/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Er uvenner med Trumatic.
Fra : vedikkealt
Vist : 4883 gange
100 point
Dato : 01-09-11 21:28

Er det mig der er gal på den, eller er Trumatic gasovnen bare et problembarn....???

Vognen blev gastestet for ca. en måned siden, uden anmærkninger.

Problemer er mest det, at jeg ofte ikke aner, om den tænder - eller er gået ud, og det lille bitte hul man skal kigge igennem, afhjælper ikke spørgsmålet, om den er tændt eller ikke.

Er løsningen at få monteret en el ovn, og så smide Trumatic i storskralden...??

...Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-11 21:53

Man skal altså kunne se en lille flamme i det lille bitte hul

Jeg har aldrig brudt mig om gasovne - for mange år siden var hele familen nær blevet slået ihjel af gas-, derfor har vi en el-patron i campingvognen, den er jeg enormt glad for - og jeg er aldrig i tvivl om den er tændt eller ej

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 01-09-11 22:16

Nej det lille hul er et stort problem, man skal se i den rette vinkel ellers ser man bare ud i det fri, jeg havde et broblem med den forige CV , da den var et ½ år gammel ville jeg tænde ovnen efter talrige mislykkedes forsøg kom der et højt brag, som blæste bunden ud af den dims der sidder under vognen, det blev lavet på garentien , den ovn skulle man trykke på knappen hver gang man skulle have gnist. på min nye CV, sker det automatisk, med en gnist hver ½ sec. den har der aldrig været vrøvl med, men man skal stadig kigge i den rette vinkel for at se om den er tændt.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 01-09-11 22:17

Er ovnen med batt.tændning.
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 01-09-11 22:19

Dobbel post............
/steen b.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-09-11 08:24

Det kunne være batteriet er brugt op, selv om det holder i mange år.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-09-11 11:03

Ja ... det er med batteri tænding.

Og jeg skal trykke for at få gnist på.

Når jeg drejer knappen på f.eks., 4 - og har set den lille flamme i hullet - og slipper for drejeknappen, så er det som om den lille flamme "går ud" men efter få sekunder "tager den ved", og så kommer der varme på.

Men INDEN man ved OM den er tændt eller slukket - tænker man - får jeg nu ovnen i nakken...

Prismæssigt er der vel heller ikke den store forskel på brugsprisen - nu man ser priser på gas - op til 210 kr., for 11 kg.

Jeg har en mindre løs elvarmer - der slukker - hvis den skulle vælte, men skulle jeg skifte til el varme, vil jeg da gerne høre OM i har nogle gode forslag.

Vognen er jo ikke stor ... en Caravelair Antares 335.

Jeg har også prøvet den - med braget - men her skete der dog ikke noget...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-09-11 11:12

Med de priser som campingpladserne tager på EL, så er det 1/3 dyrere på el en på gas.

Gasovnen er meget satbil. Hvis det er en nyrere ovn, slår den automatisk tændingen til - du kan høre den klikker, dette for ast sikre, at den tænder hvis der kommer gas.

Da ovnen er åben gennem vognbunden, kan der komme skidt ind på skueglasset. Afmonter fronten og rengør glasset. Sprøjt evt lidt WD40 ned for enden af stangen, som du trykker ned. Husk også, at udtage battetet/skifte batteriet, når vognen ikke bruges.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-11 13:08

vedikkealt, prøv at snakke med c-vognsværkstedet, det kan da være de er kommet til at forrykke et eller andet - taler af bitter erfaring -

Du betaler jo for el, hvis du i forvejen har et køleskab, og så kan man da lige så godt bruge el-patronen, da du ikke kommer til at betale ekstra, tværtimod så sparer du gassen

Vi har en gang været på en plads hvor man havde de første 10 amp inckl i overnatningsprisen, selv der oversteg vi ikke, så vi skulle betale ekstra.. og det selv om det var en ret kold årstid

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-09-11 19:15

# alka

OK ... så koster el en 3 del mere, men til gengæld kunne det sikkert spare mig for ærgelser + kørsel til gastest + prisen på selve gastesten, da vi ikke bruger vores komfur.

Gastest + kørsel til og fra, giver jo en ca. 900 kr., hvert andet år, til at købe el for... vist en rimelig kompensation.

Ovnen har manuel gnist tænder, som jeg selv skal aktiverer ved tryk på en knap ved siden af indstilleren for varmen.

# Nordsted1

I et tidligere indlæg kalder du det for en el-patron ??? lyder for mig som noget stort til at affugte med... ... for mig ville det jo være smart hvis den kunne sættes op, der hvor gasovnen sidder, faktisk også det eneste sted der er friplads til det.

Har du nogen anelse om, hvad sådan en el-patron koster ? eller er det billigere at skifte campingvogn ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-09-11 10:11

Når det er den type varmeovn du har, kan det være elektroniken i gnisttænderen der er gået. Den koster omkring 700 kr. i reservedel - det er den del, hvor batteriet er i, men prøv at sprøjt WD40 ned for enden af den stang dur holder nede, der kan sidde ir, som du opløser med WD40. Det virkede på vores tidligere ovne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-09-11 10:12

.... jeg glemte at skrive, at det kan være føleren du kan se der gløder, der kan være defekt.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-11 10:55

Det er sådan en el-patron vi har - en ultraheat,

http://wellnesscampingogfritid.dk/varme-30/truma-varmesystemer-67/ultra-heat-72/truma-ultra-heat-48.html

Den er monteret inde i gasovnen, med en lille knap sat på skabet ovenover, så vi kan justere varmen der

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-09-11 18:51

# Nordsted1

Den ser ikke stor ud, men da din c vogn sikkert er større end vores, må vi jo også kunne klare os med den.

1745 kr., + montering = 2500 kr., ...?

Det skal stærkt overvejes, for på sigt tjener det sig jo hjem - jeg har stået og skiftet gasflaske i 10 minus grader en morgen kl. 4 ... ...

Og så usikkerheden med tændt eller ikke, og gastest og ... !!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-11 19:44

Ja vores vogn er en del større end din, og el-patronen klarer det fint, men vi camperer altså ikke i minus 10 grader men har da brugt el ved frysepunktet

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-09-11 10:10

Hmmm har ju snakket med c værkstedet ... 3698 kr. for en montering, af sådan en el varme fætter som sidder inde i den eksisterende gas varmeovn, så man faktisk har både el og gas varme mulighed i samme ovn ... men prisen !! så er den ikke tjent ind, sådan lige med det samme.

Alternativet kunne være at købe et el panel i et byggemarked - klæbe et "varmeskjold" på døren - lige over gas ovnen, og så skrue den op der, det kan næppe koste det samme.

Så nu tænker jeg lige lidt over det...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-09-11 09:21

Tak for svaret Nordsted1.

Dit svar satte mig på sporet af den løsning jeg nu vælger.

Små 4000 kr. for at få en sådan sat i vores campingvogn, synes jeg ikke er realistisk, så løsningen bliver et el varmepanel som jeg sætter på døren over gasovnen.

Og så må jeg jo lige tjekke, om der skal et "varmeskjold" på den brandbare dør.

Tak for deltagelsen i mit spørgsmål.

Bedste hilsner fra et skyfrit Nordjylland...