/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken Hund skal de vælge?
Fra : supermusen
Vist : 1616 gange
200 point
Dato : 06-09-11 09:45

Hej igen allesammen,
Mine forældre vil gerne have en hund. De har haft hund før (En Cocker Spaniel), men de vil gerne have en lidt mindre hund, da de gerne vil rejse med den.
Det skal være en hund, som er god af sind, for der er to børnebørn, der tit kommer på besøg.
Hvilken Hund, synes I egner sig til et ældre ægtepar?

Solskinshilsner fra Supermusen

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 06-09-11 09:48

Vi har to Cavalier King Charles. Det er også en spaniel type.
De er meget godmodige og søde ved børn. En rigtig familiehyggehund. Den race kan jeg godt anbefale. Og så er de også søde at se på.

Du kan læse mere om dem her:

http://www.cavalierklubben.dk/

Køb hunden his en af kennelerne, som er registreret i klubben, så ved du, at det er folk, der tager avlen seriøst.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-09-11 09:50

pifo siger det rigtige

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-09-11 10:06

http://www.markmøller.dk/ Coton De Tuleár, kunne være en ide.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 06-09-11 10:19

Hejsa,

Tjaa... her kan jeg ikke hjælpe
Vi har lige igår hentet en lille blå pigehvalp (Grand Danois) på netop 8 uger. Så nu har vores gamle han fået udfordringer Men denne race passer nu bedst til os

Held & lykke i jagten på at finde den rette race til dine forældre

Bluesky

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-11 10:28

Og vi har haft 5 sorte mini pudler, alle glade og gode ved børn,
den sidste, Debbie er helt pjattede med bolde, som børn kaster og som den henter 100 gange...

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 06-09-11 10:41

jeg ville foretrække en engelsk bulldog, vi har en og det er en meget rolig og børnevenlig hund og en rigtig god hund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-11 14:36

Sese... så enkelt er det nok ikke...
Cavalieren er dejlig. Men racen har nogle problemer med hjertefejl, som man skal være meget opmærksom på. Også i Dansk Kennelklub. Når der er børn(ebørn) involverede, så ønsker man ikke en hund, der kun lever f.eks. 5 år...
Og der er to nyere sygdomme i racen, som der vil blive påbudt gentest for fra januar 2012. Det ville være ærgerligt at stå med en af de sidste hvalpe med en af de alvorlige sygdomme.
Men mange avlshunde bliver allerede testet nu, så hvis det er en cavalier, man ønsker sig, så skal man finde en opdrætter med testede hunde.

Cotonen, -bomuldshunden- er også en super hund. Den er glad for børn og vil elske at tage med ud og rejse, frem for at blive efterladt i en kennel.
Men der er en del pelsarbejde. Især hvis man ikke vil klippe den. Mange mennesker elsker at børste og pusle deres hund, men der er jo også nogen, der synes det bare skal overståes. Så skal man måske ikke have en coton.

Pudler er gode, hvis børnebørnene ikke er helt små. Både toy-pudlen og dværg-pudlen er spinkle hunde, der ikke egner sig til alt for meget krammeri..
Og så er der pelsen. Ligesom cotonen er der meget pelspleje. Det er noget med frisør flere gange om året, hvis ikke man sætter sig ind i metoden og lærer at gøre det selv. Det er et stort arbejde at gøre det selv hvis man er uøvet.

Den engelske bulldog er dejlig... Men nok lidt stor og tung at bære rundt på under rejser..

Ingen har nævnt hunde som f.eks. Jack russel-terrieren, som er god til børn og pelsmæssig nem at holde: http://www.jackstars.dk/Frameset%20danish.html

Eller hvis man vil have lidt mere pels, så kunne en japansk spids være en mulighed:
http://www.kennel-nezumi.dk/vores-hunde
Det er også en lille børnevenlig hund.
Eller den superdejlige lille dansk/svenske gårdhund, der er nem at holde og god til børn.
http://www.kennelmisse.dk/

Supermus, dine forældre skal nok selv kikke på denneher side:
http://www.hundeleksikon.dk/

Der kan de få lidt at vide om en masse forskellige racer. Hvis de allerførst klikker på ordet "Størrelse" lige under alfabetet foroven, så kommer de til en side, hvor de forskellige racer er markeret med prikker i forskellige farver efter hvilken størrelse, de har (rul lidt ned). De skal kikke på de racer, der har en lysegrøn prik. Der er vel ca. 30-35 stk..
Klik på en race med lysegrøn prik og find ud af mere om racen.
Der er også links til specialklubber eller opdrættere af racen.
Så der er nok at kikke på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-11 15:35

Du glemmer at sige at pudler ikke fælder, så det med pelspleje er modsat,
ingen hundehår i møblerne og børnenes tøj med pudler...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-09-11 17:27

Dansk svensk gårdhund er en morsom lille hund.
alimak

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 06-09-11 17:57

Coton De Tuleár, den ville jeg nok ikke vælge udfra hvad du skriver, hunden er fin, men det er pelsen som bekymre mig med små børnefingre og rejser, den kan hurtigt blive et marerit.
Jeg har et par hunde som jeg klipper, og med lignende pels pragt, og det giver ejerne problemer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-09-11 18:10

Citat
Hvilken Hund skal de vælge?

