/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Installere IDE controller
Fra : o.v.n.
Vist : 898 gange
100 point
Dato : 05-08-11 22:51

Nu trænger jeg virkelig til hjælp, jeg vil installere en IDE controller kort på min computer, men fik valgt forkert under installationen, i manualen står der at jeg sætte den medfølgende CD i drevet når Windows er startet og Der er fundet ny hardware, så langt så godt der blev kopieret et utal af filer helt automatisk men så pludselig fik jeg besked om at vælge den VIA "et eller andet" som passede til mit system, der var markeret en linje og amatør som jeg er så gættede jeg at Windows havde fundet den rigtige og jeg klikkede på Forsæt, og installationen kørte færdig men meddelte at Der er sket en fejl og den nye hardware virker muligvis ikke korrekt.

Hvad nu? Windows XP nægtede at starte og jeg tvangslukkede og efter en genstart så fik den den i gang med Sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede, men først efter at jeg havde frakoblet de 2 harddiske som jeg havde sat til den nye IDE controller.

Under starten (inden Windows begynder) kommer der kortvarig en RAID meddelelse på skærmen, jeg kan ikke nå at læse hvad der står men de nederste linjer står med gul skrift og jeg tyder det som en fejl.

Hvad nu hvis jeg sætter BIOS til Default og sletter controlleren fra Enhedshåndtering, er der så en af jer som kan fortælle hvad jeg har gjort forkert og hvad jeg bør vælge ved næste forsøg ?

Styresystemet er Windows XP Pro - fuldt opdateret

Controlleren er den her: http://www.delock.com/produkte/gruppen/IO+Karten/Delock_Controller_card_2x_SATA_1x_IDE_70146.html

Bundkortet er den her: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=N68C-S UCC&cat=Specifications

Der er kun 1 stik til IDE på de nymodens bundkort men mine harddiske er af den gamle type så jeg vil gerne have det til at virke med 1 IDE stik (den indbyggede) til harddisk med styresystem + 2 harddiske på den nye Controller, og til allersidst så skal de køre RAID 1 hvis jeg kan finde ud af det.
Der er kun 100 point, jeg har været lidt for spørgelysten og må spare lidt, jeg håber i gider hjælpe alligevel

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-08-11 00:32

Citat
kan ikke nå at læse hvad der står men de nederste linjer står med gul skrift og jeg tyder det som en fejl.

Ingen FEJL, men hvad mener du MED >> IDE <<
Citat
IDE controller kort på min computer, men fik valgt forkert under installationen, i manualen står der at jeg sætte den medfølgende CD

Citat
som kan fortælle hvad jeg har gjort forkert

DEN SKAL først hentes drivere osv = ovn til brænde BAGEFTER = SØG EFTER NY HARDWARE
Og ALLE drivere skal være installleret og rimelig GOD firewall
Så kan du BEGYNDE Med at smide et kort på pcen, men tag det ud = før du installerer PRO
Og bagefter hente drivere til kortet = har du overhovedet brug for det KORT
Citat
Controlleren er den her: http://www.delock.com/produkte/gruppen/IO+Karten/Delock_Controller_card_2x_SATA_1x_IDE_70146.html

Der er sikkert noget jeg ikke lige kan huske = MEN
alt (tilbehør = kort+ usb) henter du, NÅR DU HAR indstalleret PRO
SÅ??? hvis du ikke vil have for mange FEJL på din PC, = NY INSTALL og bare lade den køre færdig.................>
og derefter læg drivere/ kort ind og så ind med drivere, helst uden at opdatere dem (hvis de virker første gang)
ALDRIG omvendt.

Og beklager hvis der kom flere meninger om den sag = XP PRO bruger
Dog ikke hverdag jeg tager din vej = tredie-part´s drivere = som ganske vist står
under install, det er hvis du HAR RAID, og ?? så kan jeg så spørge DIG ?
ER DET ikke noget med et par diske, der kører godt sammen, men ikke noget man
ønsker NEDBRUD AF.

kør en ny install og lav dine lokale ændringer.
Luk ned = indsæt dine (lokale) KORT
LUK NED
og søg på ny hardware = du bliver sikkert bedt om DET, før du selv søger.
og så videre::::::::::::: = +

For ikke at glemme

Øhh...nogen der skrev PRO/ hvor blev Linux af....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-08-11 00:40

NB:
hvis din udgave af PRO_CORPORATE giver for mange problemer, har jeg en´der ikke gør DET
med licens, den kan opdateres = MEN ikke køre med WS´s antivirus?
Medmindre du opdaterer maskine dagligt, med et crack.

Har også en anden udgave af pro, bare lige til at smide på maskinen = skal ikke aktiveres
MEN, den er på UK = med Dansk sprogpakke til...
Så PM___

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-08-11 00:41

Citat
WS´s antivirus

MS`s anti-virus...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-11 01:15

Avast antivirus og OnlineArmor firewall og Windows XP er ægte, den kostede over 1200 kr. 2002

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-11 01:20

Og der står altså i manualen at jeg sætter kortet i og starter maskinen og så installerer softwaren, det gik jo også godt nok indtil jeg blev præsenteret for det uoverskuelige antal forskellige VIA som jeg skulle vælge den der passede til maskinen, der var forvalgt og den er måske forkert
Linux tager jeg bagefter Det er nyeste Ubuntu som er sammen med Windows XP, og de 2 tilsammen gør at jeg ikke har plads til gemme filer på den harddisk, derfor den nye controller

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-11 14:43

under opstart kan du trykke på pause/break tasten når du har info om den nye controller på skærmen (før xp logo kommer op). der vises også en taste kombination f.eks ctrl +L
for at komme ind i raid controlleren.
når den vil install ide kortet i xp så vær sikker på den vælger en xp driver og ikke en win2000 eller win98 driver.

1. check hvad der står under opstart før xp indlæses
2. vær sikker på at den første disk står som 1. boot i bios og ikke på raid controlleren.
3. lav en system gendannelse til før du installerde raid controlleren.
4. når den genstarter efter gendannelse så sluk for pc'en og tag raid controlleren ud. og start op
og luk den igen.
5. sæt controlleren i igen uden diske og start op
6. install drivere i xp og luk computeren, og sæt diskene til og husk at jumpe dem korrekt og start op igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-11 17:45

Jeg prøver igen men måske først i morgen, der er gæster nu

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-11 00:13

Tak for svaret dk. Ikke helt enkelt men nu kører det, dog ikke med RAID endnu men computeren kan starte og bruge harddiskene