/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Fiskerbåde på stranden
Fra : Smokei
Vist : 1971 gange
300 point
Dato : 03-09-11 09:09

Jeg er ved at planlægge en ferietur til nordvestjylland i lejet sommerhus. Jeg har set en tv udsendelse på dr. 1 som hed fra kyst til kyst. I denne udsendelse var der fiskerbåde som blev
trukket op på stranden men hvad hedder stranden ????. Det var også i den udsendelse hvor
Biolog Line Friis var med ude at fiske.

Accepteret svar
Fra : nord47

Modtaget 310 point
Dato : 03-09-11 09:22

Hi Smokei

Thorup strand er der 20-25 fiskerkutter på stranden.Rigtig god ferie

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 09:59

Lykken strand er der også et par stykker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-11 10:00

Det er Nørre Vorup Ør i Thy Vensyssel der er mest kendt for fisker både der stadig trækkes op...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-09-11 10:06

Lønstrup har også nogle kuttere, der bliver trukket op på stranden!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-09-11 10:09

Rigtig som nord47.En anden mulighed er,Lild Strand. Ligger 10 km.længere mod vest.

http://www.visitthy.dk/danmark/da-dk/menu/turist/ibyen/byer-thy/lild-strand.htm

Citat
Det er Nørre Vorup Ør i Thy Vensyssel der er mest kendt for fisker både der stadig trækkes op...

Hmm... Thy har ikke noget med Vensyssel at gøre. Vi er os selv. Selvstændig landsdel.
Iøvrigt er det kun joller,der ses i Vorupør. (Og Klitmøller).

Derimod er Thorup Strand og Lild Strand,med rigtige fiskekuttere.

M.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 10:31
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-09-11 10:44
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-11 10:59

Ærligtalt - var det ikke noget nemmere at sjle ind i en havn med de store skibe.
Eller er de for svære at styre.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 11:03
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-09-11 11:13

Citat
Det skal du da heller ikke, bare det ikke udvikler sig til en konkurrence

Her står jeg af..... .... men flotte billeder.

Har en anelse om,at du selv har været der.

M.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 11:15
Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-09-11 11:25

Lykken strand....Hvor ligger Lykken???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-09-11 11:33

Der er Lykken at være i Løkken............

Man kan jo ikke forlange alt,af disse Kjøwenhavnere.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-11 11:40

Det er da for dumt, det hedder selvfølgeligt Løkken, men det er ikke stedet.

Nu har jeg hentet mit kort ude i bilen, jeg var kortvarigt på Djævle Øen, skyndte mig hjem...

Og det rigtige sted for at se fisker både trukket op på stranden er: Nørre Vorupør

I Thy,
ikke Vensyssel, hvor de ikke kan køre, men kun tjyre...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-09-11 11:52

Citat
Ærligtalt - var det ikke noget nemmere at sjle ind i en havn med de store skibe.

Joe... Klitmøller fiskerne,"overgav" sig også rimelig hurtig,efter Hanstholm Havn blev indviet.

Lild Strand fiskerne,sender deres fangster til Hanstholm Fiskeaktion.Pr.lastbil.
Hvorfor de stadigvæk,vælger strandlanding ???

Jeg vil tro det har noget med tradition og kultur,at gøre.De sparer jo også lidt "kajpenge".

M.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-09-11 12:40

Citat
Lykken strand....Hvor ligger Lykken???

Der er vist en der har fået tidligt fri fra arbejde, og ikke har andet at give sig til.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-11 14:03

Så må I hellere tage til Rønne og få en røget Bornholmer, i dag fra Hvide Sande...

Nørre Vorupør er et af få fiske steder, tilbage med den gamle strand tradition,
som også tidlige er beskrevet af Skagen malerne...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-09-11 15:56

Stakkels dig - svendgiversen! Sidder du i Hvide Sande og drømmer om Rønne?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-09-11 06:07

svendgiversen
I Nørre Vorupør er der kun en af de store kystbåde der trækkes op på stranden tilbage -det er en som sejler lystfiskere bla til det gule rev. De øvrige er små joller ,som i KLitmøller, der skubbes/rulles ud med håndkraft og trækkes op med elektrisk spil. Opdateret da jeg kom hjem i går deroppefra

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-11 09:12

Jeg må indrømme at det er over 10 år siden min ven solgte sit sommerhus i Nørre Vorupør,
og det med Rønne var mere at det altid er som man tror med nostalgi.

Sorry Svend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-09-11 13:28

Flotte billeder næsten synd at gå tilbage til spørgsmålet, det var på Thorup strand at bådene blev trukket op, jeg så selv udsendelsen og husker det med sikkerhed:
http://www.visitjammerbugten.dk/danmark/da-dk/menu/turist/oplevelser/aktiviteter/strande/produktside/gdk022134/thorup-strand.htm?CallerUrl=1

Godkendelse af svar
Fra : Smokei

Dato : 05-09-11 18:53

Tak for svaret nord47. Vi var der oppe på Thorup strand idag. Det var en oplevelse.
Vi så 3 kuttere der blev trukket i land. Købte 6 store rødspætter til en tier stykket.
Tak til alle der var med i denne tråd.

mvh Smokei