/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udelukket Hvor lang
Fra : svendgiversen
Vist : 1255 gange
20 point
Dato : 04-09-11 11:56

Jeg har tilfældigvis erfaring med beton udlæggere, fra min fortid i hydraulisk styring,
nogle var 30, 40 meter lange, så de eksakte 12 meter tror jeg ikke på?

Men hvorfor kan jeg ikke svare, hvad har jeg gjort dig??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 12:01

Glemte at skrive at det jo helt afhænger af den pågældene entrepenørs udstyr...

Nogle vil kun kunne klare 12 meter, andre på store byggepladser op til 100 meter,
der er selvfølgelig en begrænsning i længden, så betonen ikke størkner inden den når frem,
men den overskrider langt de 12 meter...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-11 12:29

Citat
Men hvorfor kan jeg ikke svare
måske fordi svarer på noget der ikke bliver spurgt om der blev spurgt om hvor langt kanonen kan nå uden bånd , mon ikke de 3 meter som er nævnt er tætttere på svaret en dine 100 meter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 12:46

Der stod beton kannon i overskriften, og det var det jeg svarede på...

Selvfølgelig kan en beton blander ikke række så langt,
og når jeg ikke kan svare er det fordi jeg af uforståelige grunde er udelukket?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-11 12:59

Et er, hvad der står i overskriften, noget helt andet er det, der står i selve spørgsmålet.

Jeg ved ikke hvorfor, du er BL

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 04-09-11 13:10

Nå ja noget kaldes noget et sted og noget andet et andet sted, i min verden er en betonkanon den roterende tromle på en lastbil, dertil kommer forskelligt udlægger udstyr: http://www.vkbeton.dk/public/Image/Beton/Aflasning/DSCF931620300x250.jpg betonkanonen kan ved hjælp af udstyret, transportbånd eller betonen kan pumpes gennem rør, aflevere betonen langt fra sin egen position.
Betonblanderen står hjemme på betonværket og betonen fyldes på betonkanonen efter blanding, betonkanonen kan ikke blande men rotere så betonen ikke bliver afblandet under transport

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 13:21

>i min verden er en betonkanon den roterende tromle på en lastbil, dertil kommer forskelligt udlægger udstyr:

Det er en beton blander,
en beton kanon pumper betonen videre under højt tryk,
op i høje bygninger og op til 100 meter væk...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-11 13:35

Du er kun ude på ordkløveri
Citat
Betonblanderen står hjemme på betonværket og betonen fyldes på betonkanonen efter blanding, betonkanonen kan ikke blande men rotere så betonen ikke bliver afblandet under transport
den roterende tromle på lastbilen kan ikke blande så det er ikke en betonblander
Citat
I 1920'erne begyndte Kristian Hindhede at bruge lastbiler med roterende betonkanon og beskrives som opfinderen af dette køretøj i Kraks Blå Bog
læst på Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kristian_Hindhede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-11 14:01

Den der sjove som kører rundt på en lastbil med beton i ..........................ligner da en kanon.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 14:20

Det er ikke en kanon,
men tilsyneladende forvirring i lille Danmark?

Det tyske ord "Fahrmische"r dækker bedre:
http://de.wikipedia.org/wiki/Betonmischfahrzeug

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-11 14:24
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 14:27

Jeg må indrømme at på dansk bruges beton kanon om de mobile beton blandere,
fordi de ligner kanoner, ikke fordi de pumper beton under tryk som i udenlandske beton kanoner.

Sorry,
Svend der engang arbejdede i et multinationalt firma.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-11 15:25

- og det har den heddet siden jeg var en lille dreng.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-11 19:38

Citat
Jeg må indrømme at på dansk bruges beton kanon om de mobile beton blandere

Hvorfor blive ved med at kalde dem BLANDERE - de blander INTET (det ER blandet inden påfyldning) - de holder blot betonen i bevægelse så det ikke "størkner" eller noget "bundfæller".....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-11 20:26

Fra et af mine tidligere indlæg
Citat
Betonblanderen står hjemme på betonværket og betonen fyldes på betonkanonen efter blanding, betonkanonen kan ikke blande men rotere så betonen ikke bliver afblandet under transport
det er svendgiversen som er påståelig og vil have ret

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-11 21:32

Hvis den skulle ligne et våben ville jeg mene at den kom nærmest på en morter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 21:36

Jeg er ikke påståelig for at ville have ret,
og jeg indrømmer jeg tog fejl angående dansk talemåde for mobile beton mixere.

Engang, da jeg arbejdede for Eaton i USA, udviklede vi de første hydrostatiske transmissioner til
mobile beton mixere, der under transport kører langsomt baglæns, men læsser hurtigt af forlæns.

Dengang var den elektriske beskyttelse for ekstern støj ikke så god som nu,
og da skete det, at en Eaton styret beton mixer pludselig kørte forlæns,
og læssede beton af midt på en højt trafikeret high way i USA.

Hvis en beton kanon på dansk ikke blander skyder den så, det gør kanoner normalt?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-09-11 22:07

Så kan i godt stoppe diskussionen.Her er den skinbarlige,eneste sande og rigtige betonkanon.

http://peecee.dk/upload/view/325176

Skød med beton-projektiler,der vejede 2,2 tons. Skudlængde 4,3 km.

En træls een at blive ramt af.

Om den selv blandede betonen,vides ikke.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-11 22:43
Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-11 22:46

Grunden til at bruge dem er vel at afstandene er MEGET STØRRE i USA - så det ville nok størkne inden det nåede frem

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-09-11 22:46

Forøvrigt har alle i denne tråd,til dels ret.I første omgang bliver betonen,ganske rigtig,blandet på værket. Men er de lidt "ophængt",kan det sagtens lades i beton-kanonen,lidt før normalt blandetid. Hvor det derefter får en sidste "behandling",ved hjælp af de indbyggede "vinger",inde i selve beholderen.

Det skete flere gange,når betonbilen ankom,at den (betonen) var for tykflydende.Så kastede man lige en spand vand ind i den,for at få den rette "konsistens".

Så,jo betonkanonen kan godt blande beton. Selvfølgelig ikke tvangsblande,som på værket.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-11 06:02

Med hensyn til de lange afstande som beton skal transporteres, eller at kanonerne kan sidde fast i trafikken spurgte jeg engang en gammel ven, ekspert på området, om man ikke kunne fremsende tørbeton og så slemme vand i på arbejdssstedet.

- Nix, er der bare den mindste smule fugtighed i luften bliver det opsuget af cementen og den kemiske proces med afhærdningen begynder omgående, hvilket vil sige at det er ubrugeligt når det når frem.

Nå ja, så er der også varme lande hvor de støber om natten for at undgå en alt for hurtig hærdning, men her kan det ske at betonen alligevel er for varm, og så får en betonkanons indhold lige et skud flydende kvælstof.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-11 09:07

Tak for svaret o.v.n..

Det var det med kanon jeg ikke kunne kende, den skyder jo ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-11 20:34

Det er ikke alle kanoner som skyder, ordet kanon dækker over meget:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kanon
Tak for accept af mit indlæg