/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Har i nogen forslag
Fra : Disi
Vist : 914 gange
100 point
Dato : 14-09-11 12:48

Jeg står med et hus, jeg ikke kan sælge, det har været til salg siden 08
Men nu har vi taget den beslutning at leje det ud til nogle gode venner.
Vi har aftalt at det stadig er til salg, og de har fået lov til at bo der et år afgangen.
Har i nogen forslag til hvordan jeg får det flettet ind i lejekontrakt

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-09-11 13:13

Brug en advokat til at udforme en kontrakt, han har sikkert en standard lejekontrakt, hvor det kan indføjes, jeg har godt nok en, men den er baseret på erhvervsudlejning.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 110 point
Dato : 14-09-11 13:24

Hej

Det er næsten umuligt at håndhæve tidsbegrænset udlejning.

Mange skriver i lejekontrakten at det er udlejet i et elller to år, og tror så at det gælder.

Hvis det ikke er bevisligt at det er begrundet i udlejes forhold - f.eks. udstationering i udlandet i to år - så bliver det underkendt.

Begrundelsen at man vil sælge huset om et eller to år holder IKKE.

"Penge og privatøkonomi" havde for et par måneden siden en stor artikel om emnet: http://penge.dk/bolig/bolig/brug-lejeloven-som-vaaben

På side 2 er der så et lille "hul":
http://penge.dk/node/18860

det er cirka midt på siden hvor der står et råd til lejeren (det modsatte gælder så for dig som udlejer):

"Sørg derfor for, at der ikke står, at tidsbegrænsning sker efter dit ønske, da det i givet fald vil fjerne din ret til at få den ophævet. "

Så hvis du i § 11 skriver "lejemålet er af lejeren opsagt til fraflytning den 30-09-2013" så er det altså gældende.

Hvis lejeren ikke vil skrive under - så må du finde en anden lejer.

Hilsen

Leo Lund
www.leolund.dk

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 14-09-11 13:35

Tak for svaret Leo.pedersen.