/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan 12 volt boremaskine lades med 24 v
Fra : EiHaBr
Vist : 791 gange
100 point
Dato : 12-09-11 17:03

Jeg har flere boremaskiner men mangler en lader til en 12 volt.
Kan jeg lade dem med min lader til min 18 volts maskine, den lader 24 volt står der på den.
Sker der noget ved det hvis man ikke lader den for længe.

???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-11 17:17

Ja, den bliver ødelagt,
men når du har to (næsten ens) så sæt dem i serie, og du har (nogenlunde) 12 volt over hver.

Forbeholdet i parantes er at den indre modstand ikke må afvige ret meget...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 12-09-11 18:23

Jeg har nok ikke udtrykt mig tydelig nok, men det er sådan at jeg kun har en 12 volt maskine, men min 18 volts er leveret med en 24 v lader, det er jo også langt mere som 18 volt, vil 24 volt så være for meget til 12 volt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-11 18:53

Den slags batterier som er i boremaskiner skal ikke lades med en bestemt spænding, men med en bestemt strøm.
For at få strømmen til at løbe skal laderens altid give en højere spænding end batteriet får.

Der skal også være et kredsløb som begrænser strømmen til det som batteriet kan tåle, og som afbryder inden det bliver ødelagt ved overladning.
Kredsløbet kan sidde i laderen eller være sammenbygget med batteriet. Det kan du ikke vide. Derfr må du kun bruge den lader som hører til den pågældende boremaskine.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-09-11 06:15

Du kan også anskaffe dig en strømforsyning med variabel udgangsspænding og strøm så betemmer du selv den korrekte strøm og sætter du en timer på ( kontakttur ) risikerer du ikke overladning.Sådan en dims er jo anvendelig til mange andre ting.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-09-11 09:36

Nu har jeg så to næsten modsatte oplysninger, og dog, - transor en bestemt strøm, er det antal Ampere du mener. forkert antal ampere efter svendgiversen er den så ødelagt. Det med et ur som ilham skriver var jo fint.

Ja ilham det var nok en god løsning men nok også en dyr. Jeg tror jeg skal på markedspladsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-11 09:56

Jeg brugte bare Ohms lov for serie forbindelser, ren teori
(bemærk mine forbehold i parantes).

Jeg kender ellers ikke noget til batteri opladere, men tror ikke du får for mange ampere,
hvis du sætter to 12 V batterier i serie med 24 V over, (igen hvis de er nogenlunde ens)?

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-09-11 11:06

ja okay svendgiversen, det var ikke lige det jeg kun tænke mig, det var for at undgå at købe en anden lader. Og få lidt viden.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 04-02-12 20:11

Hvis transor har ret, og det har han vel nok ellers udtaler du/han sig vel ikke således, og jeg har prøvet laderen til 18 volts maskinen og det sker der ikke noget ved bortset fra at jeg ikke kender langtidsvirkningerne og hvis jeg lader for længe, men ellers virker det fint. Jeg har så fået fat i en anden gammel lader til 12 volts maskiner og det er jo fint.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-02-12 09:20

Tak for svaret transor.