Den der IKKE skider i naboens indkørsel.

Ja,undskyld mig. Men i tiden hører vi en masse om hensynsfulde/løse rygere.
Jeg mener samme tema,kan bruges på hundelufterne.Foruden indkørsel,har vi en indgang til haven,i modsatte side. Det er en "dejlig" skjult sted,hvor kræet lige kan besørge,men ejeren holder rygepause.
Behøver jeg at antyde,hvorfor vi ikke selv holder hund???

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 06-09-11 18:23

Skal det forståes således, at supermusen skal vælge en hund der ikke skider.

Nå spøg til side, der er opfundet hundeposer så ejerne bør kunne løse problemet, hvilket jeg mener er ret vigtigt, da det er surt at komme hjem med en brun børge under skoene.

Jeg har altid en lille pose i lommen til diverse, og syntes ikke det er et problem lige at samle op men nu var det jo ikke lige det der blev spurgt om.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-11 18:42

Hvis børnebørnene ikke er helt små længere, man vil have en sjov hund og har godt styr på hundeopdragelse og ikke har noget imod en udfordring, så kan en schipperke være en mulighed, de vejer fra 3-9 kg og er ret robuste.

Ellers ville jeg personligt overveje en puddel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-11 20:34

Ja... en pudel er sød... men til børn skal det nok være en mellempudel. De små er for skrøbelige. De vil let blive skræmte af små børn og helt holde afstand.. Det kan godt blive en skuffelse...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-11 21:27

Citat
Ja... en pudel er sød... men til børn skal det nok være en mellempudel. De små er for skrøbelige. De vil let blive skræmte af små børn og helt holde afstand.. Det kan godt blive en skuffelse...

Det tror jeg du kan have ret i, men gælder det mon ikke de fleste helt små hunde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-11 21:43

Jamen det under mig meget, at ingen har nævnt super Kandu hunden Nikki som den første

Klog, legesyg, kælen, glad for børn og dyr, kan li' at gå lange ture, men er også glad for at putte i dynen hvis det er kedeligt vejr, en rigtig fighter, fælder ikke og er altid glad

Og en handy model at tage med på rejser

Yorkshire terrier er svaret på spørgsmålet

Racen er mest kendt for at være langhåret, med opsat pandehår, men det er ikke lige min smag, Nikki bliver drengeklippet, så ligner han en hvalp, så er der heller ikke ret meget pelspleje, i hvert tilfælde ikke mere end andre racer.

Birgitta nævner japansk spids, den synes jeg også er en dejlig hund, men også lidt speciel, da den også gerne vil være sig selv - altså ikke så selskabelig som andre hunde.

Jack Russel er også en pragtfuld vovse, men du skal være forberedt på, at de er meget aktive, hos os kalder vi den for et dampbarn, men den er også lærenem og en ret handy rejsemodel

Kommentar
Fra : supermusen

Dato : 07-09-11 07:39

Hej allesammen,
sikke nogle gode bud, I kommer med. Vi har kigget på www.hundeleksikon.dk , men vi synes stadig, det er lidt svært at hitte rundt i alle de dejlige racer. På hundeleksikon står der ikke så meget om, hvilke sygdomme, racerne typisk kan have. Min mor har ikke noget problem med at passe pels. Hun skal have en hund, hun kan nusse om
Jeg kender én som har en yorkshire terrier, og den er supersød, men den er ikke så glad for andre hunde, og det tror jeg er vigtigt for mine forældre. Er det generelt for racen eller er det bare min vens hund, der er sådan? Puddel vil min far ikke have. Han synes de ser snobbede ud
Jeg synes Coton De Tuleár ser rigtig dejlig ud, men udseendet er jo ikke alt. Dansk /svensk gårdhund har vi faktisk haft lidt på tale, for der bor sådan én på mine forældres vej, og den er rigtig dejlig også.
Cavalier King Charles er da også en god mulighed. jeg synes, der er så mange, der har dem, men det er måske bare et godt tegn?
Hmm, jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal give jer point, fordi I alle sammen har gode forslag.
Men bluesky, det bliver ikke en GD . Men tillykke med familieforøgelsen.Hvor stor er sådan en "lille" hvalp?
Jeg tænker lige lidt videre, før jeg giver point.

