11 09:31

Faldt lige over denne,som jeg synes har lidt relation til spørgsmålet:

Bent og Jørgen stod ved foden af en flagstang og så op.
En kvinde gik forbi og spurgte, hvad de lavede.
"Vi skal finde højden på flagstangen," sagde Bent,
"men vi har ikke en stige."

Kvinden tog en svensknøgle op fra sin taske, løsnede et par bolte,
og lagde stangen ned. Så tog hun et målebånd op af
tasken, og tog en måling: ”8 meter 52 centimeter”, sagde hun og gik igen.

Jørgen rystede på hovedet og lo. "Er det ikke bare typisk kvinder??
Vi skal bruge højden, og så giver hun os længden! "

M.