/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
slibning af finer bordplade
Fra : anine56
Vist : 9376 gange
20 point
Dato : 20-09-11 19:15

Er der et råd til hvordan man sliber en finer bordplade, hvor lakken er væk på et område midt på bordet? Jeg har set indlæg om at slibe, men kommer man ikke til at slibe nedenunder finer?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-09-11 20:43

Jeg har et sofabord hvor der er en "ramme" af birketræ og så er der et stort felt inde i midten af noget der hedder mazur-birk, som bare er et lag finér.
For en del år siden var det blevet så slidt og grimt, at der ikke var så meget at miste, så jeg gik i gang med slibeklods og sandpapir, og det holdt det fint til.

Hvis det "kun" er lakken, der er slidt af, og altså ikke store hakker/mærker ned i bordpladen, så behøver du jo ikke slibe så kraftigt, du skal jo sådan set bare have lakken af.

Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om hvor tyk finéren på dit bord er, men jeg vil ikke tro, at det er et problem.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 21-09-11 00:59

Chanchen for at slibe igennem er lille, medmindre man bruger en maskine med groft papir og trykker til.

Finer bliver jo skrællet af træ og hvis den er for tynd flækker den for let og er umulig at arbejde med.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-09-11 08:46

Har slebet en fineret dør med excentersliber og korn 240 (en excentersliber sætter ikke slibespor) det gik fint, helt uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : anine56

Dato : 21-09-11 09:58

Tak for svaret LuffeA.

Det var godt at vide, hvorfor det skulle være muligt at slibe. Når jeg kender årsagen er det meget lettere, så tak skal du have.

Hilsen Anne

Kommentar
Fra : anine56

Dato : 21-09-11 10:00

Jeg følger osse et andet råd her fra kandu, hvor der står hvilken type sandpapir man skal bruge og osse den exentersliber, som jeg allerede har prøvet at bruge en gang, eller det var en tilsvarende maskine. Der fulgte sådan nogen runde sandpapir tingester med, og de skulle bare skiftes af og til.

Jeg håber så at man købe fint sandpapir til denne maskine.

Tak og venlig hilsen Anne

Kommentar
Fra : anine56

Dato : 21-09-11 10:05

Lige et yderligere spørgsmål. Hvilken lak skal jeg bruge bagefter? Det er lyst træ, muligvis bøgefiner.

Mvh. Anne

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-09-11 12:10

Det med lakken er straks sværere, det afhænger af hvad der brug tidligere, højst sandsynlig noget 2-komponent

Kommentar
Fra : anine56

Dato : 21-09-11 16:02

Ja det er osse rigtigt, men jeg har nu tænkt at slipe hele bordfladen, og så er det vel liogemeget hvad der er brugt tidligere. Jeg er bare ude efter noget, der er holdbart.

Jeg har tiodligere lakeret et bord, og det blev meget holdbart. Man kunne næsten sætte varme ting på.

Desværre kan jeg ikke huske hvilken lak jeg brugte. Måske almindelig gulvlak er det bedste. Det må da være stærkt, når det er til gulve.

/anne