Vov! fra
Supermusen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-09-11 08:13

Ej for søren da, jeg har overset en ny kanduhund --- tillykke med babyen Bluesky

Citat
Jeg kender én som har en yorkshire terrier, og den er supersød, men den er ikke så glad for andre hunde, og det tror jeg er vigtigt for mine forældre. Er det generelt for racen eller er det bare min vens hund, der er sådan? Puddel vil min far ikke have. Han synes de ser snobbede ud

Det er bestemt ikke generelt for racen men opdragelsen

Jeg gik til hundetræning med Nikke, på holdet var der mange racer, og store, ergo lærte han at omgåes dem, og jeg har aldrig haft problemer med hverken børn eller andre hunde.

Da træneren så Nikki, tilbød han mig, at jeg kunne få pengene tilbage, netop fordi han var så lille, men vi gav dem da baghjul..og han blev rigtig god til at gå i kloarkrør

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 07-09-11 09:26

En lille Yokshier terrier lyder som en super hund, du taler om det sociale, det skal den blot vænnes til fra lille / starten.

Så jeg vil nok tilslutte mig nordsted 1, enda helt og fuldt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-09-11 13:31

Supermus, på hundeleksikon-siden er der da links for hver eneste race, som man klikker sig ind på? Dels amerikanske links, men også links til den danske specialklub for racen og til nogle få opdrættere.
Og mange opdrættere gør meget ud af deres website, så man kan få en masse information om racen. Og de har links til andre opdrættere.

Alle racerne på "hundeleksikon" har et link til deres race på en amerikansk side, der hedder "Dogbreedinfo". Og der står der om udseende, temperament og også om racens sygdomme. For sådan nogle har de allerfleste racer vist..

Ja, Nordsted... En yorkshire er en super-hund.. Men jeg synes altså den er for lille til små børn.
Nu har vi ikke fået at vide noget om børnebørnenes alder. Hvis de er rimeligt fornuftige og i skolealderen, så kan det måske godt gå med en så lille hund. Men en yorkshire og et 3-8 årigt dampbarn er sandsynligvis ikke nogen stor succes.

Der kan man bedre, som voksen, vejlede barn og hund, hvis hunden er lidt større. Helt små hunde SKAL være lidt aggressive overfor truende farer. Ellers bliver de jo kvast.

Hvis man er på besøg hos bedsteforældrene i en lejlighed, så er der ikke nødvendigvis en masse kloarkrør. Og det er vel også noget af en skuffelse hvis bedstemors nye hund hele tiden er gået i flyverskjul...

Når bedstemor kan lide at børste og nusse hund, så stemmer jeg for bomuldshunden, coton de tulear.. Den har en god størrelse, er ikke så spinkel, har en masse pels at nusse, er en rigtig selskabshund som ikke kræver så meget andet end at have selskab og så er den fældefri og allergivenlig.
Det eneste negative ved en coton er, at det er en eftertragtet hund. Det betyder, at der laves mange hvalpe udenfor Dansk Kennelklub. Og det kan være fristende at købe en af dem, til halv pris..
For de ER altså dyre. Hvis opdrætter er medlem af Dansk kennelklub og dermed følger alle retningslinier for avl og opdræt, så koster en hvalp 14-16.000 kr. Måske mere.
Men det er jo en investering for de næste 10-15 år.
Og en hvalp af de andre racer, der er foreslået, koster såmænd nok også mindst 10.000

Nordsted ved måske hvad en DKK-yorkshire koster?

Prisen på bomuldshunden fandt jeg her:
http://coton-de-tulear.dk/vores_kennel.htm

--Det ligner en kennel jeg gerne ville købe hund hos, hvis jeg skulle have en coton, --hvad jeg ikke skal, da jeg jo er til goldens , som JEG synes er de smukkeste, venligste, klogeste hunde i verden.

Og jeg kender kun coton-familien fra deres website.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 07-09-11 14:12

Hejsa,
Kan vist bedst beskives som en "Fedtmule-hund" - masser af rynker, lange ører og alt for store fødder. Vi har en gammel han som bare synes at hun er "for meget" men når man een gang har fået en Grand Danois indenfor døren så er man (vi) fortabt

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-09-11 14:42

Citat
Nu har vi ikke fået at vide noget om børnebørnenes alder. Hvis de er rimeligt fornuftige og i skolealderen, så kan det måske godt gå med en så lille hund. Men en yorkshire og et 3-8 årigt dampbarn er sandsynligvis ikke nogen stor succes.

