/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Hente gammel info fra CPR-registeret...?
Fra : Ysseven
Vist : 1255 gange
200 point
Dato : 14-08-11 11:08

Hej derude...

Kan jeg (og hvis ja: hvordan) finde ud af, hvem der har forespurgt om mig i CPR-registeret...?

Jeg troede egentlig, at man kun kan få oplyst den aktuelle adresse på folk - men min udlejer (som har vist sig at være en bolighaj) har åbenbart foretaget tjek på samtlige mine adresser siden jeg kom til landet i 1977, for han kunne tilmed oplyse "siden 1977"...

Der kører en retssag, fordi han ikke vil udbedre alvorlige mangler, og nu er han åbenbart gået i selvsving.

Jeg har tjekket mine oplysninger i CPR-registret med Nem-ID, og der står både om børn og ægteskaber (MED CPR-nr.) - men ifølge loven burde han da ikke kunne få oplyst andet end min nuværende adresse (som han jo kender!) - eller hvad?

Han har advokat på, men han burde heller ikke kunne få oplyst mere. Og jeg ved ikke engang om det er lovligt, eller hvor meget han i givet fald har fået oplyst, eller af hvem.

Kan jeg få hjælp herinde...??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-11 11:34

På folkeregistret kan man godt få oplyst den tidligere adresse, mod et gebyr på ca 50 kr.

Hvis han så går til din tidl. bopælskommune og gør det samme, osv, så kan han godt spore hvor du har boet.... med mindre du har oplyst kommunen at du ønsker hemmelig adresse.

Alle andre ting, kan han ikke få oplyst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-11 11:35

Han kan ikke få noget oplyst via dit cpr.nummer

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 210 point
Dato : 14-08-11 11:43

Hej Ysseven

Hvor meget hjælp du kan få herinde, ved jeg ikke. !

Du kan da i hvertfald få mig til at dele den enorme forargelse, der ligger i at det kan lade sig gøre.Umiddelbart vil jeg sige at det er løgn. Ok det er det så ikke.
Det er jo person følsomme oplysninger.
Hvordan er han kommet i besiddelse af dit Nem-ID, eller andet der giver ham adgang.?

Højris

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-08-11 11:59

--> Højris: Oplysningerne var konkrete nok til at det må være rigtigt... Og Nem-ID kræver jo også et personligt password, så med mindre han har hacket sig ind og efterfølgende kopieret mit Nem-ID-kort, så er det ikke ad den vej, at han har fået oplysningerne.

Men jeg kan ikke finde ud af, om jeg kan få oplyst, når / at nogen foretager et opslag om mig i CPR-registeret. Jeg har googlet det halve af natten, for det er bare røv-irriterende. Især fordi det selvfølgelig sker i en weekend...!!

Hvis det ikke er lovligt at udlevere så mange gamle adresse-oplysninger (og guderne må vide, hvad han vil bruge det til...!?), så er det jo det mere væsentligt, om det findes en log over opslag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-11 12:14

Jeg tror ikke på, at han kan få udleveret samtlige gamle adr. hos én kommune, man kan få udleveret den sidste, men det kan kun kommunen fortælle dig... man kan som sagt altid få udleveret en adr mod et mindre gebyr... det kræver ikke noget personnummer!!

Det er lovligt at oplyse om tidl. adresser, med mindre du havde hemmelig adr.

Måske du også skulle spørge en advokat??

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-08-11 12:34

Jeg spurgte ham, om han virkelig betalte advokat for at få den slags oplysninger - det afviste han.

Så spurgte jeg, om han så havde brugt penge på at hente oplysningerne hos Folkeregisteret - det benægtede han også.

Og så fortalte jeg ham, at jeg godt gad vide, hvor han så havde det fra, siden han påstår, at han ikke har mail, PC eller adgang til internet (det er løgn, for han har en opdateret profil på FB...!) - og da jeg er ret sikker på, at det ikke har stået i lokalavisen.

Denne lejesag er i forvejen en farce, men det her stunt med adresserne er meget ubehagelig. Og hvis han har købt en adresse ad gangen, så har det været en halv-dyr omgang - men det må vel for pokker kunne oplyses til mig?

