/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vindruer
Fra : frieda
Vist : 578 gange
200 point
Dato : 28-09-11 11:08

Jeg bor jo, som flere ved, nede ved den tysk/franske grænse og har et par pragtfulde meget produktive vinranker i min have.

Vi plejer at være på ferie, når de spiselige druer er modne, til stor glæde for naboerne, der har frit spil, men i år er vi hjemme og kan slet ikke spise alle druerne.

Så her har jeg brug for jer!

Forslag til, hvad jeg kan gøre med dem?

Det drejer sig om en blå og en grøn, desværre ikke kærnefri.

TAK

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-11 11:11
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-11 11:13

Jeg elsker selv den afrikanske ret Bobotie. Jeg laver den lidt ud af hovedet, men her har du i hvert fald en opskrift at gå efter:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=157

Du kan sagtens erstatte lammekød med kalv/flæsk eller okse.

Smager DAJLI'

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 28-09-11 11:18

Endnu en idé er at lave et tilbehør til kød, som består af:

Bladselleri i skiver
Halve udstenede druer
Ristet bacon
Valnøddekerner

Start med at riste bacon. Tag bacon op og lad lidt af fedtet være tilbage på panden. Svits bladselleri og hæld derefter de halve druer på panden også. Til sidst blandes ristede valnødder og bacon i små stykker i.

Lækkert tilbehør til f.eks. kalvesteg

Den gode gamle opskrift fra Karolines køkken er heller ikke at foragte:

http://arla.dk/opskrifter/kylling-med-vindruer/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-11 12:07

Eller, mest nærliggende, at lave vin af dem...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-09-11 12:19

Ja, men hvordan. Skal jeg op og trampe i en tønde

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-11 12:52
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-11 15:04

I BBC-serien om den Victorianske køkkenhave viste de hvordan man kunne langtidsopbevare vindrueklaser (så der kunner serveres friske vindruer for herskabet om vinteren) i orangeriet, hvor hver klases stilk var stujjet ind i en skråtliggende vinflaske fyldt med vand, såvidt jeg husker var orangeriet holdt frostfrit, om der er behov for det i Alsace-Lorraine ved jeg ikke.

Men det kunne da være sjovt at prøve!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-09-11 17:48

Frys nogle af dem- så er der altid til kolde drinks

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 13-10-11 08:58

Tak for svaret pifo.