Jeg har haft yokier i over 30 år, haft 3 børn, og utallige dagplejebørn i den periode, så selvfølgelig kan de lære at være sammen

Hunden tror selv han er en stor hund og er ikke bange for noget ved den rigtige opdragelse, dvs. i starten kunne han ikke li' nytårfyrværkeri, men en anden af samme race ville fange raketterne, mon ikke der kan være lige så stor forskel på netop det, selv på størrer racer?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-09-11 15:32

Ja, Nordsted... Du har 30 års erfaring i yorker.

Hvis man ønsker en afløser for en cocker spaniel, der skal kunne sammen med et ubekendt antal børnebørn i ubestemt alder, så ER det ikke et supervalg med en yorkie.

Vi skal passe lidt på, at vi ikke forsøger at overføre vores egen ubetingede kærlighed til VORES race, til andre mennesker i en anden livssituation..

Selvfølgelig synes JEG at alle mennesker burde have en golden retriever. Men jeg kan da godt se, at den er upraktisk at rejse med...
Derfor foreslår jeg ikke sådan en..... Selv om JEG da nok skulle finde ud af at rejse med sådan en, hvis det var det, det kom an på......

Kommentar
Fra : supermusen

Dato : 08-09-11 11:41

Hej igen,
Min mor er lidt forelsket i Bichon frisé. Er der nogen af jer, der har erfaring med den race?
Supermusen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-09-11 12:15

En lille krudt ugle når den er ung, knytter sig til den, den er sammen med,
Er lydhør og vil gerne lære, fungerer fint med andre hunde.
Oplevelser jeg har iagtaget på en træningsplads.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-09-11 13:33

Cotonen og bichon friséen er beslægtede, så jeg synes at det er et godt valg. På billeder ser bichon friséen endnu mere "nuttet" ud end cotonen.
Personligt kender jeg nok kun cotonen. Det er jo den mest efterspurgte, hvilket bestemt ikke er nogen fordel. --

Jeg synes I skulle finde nogle kenneler for begge racer og så tage ud og hilse på hundene inden I bestemmer jer.

Opdrætter af racerne kan I finde her:

http://www.canis-minor.dk/
Klik på "klubbens racer" ude til venstre. Og derefter på "opdrætter" ud for den race I vil kikke på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-11 15:20

Citat
Hvis man ønsker en afløser for en cocker spaniel, der skal kunne sammen med et ubekendt antal børnebørn i ubestemt alder, så ER det ikke et supervalg med en yorkie.

Det kunne jeg da godt tænke mig at få uddybet, jeg skriver netop, at vores hunde har været vant til mange børn, også små 0-3 år som bestemt godt kan være hårde ved de små hunde, da de indbyder til kram "kvælertag" hiven i pelsen mm.

Citat
Cotonen og bichon friséen
De ser også pragtfulde ud, men jeg kender dem ikke, er det ikke også dem der er kendt for ligesom Yorkien, at være allergivenlige - ja det skal man efterhånden også tænke på, mange har allergi, og kan ikke komme i hundehjem

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-09-11 15:54

Jeg vil foreslå dig at stille dit spørgsmål her også:

http://www.hundeforum.dk/

Der er måske større chance for at du finder nogen, der har erfaring med Cotonen og Bichon friséen, hvis det er den race, I vil høre mere om. Spørg nogle ejere om hvilke sygdomme, som racen er kendt for at kunne få.
Birgitta har da ret i, at Cavalier King Charles kan have hjerteproblemer, det er præcis derfor, at jeg skriver, at I skal gå efter at købe hos en, der er godkendt avler i Cavalierklubben. Så ved I nemlig at forældrene er sunde og raske. Jeg oplever, at Cavalier avlerne i Danmark tager opdrættet meget seriøst. Og netop derfor indfører man DNA test på hundene, der skal indgå i avl.

Nu skriver du ikke, hvornår dine forældre skal have hund? Har de tid nok til at lede? Så skal de gøre sig selv den tjeneste at besøge forskellige kenneler og se hundene på nært hold. Når de så en dag finder ud af, hvilken race de ønsker sig, så kan de også vente på at den rette kennel får hvalpe. Jeg ved godt, at det kan tage vældig lang tid, men jeg tror på, at det er godt at se sig godt for.

Godkendelse af svar
Fra : supermusen

Dato : 12-09-11 18:00

Hej allesammen. tak for de mange gode svar. Det er rigtig svært for mig at vælge, hvem af jer, der skal have point, for I har alle sammen givet mig nogle gode svar.
Jeg tror mine forældre kommer til at vælge mellem en west highland white terrier (de kender en, der skal have hvalpe) og en cavalier.
Knuz
Supermusen