Gid det snart var mandag...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-08-11 13:29

Slå du koldt vand i blodet, og få noget søvn.
Hvis du virkelig har ret, ja så har du en god sag med kød på.
Følg så Nordsted1s link. så kommer han til at side på en helvedes varm stol.
Højris

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 14:29

Man skal huske ikke at opgive sit CPR-nummer til private firmaer og personer. Det er kun det offentlige der har ret til at kræve CPR-nummer. Mange firmaer, bla. teleselskaber kræver CPR. og man skal lade være at handle med firmaer der kræver cpr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-11 14:35

Citat
og man skal lade være at handle med firmaer der kræver cpr.

Vil det sige du IKKE har nogen bank

ALLE hvor der kan blive tale om ubetalte regninger, aboer osv. forlanger cpr. Du kan selvfølgelig nægte, men så er der også lukket

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 14:37

http://www.friproces.dk/ngr/ der står de har ferielukket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-11 14:37

Desuden kan ethvert cpr. nummer findes blot udfra navn (med mindre navnet er "falsk")

Der er INTET hemmeligt i et cpr. nummer i disse tider.....

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 14:40

nej alle kan ikke forlange CPR, det er beregnet til det offentlige. Men de unge har vænnet sig til, at flere og flere kræver CPR

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-11 14:59

Citat
nej alle kan ikke forlange CPR

Det er der heller ingen der påstår....

Men du kan ikke en gang få et mobilabo uden.....

Men igen - har du INGEN bank

Så vælg selv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-11 15:09

Ps.....

Selv et job kan du ikke få uden at opgive cpr.....

Så tror da faen vi har så mange "arbejdsløse"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-11 15:20

Citat
har købt en adresse ad gangen, så har det været en halv-dyr omgang - men det må vel for pokker kunne oplyses til mig?

Ca. 50 kr pr oplyst adr, er da ingen herregård, med mindre du har flyttet konstant Og nej, hvis han har fået oplyst tidl. adr. på folkeregistret, så får du det ikke af vide

For pokker da også at friproces har ferielukket, så må du prøve her

http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForAdvokat/FindAdvokat/Advokatvagten.aspx

Find den der først har åbent, du behøver ikke lige vælge den der er nærmest, advokatvagten tager ikke sager, men kan vejlede dig

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-08-11 15:45

--> Nordsted1:
Når jeg kigger selv, så er der faktisk tæt på 20 adresser siden 1977 (inklusive en del skoleophold med kostskole, højskole m.v.) - så det bliver da tæt på 1.000 kr. ved 52 kr. pr. søgning.

Det er da ikke normalt adfærdsmønster for hverken en udlejer eller nogen i det hele taget. Det er da ganske enkelt sygt...! Men gad vide, hvad han tror, at han skal bruge det til...???

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 17:08

jeg har mobilabonnement uden CPR hos telenor tidligere sonofon. og jeg nægter bare at opgive mit CPR. og hvis de ikke accepterer finder jeg en anden. Senes hos synoptik ved synstest. Og de ville alligevel gerne tjene pengene selv om jeg nægtede at give CPR

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 17:16

hvis du bor i næhede af københavn, kan du bruge københavns retshjælp http://www.retshjaelpen.dk/
dem har jeg selv brugt en gang. og de kører også sagen for dig gratis, hvis du ikke er rig.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 17:18

næhede=nærheden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-11 17:53

Citat
jeg har mobilabonnement uden CPR hos telenor

Det er så IKKE et abo

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre da de skal "tjekke" bl.a. Experian..... (RKI)

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-08-11 22:55

de kan tjekke RKI uden CPR

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 15-08-11 02:39

en tidligere klasse kammerat jeg havde, kendte en veninde som arbejdede i folkeregistert og hun fik veninden til at oplyse adr på en person som skyldte hende penge, selvom vedkommende havde hemmelig adresse.

jeg syntes ikke sådan en venne tjeneste er i oden, men det kan åbenbart godt lade sig gøre, hvis man har en rigtig god ven som er ansat i folkeregistert.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-08-11 03:05

det er strafbart for vedkommende har tavshedspligt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-08-11 19:04

Nå...

