/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Vedligeholdelse af sko
Fra : tha1973
Vist : 614 gange
50 point
Dato : 06-09-11 09:25

Hvad kan man bruge til at smørre på den del af sko, som er lavet af gummi eller gummilignende metariale såsom sålerne? Jeg har bl.a. Blundstone og Lacrosse.

Jeg har hørt om silikonespray, men vil hellere have noget der kan smøres på.

Hvad kan jeg iøvrigt bruge til at opløse salt og kalk inden indsmøres?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-09-11 09:29

Man kan få silikone på flaske. Der findes små flasker i biltilbehørsforrretninger, som bruges til at smøre på gummilister.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 06-09-11 09:35

Ok. Så må jeg en tur i thansen. Det er vist de eneste der har tilbehør til biler her i byen.

Men hvordan opløses kalk og salt?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-11 09:58

Salt kan som bekendt opløset i vand. Kalk burde kunne børstes af med en lidt stiv ren børste. lidt som en neglebørsre . Hvis skuindets struktur er så kalken ikke kan børstes helt af skal der en smule eddikesyre til.
Men kalk plejer der ikke at komme på sko. Er du sikke på at det er kalk ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-11 10:00

Silikone pynter ikke specielt, men gør skosålerne glatte indtil det er slidt af efter 2 minutters gang på betonfliser.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 50 point
Dato : 06-09-11 16:34

Det hvide man kan se på skoene er salt, der er opløst og tørret igen. En børste med vand skulle klare det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-11 16:43

Citat
Sko med salt
16. marts 2009 kl. 19:30 på DR1
Om vinteren er det næsten umuligt at undgå at få salt på skoene og det viser sig som hvide udtræk, der ikke pynter på et par sorte sko.

Saltrander på sko og støvler fjernes bedst og pænest ved at gnide dem med lidt mælk, helst sød- eller letmælk.

Fedtet i mælken har den egenskab, at det fjerner saltet.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 06-09-11 18:45

ok. Jeg prøver. Har købt noget silikoneolie. Håber det er brugbart.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-11 07:35

Hvad med god gammeldags saddel sæbe? Eller....der blev anbefalede eddikesyre. Du kan prøve alm. eddike, mere skånsomt.

Godkendelse af svar
Fra : tha1973

Dato : 07-09-11 10:34

Tak for svaret Thyregod8.