/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Afstande
Fra : HenningMadsen
Vist : 1319 gange
500 point
Dato : 05-10-11 21:46

Hvordan beregnes afstanden mellem f.eks Randers og Grenå ?

Randers 56 27 38 10 N 10 02 11 54 Ø
Grenå 56 24 42 51 N 10 53 41 71 Ø
Disse kordinatore er fundet med Google Earth, det vel være rart hvis der fantes en liste over samtlige byers Kordinaler i Danmark.

Men afstanden må kunde findes med Delphi.
Er der en som kan fortælle hvordan ?

På forhånd tak.
mvh Henning.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-11 23:01

Citat
Hvordan beregnes afstanden mellem f.eks Randers og Grenå ?

.... iflg. google maps, - Randers Grenå 56,4 km.

iflg. google earth,s linial, - 53 km.

brug google earth,
http://www.panoramio.com/map/
SeMitHus.dk

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-10-11 23:45
Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 05-10-11 23:53
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-11 10:09

Disse koordinat afstande kan du vist ikke bruge til noget?

Går de gennem jorden, eller følger de jordens overflade, der jo ikke helt er kugleformet??

Hvad med bakker og sving???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-10-11 17:02

->svendgiversen
Du har helt ret--afstanden går "gennem" jorden, og er derfor altid kortere end den faktiske afstand.
Det gør ikke den store forskel på afstanden mellem Grenå og Randers, men skal du over Atlanten sejler man storcirkelsejlads, d.v.s. rundt om jordens krumning, ikke over den.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : nednameluj

Dato : 06-10-11 17:13

koordinaterne går ikke gennem jorden. forestil dig et 3 dimensionelt koordinatsystem hvor origo ligger i jordens centrum. koordinaterne er altså på overfladen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-10-11 17:35

-> nednameluj
Hvem siger koordinaterne går gennem jorden?? vi taler om afstanden mellem dem

Godkendelse af svar
Fra : HenningMadsen

Dato : 06-10-11 18:57

Tak for svaret EXTERMINATOR.