Jeg har idag talt med CPR-kontoret og blev henvist til at anmelde det til politiet, som så kan bede om en logfil. Det kanjeg ikke selv få lov til at få, fordi der jo er adgangskoder på de respektive spørgere - men dem skal jeg jo ikke bruge, så det må være fint nok.

Der vil nu gå nogle dage, før vores lokale betjent melder tilbage i sagen - så jeg lader tråden stå lidt endnu, for at få en ordentlig afslutning på den.

Men 2 x borgerservice i henholdsvis min og udlejers kommune er rørende enig om, at oplysning om gamle adresser kun gives til vedkommende selv og kun efter behørig legitimation. Den ene sagde dog, at "der kan jo ske en svipser", men vi blev samtidig enig om, at spørger man efter én adresse, og der kommer næsten 20 på print, så ville man formentlig opdage, at der var sket en fejl...

Og ingen af de to ville turde at gøre den slags for hverken venner eller familie.

Det fremgår i øvrigt af loven, at man (under de rette forudsætninger) ene og alene kan få oplyst en aktuel adresse (+ evt. lidt til).

Så nu venter jeg og ser, hvad logfilen viser.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-08-11 15:32

Citat
en tidligere klasse kammerat jeg havde, kendte en veninde som arbejdede i folkeregistert og hun fik veninden til at oplyse adr på en person som skyldte hende penge, selvom vedkommende havde hemmelig adresse.

jeg syntes ikke sådan en venne tjeneste er i oden, men det kan åbenbart godt lade sig gøre, hvis man har en rigtig god ven som er ansat i folkeregistert.

Den vennetjeneste koster jobbet hvis du giver besked videre.
Det er som tidligere nævnt strafbart. Derudover bliver det registreret hvis der foregår underlige søgninger i de offentlige systemer.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-11 08:25

Hmmm...

Indtil videre får jeg ikke lov til at se log-filen, fordi den indeholder personfølsomme oplysninger...!!!

På den anden side har jeg indtryk af, at der stadig foregår undersøgelser, og jeg kan da også klage over afgørelsen fra politiets advokat.

Det ender nok med en klage / indsigelse, for der var jo en grund til, at jeg spurgte i første omgang - så det virker grotesk, at jeg ikke kan få oplysninger om mig selv for at beskytte andre. Hvad dælen er det for et system...??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-11 13:40

Citat
så det virker grotesk, at jeg ikke kan få oplysninger om mig selv for at beskytte andre. Hvad dælen er det for et system...??

Nu vrøvler du

Du kan da få ALLE de oplysninger om dig selv du lyster - det koster ikke en 5-øre.....

Men hvad vil du med dine EGNE oplysninger - dem kender du vel i forvejen.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 25-09-11 08:11

--> Refi, jeg vrøvler ikke... Men jeg kan (i al fald foreløbig) ikke få en kopi af logfilen, fordi den indeholder personfølsomme oplysninger om de personer, som har søgt på mit CPR-nr. = navne og adgangskoder. Sådan har jeg fået det forklaret. Men da politiet ikke er færdig med at undersøge hvem der har kigget hvornår og hvorfor, så lever jeg med det i første omgang. Det varer sikkert længe, inden den sag er helt afklaret.

Men for lige at opsummere fakta til evt. andre:

Man kan - ad lovlig vej - KUN få oplyst den aktuelle adresse på folk hos Folkeregisteret, og det koster p.t. 52 kr. (Hvad skal man normalt også med gamle adresser..???) Man skal som minimum bruge navn + gammel adresse og en begrundelse.

Folkeregisteret KAN se meget mere, men må ikke udleveret det. Man kan dog se meget om sig selv via CPR-registeret med NemID, men indsigt i logfilen er et større projekt.

Og nu lukker jeg tråden, så den ikke ender med at blive annulleret p.g.a. alderdom.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 25-09-11 08:12

Tak for svaret Højris.

Og tak for deling af forargelse...!