/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Undulat?
Fra : dogvillestar
Vist : 1045 gange
300 point
Dato : 22-08-11 14:57

Jeg har et par undulater - han og hun - der går sammen i et rimeligt stort bur, og de trives tilsyneladende fint, da de begge 'snakker, nusser/kysser med hinanden og spiser normal undulatkost!

Mit problem er, at den ene, hunnen, får en slags 'kalk-tyndskid' - sorry mit ordvalg - men det ligner det altså - en slags hvid gipsagtig 'ting'!

Dette stads sætter sig i de små fjer rund om røven, så der en gang imellem sidder ligesom en lille kugle af det fast i fjerene, og jeg fjerner det ved - nænsomt - at skylle med kuldslået vand, og så nulre det væk! (naturligvis under højlydte protester!)

Hvad er årsagen til at fuglen får denne 'kalkrøv'?

Og hvordan forebygger man det?

Har ikke Googlet, da jeg ikke ligesom kunne finde på en søgeord!!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-08-11 15:18

Hvad kalder du alm. undulatkost ?

Nogle undulater, kan ikke tåle for meget grønt eller frugt.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 22-08-11 15:29

De får dyrehandlerens luksus undulatblanding, snacksticks + en skive tørt toastbrød, som de elsker at bide i stykker!

Frugt og grønt i meget små mængder, da de ikke er vildt begejstrede for det, med undtagelse at mælkebøtteblade og hønsetang!

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 310 point
Dato : 22-08-11 15:33

Det hvide på fuglelort er urinstoffer, de har jo ikke en særskilt urinudgang, hun udskiller måske mere end sædvanlig.
Du kan jo spørge den lokale dyrepusher ved lejlighed.
Jeg har også haft undulater der ikke har kunnet holde sig helt rene bagi, hvor de jo normalt kan flippe helt ud bare der er en smule forkert.

Og kosten er der vist mange meninger om, især fra kræet. Om vinteren samt i fældningstiden giver jeg min enlige undulat lidt Chrisco kraftfoder blandet i de normale frø.
Den er helt vild med vindruer og appelsiner, hvorimod salatblade bare bliver splittet ad og smidt rundt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-08-11 15:42
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-11 06:59

Citat
De får dyrehandlerens luksus undulatblanding,

Hvis det er en som dyrehandleren selv vejer af ell.l., så kan du ikke være sikker på, at der er meget "luksus" ved den.
Jeg ved ikke om dette mærke stadig handles, men for år tilbage kunne man, hos dyrehandlerne, købe noget foder i hvide papirsposer, det hed "dyrehandlerens egen" eller noget i den stil.
Denne blanding var blottet for vitaminer m.m.

Vitakraft, hvis det altså stadig kan fås, er så vidt jeg ved, det bedste på markedet, men prisen er også derefter.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 23-08-11 08:28

Uanset hvilket foder de får, så er det jo underligt at det kun er hunnen der får 'Kalkrøv', og ikke også hannen, da de begge får samme foder!

Begge fugle trives fint, er aktive hele dagen, fløjter og synger, jager lidt rundt med hinanden og opfører sig som normale undulater!

Godkendelse af svar
Fra : dogvillestar

Dato : 19-10-11 07:45

Tak for svaret LuffeA.